:: دوره 7، شماره 27 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 7 شماره 27 صفحات 24-7 برگشت به فهرست نسخه ها
فلسفه عدّه طلاق از منظر مفسّران فریقین
محسن علی‌جانی* 1، احمد قدسی2
1- گروه معارف اسلامی مؤسسه آموزش عالی ارشاد دماوند ، mohsenalijani47@gmail.com
2- جامعۀ المصطفی العالمیه
چکیده:   (3575 مشاهده)

قرآن کریم در آیات:‌ بقره / 228، 229، 231 و 232، احزاب / 49 و طلاق / 1، 2، 4، 6 و 7 به موضوع طلاق و عده آن پرداخته است. از این‌رو عدّه طلاق یکی از بایسته‌های قرآن کریم است. مطابق این آموزه، بیشتر زنان پس از طلاق باید مدتی صبر نموده و از ازدواج با دیگران خودداری ورزند. مقاله حاضر به دنبال تبیین حکمت این انتظار و چرایی ضرورت آن برای زنان و علت عدم نیاز برخی زنان به نگهداری این عده پس از اجرای حکم طلاق، با استفاده از دیدگاه‌های تفسیری مفسران فریقین است. مقاله حاضر ضمن پاسخ به سؤال‌های مربوطه، روشن نموده که عده طلاق در جای خود، مطابق با اصول اخلاق اجتماعی بوده و یک آموزه حقیقی است و اعتباری نیست.

واژه‌های کلیدی: آیات الاحکام، آیات طلاق، تفسیر فقهی، عدّه طلاق
متن کامل [PDF 266 kb]   (1181 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/12/11 | پذیرش: 1394/8/12 | انتشار: 1396/2/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 27 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها