TY - JOUR JF - maaref-tafsir JO - مطالعات تفسیری VL - 10 IS - 37 PY - 2019 Y1 - 2019/3/01 TI - Two Interpretative Analyses of the Verses on Reasoningand Thinking in Proving Thinking-Orientednessof the Educational Model of the Holy Qur'an TT - تحلیل تفسیری آیات تعقل و تفکرجهت اثبات تفکرمداری مدل تربیتی قرآن کریم N2 - در پیشینه علمی و فرهنگی، واژه «تربیت» شامل تمام ابعاد و اجزای فرایندی است که زمینه تحول اختیاری و آگاهانه آدمی را فراهم می‌کند. براساس نگرش اسلامی این مفهوم دربردارنده تمام اقدام‌ها و تدابیر ازجمله تأدیب، تزکیه، تعلیم و تذکر است که باید در راستای هدفی واحد یعنی شکل‌گیری و تعالی شخصیتی یک‌پارچه و توحیدی به‌طور سنجیده، هماهنگ و درهم‌تنیده سامان یابند. در پژوهش حاضر، در پاسخ به چیستی مدار حرکت انسان در این سیر تربیتی، قرآن کریم به‌عنوان بزرگترین منبع هدایت و تربیت بشر مورد استنطاق قرار گرفته است و با تحلیل و تفسیر آیات مربوط به تعقل و تفکر و بررسی عنصر تفکر در مؤلفه‌های بینشی، گرایشی و کنشی آیات تربیتی قرآن، این موضوع اثبات شده است که محور تربیت بر مبنای آموزه‌های قرآنی، اندیشیدن بوده است و برای شروع، شیوع و نهادینه‌کردن تربیت و هدایت انسان‌ها به‌سمت کمال و رستگاری راهی جز تقویت تفکر بشری وجود ندارد. SP - 43 EP - 62 AU - Haddadian, Abdolreza AU - Naghizadeh, Hassan AD - Ferdowsi University of mashhad KW - Verses on reasoning and thinking KW - Qur'an and education KW - thinking-orientedness. UR - http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1349-fa.html ER -