[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نرخ پذیرش
مقالات منتشر شده: 555
نرخ پذیرش: 20.1
نرخ رد: 79.9
..
google scholar
..
سامانه جامع نشریات کشور
..
پرتال نشریات علمی
..
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
..
پایگاه مجلات تخصصی نور
..
بانک اطلاعات نشریات کشور
..
پایگاه برای مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
..
فهرست موضوعی مقالات نشریه
..
..
:: دوره 12، شماره 48 - ( 12-1400 ) ::
جلد 12 شماره 48 صفحات 221-242 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آراء مفسران در تبیین شیوه تربیتی قرآن‌کریم در وحدت ادیان توحیدی با تأکید بر آیه 19 آل‌عمران
غلامحسین اعرابی1 ، علی احمد ناصح1 ، رضا نجفی* 2
1- دانشگاه قم
2- دانشگاه قم ، najafi9487@gmail.com
چکیده:   (1286 مشاهده)
آیه 19 آل‌عمران، حقیقت دین را تعبد و تسلیم دانسته، اختلاف‌ها را از خودخواهی و ستمگری ناشی می‌داند. بنابراین اگر چه شرایع در فروع دارای تفاوت‌هایی هستند، اما دین چیزی جز تسلیم در برابر حق نیست. نگارش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی، با استناد به آراء مفسران به بررسی آیه 19 آل‌عمران پرداخته است. نتایج نشان می‌دهد که سه محور توحید، معاد و عدل می‌تواند پیروان ادیان آسمانی را در کنار هم قرار داده، راه تفرقه و تشتت اجتماعی را مسدود نماید. ازاین‌رو قرآن‌کریم در شیوه تربیتی خود از باورهای اعتقادی استفاده کرده است. در نتیجه دین در سه قسم اساسی دسته‌بندی شده است که عبارتند از: دین حق، دین باطل و دین ثابت. با مبنا قرار گرفتن دین ثابت، وحدت اجتماعی می‌تواند نتیجه وحدت اعتقادی در میان پیروان ادیان توحیدی باشد.
شماره‌ی مقاله: 12
واژه‌های کلیدی: آیه 19 آل‌عمران، ادیان توحیدی، محورهای توحید.
متن کامل [PDF 341 kb]   (495 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/30 | پذیرش: 1399/6/20 | انتشار: 1400/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabi G H, Naseh A A, Najafi R. A Survey of the Opinions of Commentators in Explaining the Educational Method of the Holy Quran in the Unity of Monotheistic Religions with an Emphasis on the Verse 19 of Al-Imran. مطالعات تفسیری 2022; 12 (48) : 12
URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1817-fa.html

اعرابی غلامحسین، ناصح علی احمد، نجفی رضا. بررسی آراء مفسران در تبیین شیوه تربیتی قرآن‌کریم در وحدت ادیان توحیدی با تأکید بر آیه 19 آل‌عمران. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1400; 12 (48) :242-221

URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1817-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 48 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات تفسیری Journal of The Holy Quran And Islamic Texts
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 58 queries by YEKTAWEB 4657