fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
11
44
online
1
fulltext
fa
تفسیر آیه تبیان و جداناپذیری قرآن و عترت(علیهم السلام)
The Interpretation of Tibyan verse and the inseparability of the Qur'an and the prophet’s progeny (AS)
یکی از مسائل مورد توجه اندیشمندان مسلمان به خصوص مفسران قرآن، موضوع کفایت یا عدم کفایت به سعادت رساندن هر یک از قرآن و اهل بیت^ به تنهایی و نیز نقش آن دو نسبت به یکدیگر است. مقاله حاضر بر پایه تفسیر آیه تبیان به دنبال پاسخ قرآنی به موضوع فوق به روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و جمعآوری اسنادی در آیات، روایات و کتب تفسیری و تحلیل اطلاعات بهصورت مفهومی، گزارهای و سیستمی است. هدف تحقیق فراهمسازی زمینه تقریب هر چه بیشتر بین مذاهب اسلامی بر پایه آیات قرآن و روایات پیامبراکرم| است. یافته تحقیق این است که آیه تبیان نیز همانند حدیث ثقلین دلالت دارد بر اینکه قرآن کریم و عترت طاهرین^ در هدایتگری تام انسانها به سرمنزل کمال، نیازمند یکدیگر و مکمل هم هستند و برای نیل به کمال مطلوب باید به هر دو تمسک کرد.
One of the issues considered by Muslim thinkers, especially the commentators of the Qur'an, is the adequacy or inadequacy of each of the Qur'an and the Ahl al-Bayt (AS) in bringing about a happy life for human and also the role of the two in relation to each other. The present article, based on the interpretation of the verse of Tibyan [explanation], seeks the Qur'anic answer to the above-mentioned subject by collecting information from library and referring to evidence in verses, narrations and interpretive books, and analyzing information in a conceptual, propositional and systematic way. The purpose of this research is to provide a foundation for closer approximation between Islamic denominations based on the verses of the Qur'an and the narrations of the Holy Prophet (PBUH and his progeny). The research finding is that the verse of Tibyan [explanation], like the Hadith of Saqaleen, indicates to the fact that the Holy Qur'an and the Ahl al-Bayt (AS) need each other and complement each other in the mission of complete guidance of human beings to the home of perfection. To achieve the very desired perfection, one needs to rely on both the Holy Qur'an and the Ahl al-Bayt (AS).
Tibyan verse, the inseparability of the Qur'an and Ahl al-Bayt, the guidance of the Qur'an and Ahl al-Bayt.
آیه تبیان, جداناپذیری قرآن و عترت, هدایتگری قرآن و عترت.
7
26
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-997-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/14
1398/6/23
2019/12/26
1398/10/5
Mustafa
Karimi
مصطفی
کریمی
karimi@qabas.net
0031947532846005687
0031947532846005687
Yes
مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
fa
بررسی تفسیری نقش آیات امر به معروف و نهی از منکر در پرورش روحیه قانونمداری
Interpretive study of the role of the verses of enjoining good and forbidding evil in developing a law-abiding spirit
امر به معروف و نهی از منکر از جنبههای گوناگون قابل تجزیه و تحلیل است. مقاله حاضر در صدد است تا با تمسک به تفسیر کامل آیات امر به معروف و نهی از منکر و رهنمودهای معصومان^ رابطه این دو فریضه را با قانونمدار شدن تبیین نماید. هر اندازه به امر به معروف و نهی از منکر پایبندتر باشیم، نسبت به قوانین مورد تأیید اسلام تعهد بیشتری نشان خواهیم داد. تربیت انسان قانونمدار از جمله اهداف تربیتی است که برای امر به معروف و نهی از منکر در نظر گرفته میشود. مبانی مستحکم، اصول پایدار و روشهای متناسب با انتشار فرهنگ و ارزشهای الهی از الزامات تحقق اهداف مزبور هستند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب نباید به کمتر از تربیت شهروند قانونمدار مطابق شئون و ارزشهای قرآنی بسنده شود.
Enjoining good and forbidding evil can be analyzed from various aspects. The present article seeks to explain the relationship between these two duties and the rule of law by relying on complete interpretation of the verses of enjoining good and forbidding evil and the guidelines of infallible figures. The more we adhere to the commandment of the good and the prohibition of the evil, the more we will show commitment to the laws approved by Islam. The training of a law-abiding human being is one of the educational goals that is considered for enjoining the good and forbidding the evil. To meet that end, one requires strong foundations, sound principles and methods commensurate with the dissemination of divine culture and values. In order to achieve the desired result, there is no option but to train a law-abiding citizen in accordance with Qur'anic manners and values.
Verses of enjoining good and forbidding evil, civil rights, the rule of law, law-abiding citizen and society.
آیات امر به معروف و نهی از منکر, حقوق مدنی, قانونمداری, شهروند و جامعه قانونمدار.
27
44
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1197-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/142019/08/11
1398/5/20
2019/12/262020/01/27
1398/11/7
Ahmad
Rahnamaei
سید احمد
رهنمایی
rahnama@qabas.net
0031947532846005688
0031947532846005688
Yes
مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
fa
تفسیر ادبی نوین در فهم معنای آیه «لیس کمثله شیء»
Modern literary interpretation in understanding the meaning of the verse ‘There is nothing like Him’
در باره جنبه ادبی و مدلول عبارت قرآنی «لیس کمثله شیء» دیدگاههای متعددی از سوی مفسران و ادیبان مطرح شده است. توالی الفاظ «کَ» و «مِثْل» در آیه شریفه از جنبه ادبی، توهم حشو و از جنبه معنایی، توهم اثبات مِثْل برای خدا را به دنبال داشته که صاحبنظران در صدد پاسخ به آن برآمدهاند. پژوهش حاضر با روش توصیف گزارهها به همراه تحلیل، استنطاق و مقایسه دیدگاهها، آراء مفسّران در خصوص آیه فوق را بر اساس ترتیب تاریخی، ذیل عناوین نهگانه استقراء نموده و پس از ذکر دلایل و مستندهای هر رأی، اشکالهای هر دیدگاه را نیز مطرح نموده است و این دیدگاه را در باره معنای آیه شریفه یاد شده طرح نموده که لفظ «کَ» در آیه، نفی تشبیه از بعض صفات الهی و لفظ «مِثْل» نفی تشبیه از ذات الهی را بر عهده دارد و این دو لفظ همپوشانی و اشتراک معنایی ندارند تا اولاً: در معنای آیه خللی پدید آید و در نتیجه موجب اثبات مثل برای خدا شود و ثانیاً: موجب حشو نیستند تا نیازی به زائد گرفتن لفظی در آیه باشد.
Numerous views have been expressed by commentators and writers about the literary aspect and the meaning of the Qur'anic phrase "There is nothing like Him". The sequence of the words "ka" and "like" in the holy verse, has led to two literary and semantic illusions. The literary illusion is that "ka" seems to be redundant and the semantic illusion is the word ‘like’ indirectly proves the like to God. Thus, the scholars have sought to answer to these illusions. The present study, by describing the propositions along with analyzing, interrogating and comparing the views, has induced the opinions of the commentators regarding the above verse in a historical order, under nine headings. Moreover, after mentioning the reasons and documents of each opinion, he has introduced the drawbacks of each view. And he has finally proposed his view of the above-mentioned verse. According to him the word "ka" in the verse negates the simile of some divine attributes and the word "like" negates the simile of divine essence and these two words have no overlap and common meaning. So, firstly there is no conceptual confusion in the meaning and it does not prove the ‘like’ for God, and secondly the word ‘ka’ is not redundant. Thus, we do not need to justify its’ literal redundancy.
the verse ‘there is nothing like Him’, negation of simile, negation of incarnation.
آیه لیس کمثله شیء, نفی تشبیه, نفی تجسیم.
45
62
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-988-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/142019/08/112019/05/19
1398/2/29
2019/12/262020/01/272019/12/26
1398/10/5
Ruhollah
Dehghan Baghi
سید روح اله
دهقان باغی
dehqanbaghi@sums.ac.ir
0031947532846005689
0031947532846005689
Yes
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
fa
واکاوی دیدگاه مفسران درباره وحی به زنبور عسل در آیه 68 نحل
Analyzing the commentators' views on the revelation to the bee in verse 68 of Nahl
آیات 68 و 69 سوره نحل به فرآیند تولید یکی از نعمتهایی که محصول وحی الهی به زنبور عسل است، پرداخته است. مهمترین فراز این آیات، کاربست واژه وحی نسبت به زنبور عسل است. در چیستی و چگونگی این وحی نظرهای مختلفی مطرح شده که جنبه حشره بودن زنبور بر بسیاری از این نظرها سایه افکنده و سبب گرایش برخی از مفسران به نظرهایی مانند غریزی بودن این نوع از وحی شده است. در مقاله حاضر ضمن گزارش و نقد دیدگاههای مختلف مفسران در این باره به تبیین نظر مختار پرداخته است. نظر مفسران در خصوص وحی به زنبور عسل، ذیل دو دسته عمده وحی رسالی و غریزه حیوانی مطرح شده است. بر پایه نتایج بهدست آمده: وحی در این آیه ارتباطی با اعمال غریزی زنبور عسل ندارد، بلکه این وحی از سنخ وحیای است که خدای متعال به انبیاء(ع) فرستاده که به احتمال زیاد همراه با قول خاص حیوانات است.
Verses 68 and 69 of chapter An-Nahl deal with the process of producing one of the blessings that is the product of divine revelation to bees. The most important part of these verses is the use of the word revelation in relation to bees. There are various views on what and how this revelation takes place. The insectan aspect of the bee has overshadowed many of these views and has caused some commentators to tend to views such as the instinctive nature of this type of revelation. In the present article, while reporting and criticizing the different views of the commentators in this regard, the author has tried to develop and explain his own opinion. The commentators' opinion regarding the revelation to the bee is discussed under the two main categories of prophetic revelation and animal instinct. Based on the results obtained, the revelation in this verse has nothing to do with the instinctual actions of the bee, but this revelation is of the type of revelation that God Almighty sent to the prophets (AS), which is almost accompanied by a special talk to animals.
Verse 68 of chapter An-Nahl, bee, revelation to bee, prophetic revelation.
آیه 68 نحل, زنبور عسل, وحی به زنبور, وحی رسالی.
63
80
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-979-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/142019/08/112019/05/192019/01/3
1397/10/13
2019/12/262020/01/272019/12/262019/12/26
1398/10/5
Saeed
Amir Taheri Afshar
سعید
امیرطاهری افشار
staheri@uk.ac.ir
0031947532846005690
0031947532846005690
Yes
دانشگاه شهید باهنر کرمان
fa
بررسی تفسیری سازوکارهای درونی تأثیر نظارت خدای متعال در پیشگیری از کجروی
Interpretive study of internal mechanisms of the effect of Allah’s supervision on prevention of deviation
تحقیق حاضر به دنبال کشف دیدگاه قرآن کریم درباره سازوکارهای درونی اثرگذاری نظارت خدای متعال بر رفتار انسان در پیشگیری از کجروی است. حاصل تحقیق، شناسایی پنج سازوکار اثرگذاری نظارت خدا است: آثار درونی تقویت، حیا، خشیت، نظارت عاطفی و نظارت ارزشی. برخی از آیات قرآن کریم کارکرد این سازوکارها را ارتقا میبخشد که ازجمله میتوان به تأکید بر قطعیت تشویق و تنبیه، تأکید بر وابستگی همهجانبه انسان به خدا، تقویت میزان دلبستگی به خدا، یادآوری نظارت و قدرت خدا و ویژگیهای آن اشاره کرد. همچنین برخی از دستورالعملهای عبادی قرآن در ارتقای اثرگذاری این نظارت، مؤثر است؛ دستورالعملهایی مانند امر به اقامه نماز، ذکر کثیر، قرائت قرآن، دعا و درخواست نیازها از خدای سبحان. روش بهکاررفته در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است که قابلیت دارد تا به فهمی از آیات برسد که در علوم اسلامی و اجتماعی از روایی برخوردار باشد.
The present study seeks to explore the view of the Holy Quran on the internal mechanisms of the effect of divine supervision on human behavior in preventing deviation. The result of the research is the identification of five effective mechanisms that the divine supervision brings about: the internal effects of reinforcement, modesty, fear, emotional and value supervision. Some verses of the Holy Quran enhance the function of these mechanisms, such as encouragement and punishment, man’s comprehensive dependence on God, his attachment to God and remembering God’s supervision and power. Also, some of the Qur'anic instructions on worship are effective in promoting the effectiveness of this supervision; instructions such as to establish prayers, to remember God regularly, to recite the Quran frequently, and to ask Allah to fulfil your needs. The method used in this research is qualitative content analysis. This method has the ability to reach to an understanding of verses that is valid in Islamic and social sciences.
Social supervision, God supervision, prevention of deviation, emotional supervision, value monitoring.
نظارت اجتماعی, نظارت خدا, پیشگیری از کجروی, نظارت عاطفی, نظارت ارزشی.
81
104
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1085-3&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/142019/08/112019/05/192019/01/32019/08/13
1398/5/22
2019/12/262020/01/272019/12/262019/12/262020/07/22
1399/5/1
Mahmood
Shokuhitabar
محمود
شکوهی تبار
mahmoodshokuhi@rihu.ac.ir
0031947532846005691
0031947532846005691
Yes
دانشگاه علوم پزشکی قم
Ali
Salimi
علی
سلیمی
ali_salimi@rihu.ac.ir
0031947532846005692
0031947532846005692
No
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
fa
واکاوی زیباییهای بلاغی در تفسیر آیات ناظر به جنینشناسی
An analysis of rhetorical beauties in the interpretation of verses on embryology
قرآن کریم در آیات مختلف، برای اثبات امکان رستاخیز انسان پس از مرگ، به تبیین مراحل تکامل انسان در دوران جنینی پرداخته است. پژوهش حاضر درصدد است تا اثبات کند که این آیات که حاوی اشارات و شگفتیهای علمی است، از زیبایی بلاغی و آوایی نیز برخوردارند. تفسیر ادبی و علمی آیات مورد نظر با روش توصیفی ـ تحلیلی، از منابع موثّق کتابخانهای انجام شده است؛ همچنین از یافتههای قطعی جنینشناسی، برای فهم دقیقتر تفسیر آیات استفاده گردیده است. در این تحقیق، در آیات 17 و 18 نوح، آیات 5 تا 8 طارق، آیات 45 تا 47 نجم، آیات 12 تا 16 مؤمنون و آیه 5 حج؛ شش مورد اشاره و شگفتی علمیِ جنینشناختی و بیش از 40 مورد زیبایی بلاغی ارائه گردیده است. این یافتهها نشان میدهد که شگفتیهای علمی آیات ناظر به جنینشناسی با اعجاز ادبی همراه شده است.
The Holy Quran in various verses has explained stages of human development in embryonic period. The Quran describes these stages to prove the possibility of human resurrection after death. The present study seeks to substantiate this point that these verses, which contain scientific hints and wonders, have also rhetorical and phonetic beauty. The literary and scientific interpretation of the verses in question have been accomplished in a descriptive-analytical method while making use of reliable library sources. As such, the author has utilized conclusive embryological findings to better understand the interpretation of these verses. In this research, in verses 17 and 18 of Noah, verses 5 to 8 of Tariq, verses 45 to 47 of Najm, verses 12 to 16 of the Mominun and verse 5 of Hajj; Six cases of scientific embryology and more than 40 cases of rhetorical beauty have been highlighted. These findings show that the verses which deal with scientific wonders of embryology are accompanied by literary miracle.
Embryology verses, Developing stages of human embryo, scientific hints of the Qur'an, rhetorical beauties of the Qur'an.
آیات جنینشناسی, مراحل تکامل جنین انسان, اشارات علمی قرآن, زیباییهای بلاغی قرآن.
105
124
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-488-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/142019/08/112019/05/192019/01/32019/08/132019/05/14
1398/2/24
2019/12/262020/01/272019/12/262019/12/262020/07/222020/09/27
1399/7/6
saeed
hassani
سعید
حسنی
Shahidmohammad.4101365@gmail.com
0031947532846005693
0031947532846005693
Yes
دانشگاه فرهنگیان اراک
Malek
Soleimani Mehrnjani
Arak University
ملک
سلیمانی مهرنجانی
m-soleimani@araku.ac.ir
0031947532846005694
0031947532846005694
No
دانشگاه اراک
fa
بررسی تفسیری درخواست حضرت نوح(علیه السلام) در آیه 45 هود
Interpretive study of the request of Prophet Noah (AS) in verse 45 of Hood
درخواست حضرت نوح× از خدای متعال در آیات 47 ـ 45 سوره هود از دیرباز تاکنون معرکه آراء متکلمان و مفسران با گرایشهای گوناگون کلامی بوده که رهآورد تفسیری آن، گاه در تعارض با مقام عصمت بوده است. نوشتار پیشرو در پی آن است تا پس از تتبع در دیدگاههای تفسیری در خصوص این درخواست و بررسی و نقد آنها، دیدگاه برگزیده را بهصورت استدلالی تبیین کند. تعیین دقیق چیستی، چرایی و زمان درخواست حضرت نوح× با بهرهگیری از شواهد و قرائن قرآنی و مهمترین رهیافتهای کلامی و تفسیری در خصوص عدم اجابت آن درخواست از دیگر مباحثی است که در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است. دیدگاه برگزیده در مجموع بیانگر آن است که کافر و ظالم بودن فرزند نوح، برای آن حضرت ثابت نشده بود.
