گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور مرکز نقده ، hm.ajamloo@yahoo.com
چکیده: (3874 مشاهده)
حبط اعمال یکی از موضوعات مهم کلامی است که در آیات قرآن از جمله آیه شریفه «لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ» بهکار رفته است. در این آیه که خطاب به پیامبر اکرم’ و پیامبران پیشین است، شرک به عنوان عامل حبط عمل معرفی شده است. امکان شرک و حبط شدن عمل پیامبران و ناسازگاری آن با عصمت یکی از چالشهای پیشروی متکلمان و مفسران بوده است. در رویکرد امامیه احباط مورد نظر معتزله باطل است، از اینرو حبط بهکار رفته در آیات قرآن معنای متفاوتی با معنای کلامی آن خواهد داشت. عدم تفکیک کاربرد قرآنی آن با آنچه که در میان متکلمان رایج است، چالشهای زیادی را در جهت معناشناسی حبط، متعلق حبط و علل حبط ایجاد میکند. این مقاله در تلاش است تا با تحقیق در مفاد آیه فوق و بهرهگیری از آراء مفسران بهویژه امین الاسلام طبرسی، دو رویکرد عمده در باره امکان شرک و حبط عمل پیامبران و مومنان بررسی گردد، معنای قرآنی حبط و مغایرت آن با معنای کلامی تبیین گردد و علل حبط، متعلق و چگونگی تعلق آن به اعمال کافران و مشرکان مورد بررسی قرار گیرد.
Mahdifar H. Commentary Analysis of Failure of Actions in Verse 65 of Az-Zumar with an Emphasis on Commentary of Majma ul-Bayan. مطالعات تفسیری 2016; 6 (24) :25-40 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-316-fa.html
مهدیفر حسن. بررسی تفسیری حبط عمل درآیه 65 زمر با تاکید بر تفسیر مجمع البیان. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1394; 6 (24) :25-40