:: دوره 13، شماره 51 - ( پاییز 1401 ) ::
جلد 13 شماره 51 صفحات 178-159 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تفسیر کلامی و فلسفی آیات مسخ از دیدگاه طوسی، مراغی، ملاصدرا، رشیدرضا و طباطبایی
سید عباس موسوی* 1، نسیم تیموری2
1- دانشگاه الزهرا س ، a.moosavi@alzahra.ac.ir
2- مؤسسه آموزش عالی کوثر
چکیده:   (304 مشاهده)
تأثیر عملکرد آدمی بر شکل‌گیری روح از نظر مفسران امری قطعی است. در وقوع این تغییر شکل که از صورتی نیکوتر به صورتی زشت‌تر و قبیح‌تر است و مسخ نام دارد، در ساحت باطن اختلافی بین علماء و مفسران وجود ندارد ولی در ظهور دنیوی آن در ساحت جسم ظاهری، میان مفسران فریقین اختلاف نظر است. طوسی، صدرای شیرازی و طباطبایی از مفسران شیعه نه‌تنها مسخ ظاهری را امکان‌پذیر می‌دانند بلکه بر وقوع آن معتقدند و مسخ اصحاب سبت که خدای متعال در قرآن به آن اشاره کرده را مسخی ظاهری می‌دانند. در حالی که مراغی و رشیدرضا از مفسران اهل‌تسنن، اعتقادی به مسخ ظاهری نداشته و مسخ اصحاب سبت را باطنی می‌دانند. در این مقاله با روش تطبیقی ـ تحلیلی ادله مخالفان مسخ ظاهری رد و امکان وقوع این مسخ با دلایلی همچون امکان عقلی مسخ ظاهری، وقوع آن در قیامت، تمایز بین مسخ و تناسخ ثابت می‌گردد. همچنین با استفاده از ادله نقلی اثبات می‌شود وقوع این مسخ محظور عقلی نداشته و مسخ اصحاب سبت که قرآن بدان اشاره دارد، مسخی ظاهری بوده است.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: تفسیر کلامی، مسخ باطنی، مسخ ظاهری، تناسخ، اصحاب سبت.
متن کامل [PDF 308 kb]   (192 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/29 | پذیرش: 1400/9/28 | انتشار: 1401/7/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 51 - ( پاییز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها