1- گروه معارف اسلامی دانشگاه تهران ، shghazavi@ut.ac.ir 2- حوزه علمیه قم
چکیده: (3546 مشاهده)
غالب مفسّران شیعه و اهل سنّت در آیه «وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» گفتهاند که مراد از «ذبح عظیم»، «کبش» «قوچ» است و از آنجاییکه در قرآن وصف عظیم در چند مورد بیشتر به کار برده نشده است؛ برای خدا «رَبِّکُمْ عَظیم»، برای قیامت «نَبَأٌ عَظیم»، برای عرش خدا «الْعَرْشِ الْعَظیم» و سرانجام برای اخلاق پیامبر اسلام|«خُلُقٍ عَظیم» بهکار رفته است. بهنظر میرسد برخی از عالمان و مفسران با چنین پرسشی در ذهن خود مواجه شدهاند که چگونه قربانی کردن گوسفند، ذبح عظیم است؟ ازاینرو، تأویلات گوناگونی را بر اساس روایات ذکر نمودهاند. در این پژوهش تلاش شده است بهروش تحلیلی ضمن بررسی اصل مسئله، مراد اصلی «ذبح عظیم» تبیین گردد. بر اساس روایت پیامبر گرامی اسلام (ص) که میفرماید: «أنا من حسین» با توجه به قبول امام حسین× در عالم ذر، ایشان آن قربانی عظیم است.
Qazavi S H, Qazavi S A Q. A Hermeneutic Attitude of the Verse: Then We Ransomed Him with a Tremendous Victim, with Regard to the Term Azim in the Holy Quran. مطالعات تفسیری 2019; 9 (36) :139-152 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1204-fa.html
قاضوی سید حسن، قاضوی سید امین. رهیافت تأویلی به آیه شریفه «وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ»
با عنایت به اصطلاح عظیم در قرآن. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1397; 9 (36) :139-152