The request of Prophet Noah (AS) to God Almighty in verses 45-47 of Surah Hood has long been the subject of controversy among theologians and commentators with various theological tendencies, the interpretive outcome of which has sometimes been in conflict with the status of infallibility. The present article seeks to explain the author's favorite view in an argumentative manner. However, he firstly sheds light on interpretive views on this request and then criticizes their views on the subject. As such, he attempts to determine the exact nature, reason and the time of the request of Prophet Noah (AS) by using Quranic evidences. He highlights the most important theological and interpretive approaches regarding the issue that why his request was rejected. On the whole, based on the author's chosen view the infidelity and cruelty of Noah's son was not proven to his father.
Verses 45-47 of chapter Hood, Theological Interpretation, Infallibility of Prophets, Infallibility and Intercession.
آیات 47 ـ 45 هود, تفسیرکلامی, عصمت انبیا, عصمت و شفاعت.
125
146
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-807-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/142019/08/112019/05/192019/01/32019/08/132019/05/142018/11/16
1397/8/25
2019/12/262020/01/272019/12/262019/12/262020/07/222020/09/272019/11/16
1398/8/25
mohsen
Dimeh Kar garab
محسن
دیمه کار گراب
deymehkar@gmail.com
0031947532846005695
0031947532846005695
Yes
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مشهد
Amir
Ali pour
امیر
علی پور
Alipour.rt@gmail.com
0031947532846005696
0031947532846005696
No
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مشهد
fa
تحلیلی بر مفهوم و مصداق کوثر و ابتر در تفسیر المیزان
An analysis of the concept and example of Kowsar and Abtar in the Commentary of Al-Mizan
بهرغم ارائه حدود 26 مصداق برای «کوثر» در تفاسیر مختلف، سید محمدحسین طباطبایی مصداق انحصاری آن را کثرت ذریه پیامبر اکرم| دانسته است. بررسی مستندها نشان میدهد این دیدگاه با وجود نقاط مثبت فراوان، نقاط مبهمی نیز دارد. از اینرو اهمیت علمی تفسیر المیزان و رجوع گسترده محققان به آن، ایجاب میکند نقاط مثبت و مبهم این دیدگاه بهطور دقیق تبیین شود. تحلیل این دیدگاه نشان میدهد رکن اصلی استدلال علامه طباطبایی ظهور «ابتر» در معنای «فرد بدون نسل» است و با توجه به همین نکته، روایات سبب نزول را تقویت و سایر احتمالها را نفی میکند. توجه به صدر و ذیل سوره، توجه به واقعیت خارجی در مصداقشناسی «کوثر» و ... جزء نکات مثبت این دیدگاه است؛ اما عدم توجه به واقعیت خارجی در مورد بدون نسل شدن شماتتکنندگان پیامبراکرم|، عدم قدرت دفع احتمالهای رقیب و ... از نقاط مبهم این دیدگاه است.
Despite presenting approximately 26 examples for "Kawthar" in various interpretations, Seyyed Mohammad Hossein Tabatabai has considered the multiplicity of descendants of the Holy Prophet (PBUH) as the exclusive example of this verse. A review of the evidence shows that this view, despite its many positive points, suffers some ambiguities. Therefore, the scientific importance of Al-Mizan interpretation on the one hand and the widespread reference of researchers to it on the other, requires that the positive and ambiguous points of his view be explained precisely. The study shows that the main pillar of Allameh Tabatabai's argument is the apparent meaning of "Abtar" that equals "person without generation". Given this point, the narrations strengthen the cause of revelation and deny other possibilities. Paying attention to the beginning and the end of the chapter, paying attention to the external reality in the case study of "Kawthar", etc. are among the positive points of Tabatabai's view; but paying no attention to the external reality about the fact that the generation of the prophet's enemies did not last, the inability to repel the rival possibilities, etc. are among the ambiguous points of his view.
Chapter Kawthar, Kowsar, Abtar, Tafsir Al-Mizan.
سوره کوثر, کوثر, ابتر, تفسیر المیزان.
147
168
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-71-5&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/142019/08/112019/05/192019/01/32019/08/132019/05/142018/11/162019/06/9
1398/3/19
2019/12/262020/01/272019/12/262019/12/262020/07/222020/09/272019/11/162020/05/5
1399/2/16
Hamid
Naderi Ghahfarkhi
حمید
نادری قهفرخی
Hamid.nadery1@chmail.ir
0031947532846005697
0031947532846005697
Yes
دانشگاه شهرکرد
fa
بررسی دلالت اظهار دین بر نفی تکثرگرایی در عصر ظهور بر پایه آیه 9 صف
Examining the purport of [Islam prevails over all religions] on the negation of pluralism in the age of advent based on verse 9 of chapter As-Saff
تکثرگرایی یکی از باورداشتهای برخی اندیشمندان غربی است، این اندیشه بر پایه راههای مختلف نجاتبخشی، پایهگذاری شده است. دین اسلام، انحصار راه حق را به خود اختصاص داده است، برخی از آیات قرآن کریم با محورداشت «اظهار دین» میتواند بهعنوان پاسخ دروندینی به تکثرگرایی قرار گیرد، این پژوهش کوشیده است تا افزون بر ترسیم بازنمایی از عصر ظهور با توجه به آیه نهم سوره صف، میزان رسمیت داشتن تکثر ادیان در عصر ظهور را تبیین نماید. بر پایه یافتههای تحقیق، قرآن کریم آینده جهان را در پیروزی جبهه حق و غلبه اسلام بر سایر ادیان دانسته است، اسلام تنها راه حقیقت برای دستیابی به نجات است و در عصر ظهور این نجاتبخشی با رهبری امامعصر# تحقق خواهد یافت.
Many Western thinkers subscribe to the theory of Pluralism. This idea is based on the assumption that there are different ways of salvation. The religion of Islam has a monopoly on the path to the truth. Some verses of the Holy Quran with emphasis on the verses "Islam prevails over all religions" can be used as an intra-religious response to the notion of pluralism. This research has tried to explain the degree of recognition of the plurality of religions in the age of advent. As such, the author has attempted to represent the age of [Imam Mahdi's] appearance according to the ninth verse of Chapter As-Saff. Based on the findings of the research, the Holy Quran predicts that truth will surpass the falsehood and Islam will prevail over other religions. For Islam is the only way to the truth in achieving salvation. At the advent age salvation will be realized under the leadership of Imam al-Asr (May Allah hasten his appearance].
Verse 9 of chapter As-Saff, age of advent, pluralism, prevailing over other religions, dominating other religions.
آیه 9 صف, عصر ظهور, تکثرگرایی, اظهار دین, غلبه دین.
169
184
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1272-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/142019/08/112019/05/192019/01/32019/08/132019/05/142018/11/162019/06/92019/12/3
1398/9/12
2019/12/262020/01/272019/12/262019/12/262020/07/222020/09/272019/11/162020/05/52020/10/31
1399/8/10
Ruhollah
Shakeri Zavardehi
روح الله
شاکری زواردهی
shaker.r@ut.ac.ir
0031947532846005698
0031947532846005698
Yes
دانشگاه تهران
Hamzeh
Torabi
حمزه
ترابی
hamzehtorab@gmail.com
0031947532846005699
0031947532846005699
No
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم.
fa
چرایی دشمنی یهود با جبرئیل(علیه السلام) با تأکید بر آیه 97 بقره
The reason why Jews opposed Gabriel (AS) with emphasis on verse 97 of Baqarah
دشمنی قوم یهود بنیإسرائیل با جبرئیل× به دوران پیامبران بنیإسرائیل باز میگردد که اوج بروز این دشمنی، به زمان پیامبرخاتم| میرسد. هدف تحقیق حاضر، دستیابی به علّت دشمنی یهود با جبرئیل× با تأکید بر آیه 97 بقره است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بر پایه گزارش تفاسیر، برجستهترین بهانههای ابرازشده از سوی یهود برای دشمنی با جبرئیل از این قرار است: آورنده عذاب و جنگ و شدّت، عدم جلوگیری جبرئیل از تخریب بیتالمقدّس توسط بختالنّصر، تعبیر خواب دانیال توسّط جبرئیل در مورد تخریب اورشلیم، آگاهسازی حضرت محمّد| از أسرار یهود، تغییر نبوّت از بنیإسرائیل به بنیإسماعیل، بشارت به نبوّت پیامبراکرم| و امامت امام علی× و امامان پس از ایشان. نتایج این پژوهش، نشان میدهد که مهمترین عوامل دشمنی یهود با جبرئیل عبارت است از: روحیه خود برتربینی و همچنین نگرش ناصحیح نسبت به اصل توحیدکه موجب عدم تمکین آ نان نسبت به فرامین الهی شده است.
