نقد دیدگاه مفسران عامه در وارثان برگزیده قرآن کریم
|
عزت اله مولایی نیا* ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
دانشگاه قم ، molaeiniya@gmail.com |
|
چکیده: (579 مشاهده) |
در آیه 32 سوره فاطر به برگزیدگان اشاره شده است. در تفسیر این آیه از آغاز به لحاظ معنا و مصادیق از سوی تفسیرپژوهان فریقین دیدگاههای مختلف فراوانی ارائه شده است که اهمیت و ارزش فوقالعاده این مسئله را نشان میدهد. پژوهش پیشرو با بررسی آراء، مستندات و دلائل پژوهشگران قرآنی درباره آیه شریفه فوق، با تکیه بر قرآن مجید، سنت، عقل بهویژه سیاق، روایات شأن نزول و دیگر قرائن پیرامونی به این نتیجه روشن و مستند قطعی رسید که در مورد وارثان کتاب (قرآن) و مصادیق « ...» دو نظریه عمده از سوی فریقین ارائه شده و اغلب قرآنپژوهان عامه، « ...» را به امت اسلامی و قاطبه امامیه و بسیاری از نخبگان عامه، مصادیق آن را عترت طاهره: علی، فاطمه و ائمه اهل بیت عصمت دانستهاند. از بررسی اقوال فریقین روشن میشود که نظریه نخست را نهتنها هیچ دلیل عقلی و نقلی تأیید نمیکند، بلکه به عکس همه دلائل علیه آن است اما نظریه دوم را قرآن مجید، سنت قطعی، تاریخ و دلائل استوار عقلی تأیید میکند. سه گروه بودن: «مصطفین» و برگزیدگان با توجه به اینکه، ثقل امانت بر دوش «سابقین بالخیرات»؛ معصومان است، اشکالی را ایجاد نمیکند.
|
شمارهی مقاله: 6 |
واژههای کلیدی: آیه 32 فاطر، تفسیر کلامی، تفسیر مقارن، برگزیدگان الهی، وارثان قرآن کریم. |
|
متن کامل [PDF 264 kb]
(307 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/9/14 | پذیرش: 1401/12/3 | انتشار: 1401/12/8
|
|
|
|