:: دوره 14، شماره 56 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 14 شماره 56 صفحات 158-139 برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشی تفسیری ازآیه 143/ بقره درتعیین وحدت مصداقی امت وسط با امت مسلمه با اقتباس ازعلامه طباطبایی
رضوانه نجفی سوادرودباری*
*استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گروه معارف اسلامی ، r.najafi1342@tho.usb.ac.ir
چکیده:   (869 مشاهده)
در بررسی مفهوم وسط در آیه 143 بقره آراء تفسیری مختلفی بیان شده است که وسط را به‌معنای عدالت، برگزیده، اعتدال احکام اسلامی و اعتدال خود امت، تفسیر نموده‌اند. آنچه که با مضمون آِیه تناسب دارد، وسط به‌معنای «واسطه» است که گروهی از امت، واسطه بین رسول و امت هستند و دستورات الهی را به مردم ابلاغ می‌نمایند. در تعیین مصداق امت وسط نیز نظریات مختلفی بیان شده است که اصحاب پیامبر، تابعین، فرقه‌های مذهبی اهل سنت، از جمله آنها است. در نوشتار حاضر با روش استدلالی تبیین گردید، آنچه که از آیات سوره حج استفاده می‌شود، امت وسط با امت مسلمه که در دعای حضرت ابراهیم در آیات سوره بقره آمده است، از نظر مصداق یکی است می‌باشد و در سوره حج دو ویژگی عصمت و ذریّه حضرت ابراهیم بودن برای شاهدان اعمال ذکر شده است که با توجه به آیات 59 نساء و 55 مائده و آیه تطهیر که دلالت بر عصمت امیرمؤمنان و اهل بیت رسول اکرم| دارد، اثبات می‌گردد که آنها فقط مصداق امت وسط و امت مسلمه‌اند و شاهد اعمال امت در قیامت هستند و رسول اکرم نیز شاهد بر اعمال آنهاست.
واژه‌های کلیدی: آیه 143 بقره، امت وسط، امت مسلمه، وحدت مصداقی امت.
متن کامل [PDF 1122 kb]   (590 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/5 | پذیرش: 1402/12/19 | انتشار: 1403/4/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 56 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها