1- گروه معارف اسلامی مؤسسه آموزش عالی ارشاد دماوند ، mohsenalijani47@gmail.com 2- جامعۀ المصطفی العالمیه
چکیده: (3784 مشاهده)
قرآن کریم در آیات: بقره / 228، 229، 231 و 232، احزاب / 49 و طلاق / 1، 2، 4، 6 و 7 به موضوع طلاق و عده آن پرداخته است. از اینرو عدّه طلاق یکی از بایستههای قرآن کریم است. مطابق این آموزه، بیشتر زنان پس از طلاق باید مدتی صبر نموده و از ازدواج با دیگران خودداری ورزند. مقاله حاضر به دنبال تبیین حکمت این انتظار و چرایی ضرورت آن برای زنان و علت عدم نیاز برخی زنان به نگهداری این عده پس از اجرای حکم طلاق،با استفاده از دیدگاههای تفسیری مفسران فریقین است. مقاله حاضر ضمنپاسخ به سؤالهای مربوطه، روشن نموده که عده طلاق در جای خود،مطابق با اصول اخلاق اجتماعی بوده و یک آموزه حقیقی است و اعتباری نیست.
Alijani M, Ghodsi A G. The Philosophy of Iddah of Divorce from the Viewpoint of Fariqain’s Commentators. مطالعات تفسیری 2016; 7 (27) :7-24 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-341-fa.html
علیجانی محسن، قدسی احمد. فلسفه عدّه طلاق از منظر مفسّران فریقین. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1395; 7 (27) :7-24