1- دانشگاه اصفهان ، m.sotudeh@ltr.ac.ui.ir 2- جامعه المصطفی| العالمیه.
چکیده: (2260 مشاهده)
ابوالبرکات نسفی از مفسران قرن هشتم در تفسیر خود؛ مدارک التنزیل و حقائق التأویل، ضمن تکیه به قراء سبعه، از قراء عشره، مانند: یعقوب و خلف و از قاریان شاذ، مانند: حسن و أعمش نقل نموده و در این میان بعضی از قرائتهای منسوب به ابوحنیفه مانند قرائت موضوع را ذکر میکند، همانطور که به قرائتهای صحابه مانند ابن مسعود و ابن عباس نیز استناد جسته است. نسفی در بین قرائات متواتر ـ مطابق دیدگاه اهل سنت ـ قرائت عاصم را بر قرائت مکی، بصری و نافع ترجیح میدهد. نسفی سه نوع ترجیح را در تفسیر مدارک التنزیل بهکار گرفته است و بر ترجیحات خود بر قواعد و معیارهای عربی، بلاغی و سیاقی اعتماد کرده و برای اختیار و ترجیح قرائات، به هفت معیار تکیه نموده است. او ضمن نادیده گرفتن صحت قرائت که نقل و تواتر آن است، بعضًا قرائات شاذ را بر متواتر ترجیح داده است.
Sotoudehnia M R, Samadaf S. [seven] Readings [of the Quran] and its exegetical preference from Nasafi's point of view in the commentary of Madarik Al-Tanzil. مطالعات تفسیری 2020; 11 (42) :225-242 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1331-fa.html
ستوده نیا محمدرضا، صمداف سیدثمرالدین. قرائات و ترجیح و اختیار تفسیری آن از نگاه نسفی در تفسیر مدارک التنزیل. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1399; 11 (42) :225-242