:: دوره 2، شماره 6 - ( تابستان 1390 ) ::
جلد 2 شماره 6 صفحات 26-9 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد تاریخیت قرآن
علیرضا قائمی‌نیا*
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. ، qaeminia@yahoo.com
چکیده:   (717 مشاهده)
ادعای تاریخیت قرآن را نصر حامد ابوزید مطرح کرده، معتقد است ادعای تاریخیت و اینکه متن محصولی فرهنگی است، تنها به یک مرحله از قرآن مربوط می‌شود؛ چراکه قرآن دو مرحله تکوین و شکل‌گیری، و فرهنگ‌سازی را پشت‌سر گذاشته است.
قرآن در مرحله نخست محصولی فرهنگی، و تحت‌تأثیر فرهنگی است که در آن به‌وجود آمده است. اما پس از تبدیل آن به متن حاکم و غالب؛ یعنی فرارسیدن مرحله فرهنگ‌سازی، به معیاری برای سنجش متون دیگر تبدیل شده، مشروعیت‌شان با آن تعیین می‌شد.
این مقاله در چند محور به نقد دیدگاه تاریخیت قرآن پرداخته است که عبارت‌اند از: نقد روش علمی، نقد برداشت ابوزید از ماهیت نص و مبانی دیدگاه مزبور.
واژه‌های کلیدی: شبهات، تاریخیت، نقد، قرآن.
متن کامل [PDF 206 kb]   (226 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/7 | پذیرش: 1400/4/7 | انتشار: 1400/4/7


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 6 - ( تابستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها