:: دوره 13، شماره 52 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 13 شماره 52 صفحات 130-113 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد دیدگاه مفسران عامه در وارثان برگزیده قرآن کریم
عزت اله مولایی نیا*
دانشگاه قم ، molaeiniya@gmail.com
چکیده:   (579 مشاهده)
در آیه 32 سوره فاطر به برگزیدگان اشاره شده است. در تفسیر این آیه از آغاز به لحاظ معنا و مصادیق از سوی تفسیرپژوهان فریقین دیدگاه‌های مختلف فراوانی ارائه شده است که اهمیت و ارزش فوق‌العاده این مسئله را نشان می‌دهد. پژوهش پیش‌رو با بررسی آراء، مستندات و دلائل پژوهشگران قرآنی درباره آیه شریفه فوق، با تکیه بر قرآن مجید، سنت، عقل به‌ویژه سیاق، روایات شأن نزول و دیگر قرائن پیرامونی به این نتیجه روشن و مستند قطعی رسید که در مورد وارثان کتاب (قرآن) و مصادیق «الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا ...» دو نظریه عمده از سوی فریقین ارائه شده و اغلب قرآن‌پژوهان عامه، «الَّذِینَ ...» را به امت اسلامی و قاطبه امامیه و بسیاری از نخبگان عامه، مصادیق آن را عترت طاهره: علی، فاطمه و ائمه اهل بیت عصمت^ دانسته‌اند. از بررسی اقوال فریقین روشن می‌شود که نظریه نخست را نه‌تنها هیچ دلیل عقلی و نقلی تأیید ‌نمی‌کند، بلکه به عکس همه دلائل علیه آن است اما نظریه دوم را قرآن مجید، سنت قطعی، تاریخ و دلائل استوار عقلی تأیید می‌کند. سه گروه بودن: «مصطفین» و برگزیدگان با توجه به اینکه، ثقل امانت بر دوش «سابقین بالخیرات»؛ معصومان^ است، اشکالی را ایجاد نمی‌کند.
 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: آیه 32 فاطر، تفسیر کلامی، تفسیر مقارن، برگزیدگان الهی، وارثان قرآن کریم.
متن کامل [PDF 264 kb]   (307 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/14 | پذیرش: 1401/12/3 | انتشار: 1401/12/8


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 52 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها