TY - JOUR T1 - A Critique of the Views of `Ammah Commentators on the Chosen Heirs of the Holy Quran TT - نقد دیدگاه مفسران عامه در وارثان برگزیده قرآن کریم JF - maaref-tafsir JO - maaref-tafsir VL - 13 IS - 52 UR - http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2453-fa.html Y1 - 2022 SP - 113 EP - 130 KW - Verse 32 of Fatir KW - Theological Interpretation KW - Comparative Interpretation KW - the Divine Chosen KW - the Inheritors of the Holy Qur'an. N2 - در آیه 32 سوره فاطر به برگزیدگان اشاره شده است. در تفسیر این آیه از آغاز به لحاظ معنا و مصادیق از سوی تفسیرپژوهان فریقین دیدگاه‌های مختلف فراوانی ارائه شده است که اهمیت و ارزش فوق‌العاده این مسئله را نشان می‌دهد. پژوهش پیش‌رو با بررسی آراء، مستندات و دلائل پژوهشگران قرآنی درباره آیه شریفه فوق، با تکیه بر قرآن مجید، سنت، عقل به‌ویژه سیاق، روایات شأن نزول و دیگر قرائن پیرامونی به این نتیجه روشن و مستند قطعی رسید که در مورد وارثان کتاب (قرآن) و مصادیق «الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا ...» دو نظریه عمده از سوی فریقین ارائه شده و اغلب قرآن‌پژوهان عامه، «الَّذِینَ ...» را به امت اسلامی و قاطبه امامیه و بسیاری از نخبگان عامه، مصادیق آن را عترت طاهره: علی، فاطمه و ائمه اهل بیت عصمت^ دانسته‌اند. از بررسی اقوال فریقین روشن می‌شود که نظریه نخست را نه‌تنها هیچ دلیل عقلی و نقلی تأیید ‌نمی‌کند، بلکه به عکس همه دلائل علیه آن است اما نظریه دوم را قرآن مجید، سنت قطعی، تاریخ و دلائل استوار عقلی تأیید می‌کند. سه گروه بودن: «مصطفین» و برگزیدگان با توجه به اینکه، ثقل امانت بر دوش «سابقین بالخیرات»؛ معصومان^ است، اشکالی را ایجاد نمی‌کند. M3 ER -