[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نرخ پذیرش
مقالات منتشر شده: 539
نرخ پذیرش: 20.4
نرخ رد: 79.6
..
google scholar
..
سامانه جامع نشریات کشور
..
پرتال نشریات علمی
..
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
..
پایگاه مجلات تخصصی نور
..
بانک اطلاعات نشریات کشور
..
پایگاه برای مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
..
فهرست موضوعی مقالات نشریه
..
..
:: دوره 14، شماره 53 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 14 شماره 53 صفحات 136-117 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد و تحلیل آراء مفسران درباره «أَوْهَنَ الْبُیُوت» ذیل آیه 41 سوره عنکبوت و تطبیق آن با علم تجربی
علی صابری* 1، محمد جواد توکلی خانیکی2
1- دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ، Alisaubery@gmail.com
2- دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
چکیده:   (563 مشاهده)
قرآن کریم برای تربیت انسان، دارای تشبیهات گوناگونی است؛ در آیه 41 سوره عنکبوت، ولایت‌پذیری غیر خدا را به سستی خانه عنکبوت تشبیه شده است؛ امروزه از تارعنکبوت جلیقه ضدگلوله ساخته می‌شود که حاکی از استحکام این رشته ظریف است. درباره چرایی تعبیر «أَوْهَنَ البُیُوت» عده‌ای سستی را به خانواده عنکبوت و برخی به تارعنکبوت نسبت داده‌اند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی دیدگاه مفسران به روش تحلیلی ـ توصیفی سامان یافته است. نتیجه اینکه: أولاً فعل «إتخذت» ناظر به عنکبوت مؤنث است که خانه را می‌سازد و «بیت» ناظر به جفت اوست که با هم خانواده تشکیل می‌دهند؛ اما مؤنث پس از بارداری جفت خود را می‌خورد و خانواده از بین می‌رود. از این رو «أَوْهَنَ» وصف خانواده است نه وصف تار؛ چراکه تار نمی‌تواند نقش خانه را ایفا نماید. این مفهوم درباره انتخاب غیرِخداوند به عنوان ولیّ است که با از بین رفتن منافعشان جمع‌شان از بین می‌رود. ثانیاً علم‌تجربی تار عنکبوت را جزء محکم‌ترین سازه‌ها می‌داند. گونه‌ای از عنکبوت تار نمی‌تند پس تار، خانه عنکبوت نیست بلکه از آن برای مصارفی مثل تسخیر، شکار، ساخت اتاقک‌های جلداندازی استفاده می‌کند و برای آسایش و خواب زمستانه و تولید مثل مخفیگاهی مانند تونل می‌سازد. ثالثاً مشرک، ماسوی‌الله را که در جایگاه خداوند قرار می‌دهد، اما نمی‌تواند نقشی حداقلی بپذیرد. پس مسئله ماهیت شیء یعنی تار عنکبوت نیست! بلکه مشعر به نقش آن هست!
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: آیه 41 سوره عنکبوت، بیت، أَوْهَنَ الْبُیُوت، تار عنکبوت.
متن کامل [PDF 308 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/8 | پذیرش: 1401/12/22 | انتشار: 1402/7/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saberi A, Tawakkoli Khaniki M J. An Analytical and Critical Study of Commentators' Opinions about "Auhan ul-Buyut" under the Verse 41 of Surah Ankabut and Its Comparison with Empirical Science.. مطالعات تفسیری 2023; 14 (53) : 6
URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2607-fa.html

صابری علی، توکلی خانیکی محمد جواد. نقد و تحلیل آراء مفسران درباره «أَوْهَنَ الْبُیُوت» ذیل آیه 41 سوره عنکبوت و تطبیق آن با علم تجربی. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1402; 14 (53) :117-136

URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2607-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 53 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات تفسیری Journal of The Holy Quran And Islamic Texts
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 57 queries by YEKTAWEB 4642