:: دوره 12، شماره 48 - ( 12-1400 ) ::
جلد 12 شماره 48 صفحات 243-258 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل تفسیری آیات تجسم اعمال در تفاسیر المیزان و من وحی القرآن
معصومه امامی1 ، طلعت حسنی بافرانی* 2
1- دانشگاه اراک
2- دانشگاه قم ، t_hasani@yahoo.com
چکیده:   (682 مشاهده)
تجسٌم، تجسّد و یا تمثّل عمل، تعابیری است که گرچه مضمون آن با صراحت در آیات و روایات مطرح شده اما این اصطلاح در متون روایی و آیات قرآن دیده نمی‌شود. طبق آیات قرآن کریم، مراد از تجسم اعمال این است که جزای اعمال انسان‌ها، صورت باطنی و ملکوتی همان اعمال دنیوی آنهاست و جزا و عمل اتحاد و عینیت دارند. اهمیت این موضوع را می‌توان از دو جهت بررسی کرد؛ یکی از جهت پاسخگویی به شبهاتی که با معاد و عدل الهی در کیفر گناهان مرتبط است و جهت دیگر، اثر تربیتی آن است؛ بدین‌صورت که انسان اگر ایمان داشته باشد که عمل وی از بین نرفته و از او جدا نخواهد شد، مراقبت بیشتری بر اعمالش خواهد داشت. این نوشتار به طرح دیدگاه دو مفسر معاصر؛ علامه طباطبایی و علامه فضل‌الله به‌عنوان دو تن از موافقان و مخالفان نظریه تجسم اعمال، به روش تطبیقی پرداخته و با نقد و بررسی ادله آنها در نهایت دیدگاه علامه طباطبایی را تقویت می‌کند.
شماره‌ی مقاله: 13
واژه‌های کلیدی: آیات معاد، تفسیر کلامی، تجسم اعمال، علامه طباطبایی، علامه فضل‌الله.
متن کامل [PDF 547 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/22 | پذیرش: 1399/8/1 | انتشار: 1400/12/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 48 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها