1- دانشگاه قم ، naeimeh_taghavi@yahoo.com 2- دانشگاه قم
چکیده: (2284 مشاهده)
مسئله امکان رؤیت خدا در قیامت، مورد اختلاف علمای امامیه، معتزله و اشاعره است.این امر به اختلاف در پذیرش وجوه معنایی مختلف «رؤیت خدا» باز میگردد. آیتالله معرفت با توجه به ضرورت بررسی این اختلافها، در کتابهای «التفسیر الأثری الجامع» و «التمهید» به بحث در این باره پرداخته و ضمن تحلیل متنی و سندی روایات مربوط، ادله اشاعره را پاسخ داده است. نوشتار حاضر، به جستجوی مولفههای رویکرد نشانه معناشناسی در تبیین مفهوم «رؤیت» در مناقشات آیتالله معرفت و پاسخهای ایشان به اشاعره پرداخته است. از مولفههایی که ایشان در کاربست آن موفق بوده است، میتوان به فعلیتبخشی به نص، دستیابی به مراد جدی واژگان، تشخیص صحیح مجاز از حقیقت، توجه به شأن متکلم، خروج از محسوسات ـ که از شاخصههای معناشناسی هستند ـ اشاره نمود. در این اثناء لغزشگاههای اشاعره در تفسیر و توجیهات آنان از «رؤیت خدا» نیز نمایان میشود.
Taqavi Fardood N, Moulayinia E. The Possibility of Go`s Being Seen« as Viewed by Ayatollah Ma`refat in His Commentary with an Emphasis on Semiotic Approach. مطالعات تفسیری 2019; 10 (40) :107-116 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-753-fa.html
تقوی فردود نعیمه، مولایی نیا عزت الله. پژوهشی در تفسیر آیتالله معرفت از مسئله «امکان رؤیت خدا» با تکیه بر رویکرد نشانه معناشناسی. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1398; 10 (40) :107-116