[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نرخ پذیرش
مقالات منتشر شده: 555
نرخ پذیرش: 20.1
نرخ رد: 79.9
..
google scholar
..
سامانه جامع نشریات کشور
..
پرتال نشریات علمی
..
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
..
پایگاه مجلات تخصصی نور
..
بانک اطلاعات نشریات کشور
..
پایگاه برای مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
..
فهرست موضوعی مقالات نشریه
..
..
:: دوره 14، شماره 55 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 14 شماره 55 صفحات 188-163 برگشت به فهرست نسخه ها
بازتبیین مفهوم «صراط» در تفاسیر عرفانی پیش از ابن عربی و مقایسه آن با دیدگاه تفسیری- عرفانی ابن عربی
زینب رامه1 ، سید حمیدرضا میرعظیمی* 2، محمود شیخ3
1- دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- استادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران ، hmirazimi@ut.ac.ir
3- استادیار دانشگاه تهران
چکیده:   (798 مشاهده)
«صراط» از واژگان قرآن کریم است که مفسران با گرایش عرفانی بر اساس اندیشه و روش عرفانی خویش، مفاهیم مختلفی برای آن گفته­اند. مسأله پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و بر اساس منابع کتابخانه­ای؛ بررسی مفهوم «صراط» در آیات قرآن و تفسیر و تأویل آن از تفاسیر عرفانی پنج­عارف پیش از ابن­عربی: سهل­بن­عبدالله تستری، ابوعبدالرحمان سلمی، ابوالقاسم قشیری، رشیدالدین میبدی و روزبهان بقلی­شیرازی، همچنین مقایسه اجمالی آن با دیدگاه ابن­عربی است. یافته­های پژوهش گویای آن است که مفاهیم و مصادیق متعددی برای «صراط» ذکر شده­است که عبارتنداز: هدایت و سعادت، اقامه عبودیت، معرفت حق، مشاهده و مکاشفه، دعوت عام و خاص، سیر و سلوک عارفانه، شریعت الهی. تمام موارد یاد شده؛ بیانگر مسیری­است که در راستای معرفت حق­تعالی، جهت رسیدن به هدایت، تکامل و سعادت انسان مطرح است که می­توان آن را منطبق با دیدگاه­های تفاسیر نقلی دانست. باری دیدگاه ابن­عربی در برخی تبیین­ها از صراط همسو با دیدگاه عارفان قبل از خود است ولی بر اساس مبنای وحدت وجودی وی تفسیری که از صراط ارائه می­کند بر همه موجودات و انسان­ها چه مومن و چه غیرمومن منطبق است هرچند در برخی از تحلیل­هایش صراط را به عنوان صراط خاص یا صراط محمدیه برای اوحدی از افراد منطبق می­داند.
 
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: تفاسیر عرفانی، صراط مستقیم، ابن‌عربی، عرفان اسلامی، تاویل قرآنی
متن کامل [PDF 326 kb]   (463 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/27 | پذیرش: 1402/7/29 | انتشار: 1402/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rameh Z, Mirazimi S H, Sheikh M. Re-explanation of the meaning of "Sarat" in mystical interpretations before Ibn Arabi and its comparison with Ibn Arabi's interpretation-mystical opinion.. مطالعات تفسیری 2024; 14 (55) : 9
URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2765-fa.html

رامه زینب، میرعظیمی سید حمیدرضا، شیخ محمود. بازتبیین مفهوم «صراط» در تفاسیر عرفانی پیش از ابن عربی و مقایسه آن با دیدگاه تفسیری- عرفانی ابن عربی. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1402; 14 (55) :163-188

URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2765-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 55 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات تفسیری Journal of The Holy Quran And Islamic Texts
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 57 queries by YEKTAWEB 4657