The enmity of Jewish people from Israel with Gabriel (AS) dates back to the time of the prophets of Israel. The culmination of this enmity dates back to the time of the last messenger (PBUH and his progeny). The present study aims to find out the reason for Jewish enmity with Gabriel (AS) emphasizing on verse 97 of chapter Baqarah. The research findings show that according to the commentaries, the most prominent excuses expressed by the Jews for their enmity with are: Gabriel brought them torment, war and violence, Gabriel did not prevent Bakht al-Nasr from destruction of Jerusalem, Gabriel interpreted Daniel's dream about the destruction of Jerusalem, Gabriel made the Prophet Muhammad (PBUH) aware of the Jews' secrets, Gabriel took prophethood from the children of Israel and gave it to the children of Ishmael, and finally that Gabriel gave the good news of the prophethood of the Holy Prophet (PBUH) and the Imamate of Imam Ali and the Imams after him. The results of this study show that the most important factors of the Jews' enmity with Gabriel are: the spirit of self-superiority and also the incorrect attitude towards the principle of monotheism which has led to their disobedience to divine commands.
Verse 97 of Baqarah, Gabriel, the Enemy of Jews, Michael.
آیه 97 بقره, جبرئیل, دشمنی یهود, میکائیل.
185
206
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-545-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/142019/08/112019/05/192019/01/32019/08/132019/05/142018/11/162019/06/92019/12/32018/05/17
1397/2/27
2019/12/262020/01/272019/12/262019/12/262020/07/222020/09/272019/11/162020/05/52020/10/312020/09/27
1399/7/6
Mohsen
Rafiei
محسن
رفیعی
dr.rafiei@cfu.ac.ir
0031947532846005700
0031947532846005700
Yes
دانشگاه فرهنگیان
Masoumeh
Sharifi
معصومه
شریفی
dr.msharifi@cfu.ac.ir
0031947532846005701
0031947532846005701
No
دانشگاه فرهنگیان
Fatemeh Zahra
Rafiei
فاطمه زهرا
رفیعی
ffatemehzahrarafiee@yahoo.com
0031947532846005702
0031947532846005702
No
دانشگاه قم
fa
بررسی دیدگاههای تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی(علیه السلام) در مهد
A study of commentators' interpretive views on verses related to the Jesus' speech in infancy
سخن گفتن در مهد و کهل، یکی از زوایای مختلف زندگانی حضرت عیسی× است که قرآن کریم در آیاتی بدان پرداخته است. کیفیتسنجی سخن گفتن در مهد، عمدهترین محور اختلافنظر مفسران است. بهنظر مشهور تکلم عیسی× مربوط به دوران شیرخوارگی و معجزه الهی و رافع اتهام ناپاکی مریم قدیسه و اثباتکننده نبوت عیسی× است؛ اما برخی به دلیل عدم تصریح قرآن کریم به تکلم عیسی در شیرخوارگی، آن را مربوط به دو یا سهسالگی دانسته و معتقدند گرچه طفل در این سن بهطور عادی میتواند تکلم کند؛ اما تکلم عاقلانه و وزین عیسی× در پاسخ به شبهه ناپاکی مادر در سنی که کودک هیچ فهمی از آن ندارد، باعث شد مخاطبان آن را نشانهای از نشانههای الهی بدانند. نوشته پیشرو ضمن ارائه خاستگاه بحث، این دیدگاه را به بوته نقد کشانده و باورمند است چنین تفسیری به دلیل ناسازگاری با دلیل عقلی و حکمت تکلم در مهد، و نیز ناهماهنگی با سیاق آیات و دادههای روایی، قابل پذیرش نیست.
The Holy Quran in several verses has dealt with the different aspects of the life of Jesus (PBUH) particularly when he spoke in the cradle. This case study that how an infant in the cradle could speak is the main point of discrepancy among commentators. It is well known that the Jesus (PBUH) talked [to the people] during his infancy, and it has always been considered as a divine miracle that removed the charge of impurity from the Blessed Virgin Mary and it also proved his divine prophecy. According to some scholars, however, the Holy Quran does not specifically claim that Jesus spoke in infancy. To them the event took place when Jesus was around two or three years old. They hold that although a child can normally speak at this age; but the wise words of Jesus (PBUH), in response to the suspicion of his mother's impurity at an age of which the child has no understanding, made the audience consider it a divine sign. The present article, while going deep to the origin of the problem, has criticized this notion maintaining that such an interpretation is unacceptable due to its incompatibility with the rational reason, the wisdom of speech in the cradle, and its inconsistency with the context of verses and the data provided by [Ahadith] narrations.
Jesus Speech, Dispute, Al-MahdKohlah, Ayatollah Ma'arif
آیات تکلم عیسی×, رفع تهمت ناپاکی, مهد و کهل.
207
222
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1223-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/142019/08/112019/05/192019/01/32019/08/132019/05/142018/11/162019/06/92019/12/32018/05/172019/09/25
1398/7/3
2019/12/262020/01/272019/12/262019/12/262020/07/222020/09/272019/11/162020/05/52020/10/312020/09/272020/05/5
1399/2/16
Mohammad Hadi
Mansouri
محمدهادی
منصوری
mansouri@maaref.ac.ir
0031947532846005703
0031947532846005703
Yes
دانشگاه معارف اسلامی
Hamideh
Shorgashti
حمیده
شورگشتی
shoorgeshte.quran@gmail.com
0031947532846005704
0031947532846005704
No
دانشگاه تهران
fa
بررسی تفسیری اهداف آیات جهاد در مکه
Interpretive study of the aims of the Jihad verses in Mecca
جهاد یکی از فروع دین است که در مدینه واجب شده است و قرآن کریم مسلمانان را بر پاسداشت جهاد توصیه نموده و تخلّف از آن را نکوهیده است. این پژوهش در صدد است تا بررسی تفسیری آیات قرآن کریم با موضوع جهاد که در مکه نازل شده را استخراج نماید و ضمن معناشناسی آنها با توجه به تاریخ نزول آیات، مبنایی به دست دهد که سیر تاریخی نزول قرآن کریم، با مفاهیم بلند جهاد در مکه سازگار باشد. نتیجه تحقیق بر آن است که آمدن مفهوم جهاد در آیات مکّی، تنها برای ایجاد آمادگی برای مسلمانان بوده و جنبه زمینهچینی و دلگرمی داشته و به نوعی خبر از آیندهای میدهد که در مدینه به وقوع خواهد پیوست.
Jihad is one of the subsidiaries of religion that has become obligatory in Medina, and the Holy Qur'an advises Muslims to respect jihad and condemn its violation. This study seeks to interpret the Meccan verses of the Holy Quran on the subject of jihad. The author attempts to figure out their semantics according to the date of revelation of the verses, to provide a basis for the historical course of the revelation of the Holy Quran and make them compatible with the lofty concepts of jihad in Mecca. The result of the research suggests that the introduction of the concept of jihad in Meccan verses prompted Muslims to prepare themselves. In other words, the Meccan verses of Jihad had a contextual and encouraging aspect that predicted the future in Medina.
Verses of jihad, Meccan verses, element of time and place.
آیات جهاد, آیات مکّی, عنصر زمان و مکان.
223
238
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1143-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/142019/08/112019/05/192019/01/32019/08/132019/05/142018/11/162019/06/92019/12/32018/05/172019/09/252019/06/3
1398/3/13
2019/12/262020/01/272019/12/262019/12/262020/07/222020/09/272019/11/162020/05/52020/10/312020/09/272020/05/52019/12/26
1398/10/5
Hossein
Alavi Mehr
حسین
علوی مهر
m65shab@gmail.com
0031947532846005705
0031947532846005705
Yes
جامعه المصطفی| العالمیه
Hassan
Abedian
سید حسن
عابدیان
mhabe 4@yahoo.com
0031947532846005706
0031947532846005706
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم.
Ali
Davazdah Imami Motlaq
علی
دوازده امامی مطلق
aliemami0810@gamil.com
0031947532846005707
0031947532846005707
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم.