بررسی مفهوم و کارکرد «مدلینگ» با تأکید بر آیات نهیکننده از تبرّج
|
محمد ادیبی* 1، سیداصغر موسوی2 ، داود داداش نژاد2 |
1- دانشگاه تهران ، madiby@ut.ac.ir 2- دانشگاه آزاد اسلامی |
|
چکیده: (2049 مشاهده) |
هنر ـ صنعت «مدلینگ» ارمغان مغرب زمین است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به چگونگی رویکرد آیات قرآن کریم و روایتهای اسلامی به هنر ـ صنعت «مدلینگ» است. دستاورد پژوهش حاضر بیانگر آن است که مدلشدن برای مردان و کودکان، اغلب مانعی ندارد؛ اما حکم مدلینگ درباره بانوان، از آنجا که آنان بدون آشکارکردن آرایه و آذین پوششی، رفتاری و گفتاری ظاهری و درونی زنانه نمیتوانند به تبلیغ کالا بپردازند، در مواردی که زمینهساز آشوب و تباهی باشد، حرمت است. در صورت قائلشدن شمول بیشتر برای «مدلینگ»، انجام فعالیتهای سودمند و در چارچوب آیین اسلام مانعی نخواهد داشت و میتوان از این امکان حتی در تبلیغات دینی نیز بهره برد |
|
واژههای کلیدی: آیات تبرّج، مدلینگ، حکم مدلینگ. |
|
متن کامل [PDF 338 kb]
(519 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/9/5 | پذیرش: 1397/12/14 | انتشار: 1399/2/21
|
|
|
|