:: دوره 11، شماره 43 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 11 شماره 43 صفحات 34-7 برگشت به فهرست نسخه ها
ماهیت و مکان جنت آدم در تفاسیر فریقین
سحر دادخواه تهرانی* 1، محسن خوشفر2
1- دانشگاه قرآن و حدیث ، dadkhah.sahar@yahoo.com
2- جامعه المصطفی| العالمیه.
چکیده:   (2105 مشاهده)
خلقت حضرت آدم× و برخی حوادث پیرامون آن در هفت سوره از قرآن مجید بیان شده ‌است. در سه سوره بقره، اعراف و طه از حقیقتی به نام «جنّت» به‌عنوان سکونت‌گاه اولیه آدم و حوا یاد می‌شود. چیستی و مکان جنّت مذکور مسأله‌ای اختلافی در میان مفسران است. در این‌باره هشت دیدگاه وجود دارد که چهار قول از همه برجسته‌تر است: آسمانی و آخرتی بودن جنّت؛ دنیایی و زمینی بودن جنّت؛ برزخی بودن جنّت و توقف و عدم تعیین به سبب تعارض مستقر در ادله. بررسی تفاسیر فریقین نشان‌می‌دهد که دیدگاه برزخی با شواهد و قرائن تطابق بیشتری دارد و پاسخ‌های دقیق‌تری به شبهات می‌دهد. افزون بر آن، دقت در ظهور آیاتی که جنّت آدم× در آنها مطرح شده و توجه به ترتیب چینش اتفاقات و روایات تفسیری، دلیلی نو بر تقویت قول برزخی بودن جنّت آدم× است.
واژه‌های کلیدی: تفسیر تطبیقی، مکان جنّت آدم، ماهیت جنّت آدم، خلقت آدم×.
متن کامل [PDF 443 kb]   (618 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/24 | پذیرش: 1398/6/11 | انتشار: 1399/7/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 43 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها