:: دوره 3، شماره 10 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 3 شماره 10 صفحات 84-65 برگشت به فهرست نسخه ها
مسئله آگاهی از غیب و امکان آن از نگاه مفسران
محمدتقی شاکر اشتیجه* 1، رضا برنجکار2
1- دانشگاه علوم قرآن و حدیث ، 14mt.shaker@gmail.com
2- پردیس فارابی دانشگاه تهران
چکیده:   (2169 مشاهده)
از یک‌سو آیاتی از قرآن کریم بر اختصاص علم‌غیب به خداوند دلالت دارد و از سوی دیگر، آیاتی از افاضه علم‌غیب به انبیا و دیگران خبر می‌دهد. مفسران در پاسخ به این دوگانگی، با توجه دادن به این نکته که متبادر از علم‌غیب در عصر رسالت و بعد از آن، علم ذاتی بوده، نه علم عرضی، و ادعای آگاهی از غیب مترادف با ربوبیت بوده است، تأکید نموده‌اند که بی‌شک میان خداوند و بندگان ـ در هر جایگاهی که باشند ـ تفاوت بسیاری وجود دارد. ازایـن‌رو شایسته نیست گمان شود که انبیا در صفت علم، شریک خداوندند و علم‌غیب داشتن انبیا نوعی شرک و غلو به‌حساب می‌آید؛ زیرا اوصاف این دو علم مختلف است. آگاهی انبیا و دیگران از غیب منافاتی با اختصاص علم‌غیب به خداوند سبحان ندارد؛ چراکه علم الهی بالاصاله، استقلالی و غیر‌متکی به غیر می‌باشد؛ ولی این آگاهی برای دیگران  فعل تبعیِ قائم بالله و با تعلم و تبعیت از اوست.
واژه‌های کلیدی: علم‌غیب، علم الهی، علم پیامبران، علم امام، علم انسان
متن کامل [PDF 5577 kb]   (547 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/4/12 | پذیرش: 1391/6/10 | انتشار: 1398/9/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 10 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها