1- دانشگاه تهران 2- دانشگاه تهران ، hamidrezashamluo@yahoo.com
چکیده: (2265 مشاهده)
آیات 172 و 173 اعراف مشهور به آیات میثاق از پیچیدهترین آیاتِ قرآنی بهلحاظ تفسیری است. یکی از مباحث اصلی در تفسیر این آیات بحث موطن أخذ میثاق است؛ به این معنا که، این میثاق الهی که مفاد آن ربوبیّت الهی و عبودیّت انسان است در کجا بسته شده و صحنهای که پرسش «ألَسْتُ بِرَبِّکُمْ» و پاسخ «بَلی» در آن رخ نموده در کجاست؟ مفسران از دیرباز نظرهای متفاوتی درباره موطن أخذ میثاق در این آیات ابراز داشتهاند؛ از جمله علامه طباطبایی عالم ملکوت را موطن أخذ میثاق میداند اما آیتالله جوادیآملی این نظر را نقد و ردّ نموده و موطن فطرت را موطن أخذ میثاق دانسته است. این مقاله در پی آن است که، پس از تقریر نظر این دو مفسر، نشان دهد: قول ملکوتیبودن أخذ میثاق با مبانی قرآنی و برهانی سازگارترست و دیگر آنکه تمام مواطنی که برای أخذ میثاق از سوی مفسّران صورتبندی شده است به دو موطن ملک و ملکوت قابل ارجاع است.
Kalantari I, Shamloo H R. The location of taking the covenant in verses 172 and 173 of Chapter Aaraf from the perspective of Allameh Tabatabai and Ayatollah Javadi Amoli. مطالعات تفسیری 2020; 11 (43) :101-120 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1489-fa.html
کلانتری ابراهیم، شاملو حمیدرضا. موطن اخذ میثاق در آیات 172 و 173 سوره اعراف از منظر علامه طباطبایی و آیتالله جوادیآملی. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1399; 11 (43) :101-120