fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
11
43
online
1
fulltext
fa
ماهیت و مکان جنت آدم در تفاسیر فریقین
Evaluation of Nasr Hamed Abu Zayd's interpretive approach in understanding the verses of the Islamic rulings
خلقت حضرت آدم× و برخی حوادث پیرامون آن در هفت سوره از قرآن مجید بیان شده است. در سه سوره بقره، اعراف و طه از حقیقتی به نام «جنّت» بهعنوان سکونتگاه اولیه آدم و حوا یاد میشود. چیستی و مکان جنّت مذکور مسألهای اختلافی در میان مفسران است. در اینباره هشت دیدگاه وجود دارد که چهار قول از همه برجستهتر است: آسمانی و آخرتی بودن جنّت؛ دنیایی و زمینی بودن جنّت؛ برزخی بودن جنّت و توقف و عدم تعیین به سبب تعارض مستقر در ادله. بررسی تفاسیر فریقین نشانمیدهد که دیدگاه برزخی با شواهد و قرائن تطابق بیشتری دارد و پاسخهای دقیقتری به شبهات میدهد. افزون بر آن، دقت در ظهور آیاتی که جنّت آدم× در آنها مطرح شده و توجه به ترتیب چینش اتفاقات و روایات تفسیری، دلیلی نو بر تقویت قول برزخی بودن جنّت آدم× است.
Hamed Abu Zayd, a contemporary scholar, believes that the message of the Quran can only survive through interpretation. In his view, the verses of the Islamic rulings should be interpreted in a modern way; From the development process of the Islamic rulings in the age of revelation, a message can be deducted through which modern rulings can be obtained. Since every understanding of the Qur'an must be disciplined, it is necessary to examine the discipline of Abu Zayd's interpretation. The present study attempts to follow the Abu Zayd’s rules of interpretation; his Hermeneutic principles and his criterion of interpretation. According to the results of the research, some factors cause misinterpretation: in the fundamentals if one neglects the author's intention, or if he believes in the historicity of understanding, etc.; In the method, the legibility of the message resulting from the evolution of the rulings can lead to misinterpretation. Finally, in the criteria, the conformity of new rulings with the message that stem from the development process of Islamic rulings must be observed. However, the two criteria of linking meaning with content and paying attention to different contexts of speech can restrain the extreme reading of the text.
Verses on Islamic rulings, Nasr Hamid Abu Zayd, Discipline of interpretation.
تفسیر تطبیقی, مکان جنّت آدم, ماهیت جنّت آدم, خلقت آدم×.
7
34
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-735-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/14
1397/2/24
2019/09/2
1398/6/11
Sahar
Dadkhah
سحر
دادخواه تهرانی
dadkhah.sahar@yahoo.com
0031947532846005000
0031947532846005000
Yes
دانشگاه قرآن و حدیث
Mohsen
Khoshfar
محسن
خوشفر
mohsenkhoshfar@imam.mui.ac.ir
0031947532846005001
0031947532846005001
No
جامعه المصطفی| العالمیه.
fa
انگاره تکرار تاریخ در اندیشه تفسیری علامه طباطبایی با محوریت آیه 214 بقره
The idea of ‘history repeats itself’ in the interpretive thought of Allameh Tabatabai with the focus on verse 214 of Baqarah
انگاره تکرار تاریخ ناظر به این مطلب است که هرآنچه در امتهای گذشته به وقوع پیوسته، در این امت نیز تکرار میشود. نوشتار پیشرو در صدد آن است تا این موضوع را در دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی واکاوی نماید. بررسیها نشان میدهد آیه 214 سوره بقره در اندیشه تفسیری علامه، برجستهترین آیهای است که بر تکرار تاریخ دلالت دارد. استنادهای علامه طباطبایی به آیه مذکور در مواضع متعدد تفسیری و کلامی، نشان میدهد که ایشان تعبیر ابتدایی آیه مورد بحث را بهمنزله مفهوم عامی دانسته است که با معنای دلالی روایات «حذو النَّعل بالنَّعل» مطابقت دارد. از این رو با الهام از آیه فوق و استناد به روایات مذکور به بیان مصادیقی از تکرار تاریخ؛ همچون تحریف معنوی قرآن، رجعت اهل بیت^، نزول عذاب بر امت اسلام، افتراق مسلمانان و سرگردانی امت پیامبراکرم| میپردازد.
The concept of historic recurrence implies that events from the past nations can become events of the present nations as well. The current article seeks to explore this notion in the interpretive perspective of Allameh Tabatabai. Studies show that verse 214 of chapter Al-Baqarah in Allameh's interpretive thought is the most prominent verse that indicates the repetition of history. Allameh Tabatabai's citations to the mentioned verse in various interpretive and theological positions show that he considered the initial interpretation of the verse in question as a general concept which corresponds to the semantic meaning of the narrations of "= حذو النعل باالنّعلlike two peas in a pod". Hence, the writer of the article, being inspired by the above-mentioned verse and citing the related narrations, gives examples of ‘history repeats itself’ including the spiritual distortion of the Qur'an, the return of the Ahl al-Bayt (AS), the descent of torment on the Muslim nation, the split of Muslims and the confusion of the ummah of the Holy Prophet (PBUH and his progeny).
Verse 214 of Baqara, repetition of history, divine traditions, similarity of nations.
آیه 214 بقره, تکرار تاریخ, سنن الهی, تشابه امتها.
35
54
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-159-4&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/142019/08/3
1398/5/12
2019/09/22020/10/18
1399/7/27
Ali
Mollakazemi
علی
ملاکاظمی
a.mollakazemi@du.ac.ir
0031947532846004997
0031947532846004997
No
دانشگاه دامغان
زینب
تبریزیان
zeinabtabrizian@gmail.com
0031947532846004998
0031947532846004998
Yes
علوم و معارف قرآن
محسن
دیمه کار
dimeh@quran.ac.ir
0031947532846004999
0031947532846004999
No
علوم و معارف قرآن
fa
ﺑﺮﺭﺳﻲ اﻣﻜﺎﻥ نقش و تأثیر ﺷﻴطان در ﺑﻴﻤﺎﺭیهای ﺟﺴﻤﻲ انسان ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺁﻳﻪ 41 ص
A study on the possibility of Satan’s impact on physical disease of human with emphasis on verse 41 of chapter Sad
موضوع این جستار، بررسی مسئله امکان نقش و ﺗأﺛﻴﺮ ﺷﻴطان در ﺑﻴﻤﺎﺭیهای ﺟﺴﻤﻲ انسان ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺁﻳﻪ 41 سوره ص و روایات مرتبط است. هدف، یافتن پاسخ به این پرسش است که آیا شیطان در گرفتاریهای مختلف حضرت ایوب× بهویژه بیماریهای جسمی او و بهتبع آن سایر انسانها نقشی داشته و اگر چنین است، ساز و کارش چگونه است؟ از جمله یافتههای این پژوهش یکی اینکه تأثیر شیطان از طریق انگیزش هیجانات روانی و وسوسه انسان به انجام افعالی که نتیجه قطعی آن بیماریهای جسمانی اوست، مسلم است؛ دیگر اینکه دایره مفهوم و مصداق شیطان یا شیاطین در زبان آیات و بهویژه روایات فراتر از ابلیس جِنّی است و شامل شیاطین انسی و موجودات موذی و تهدیدکننده سلامت انسان مثل انواع میکروبها نیز میشود.
The present article seeks to study the possibility of Satan’s impact on physical disease of human with emphasis on verse 41 of chapter Sad and the related narrations. The objective is to find answer to the question whether the devil had a role in various afflictions of Prophet Ayyub (AS), especially his physical illnesses and consequently other human beings, and if so, what is the mechanism? One of the findings of this study is that the devil can certainly affect human through temptations and motivating his/her emotions. When human acts according to satanic temptations, its definitive result will be his physical illnesses. Moreover, the concept and example of the Satan or demons in the language of verses and especially narrations go beyond the jinn devil and includes human demons and vermin that threaten human health such as all kinds of microbes.
Verse 41 of chapter Sad, The influence of the devil, physical illness, Prophet Ayyub (AS).
آیه 41 ص, تأثیر شیطان, بیماری جسمانی, حضرت أیوب×.
55
68
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-172-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/142019/08/32018/03/17
1396/12/26
2019/09/22020/10/182020/10/19
1399/7/28
Saeed
Miri
سعید
میری
ssmiri@yahoo.com
0031947532846005002
0031947532846005002
Yes
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء
fa
نقد قرائت آرامی ـ سریانی لوگزنبرگ از آیه 24 مریم
Critique of Luxenberg's Aramaic-Syriac reading of verse 24 of Maryam
آیات 17 تا 36 سوره مریم بیانگر آن است که حضرت مریم÷ بعد از اینکه از شرم مواجهه با قومش به مکان دوری پناه برد و درد زایمان او را فراگرفت، خدا ایشان را با بشارت به قرارگرفتن جوی آب در زیر پا و باردادن درخت خرما تسلّی داد. امّا ظاهرًا شرم از مواجهه با قوم، چیزی نیست که بهوسیله طعام و شراب تسکین یابد. لوگزنبرگ کوشیده تا بین این دو مقوله ارتباطی برقرار سازد. او معتقد به نگارش قرآن به زبان عربی ـ آرامی است و چون با رسمالخط ابتدایی و بینقطه و اِعراب بوده، برخی از کلمات آن تصحیف شده است، مانند «تحت» و «سریّ» در آیه 24 که تصحیف «نحیت» بهمعنای «زایمان» و «شریّ» بهمعنای «مشروع» در زبان سریانی ـ آرامی است. امّا شواهد تاریخی نشانگر آن است که مسلمانان در قرائت قرآن تحت تأثیر زبان سریانی نبودهاند و هیچ مفسری این دو واژه را مصحّف نمیداند. همچنین کتب لغت سریانی نیز معانی موردنظر لوگزنبرگ را تأیید نمیکنند. افزون بر اینکه ارتباط این آیات توجیههای دیگری نیز دارد که پذیرفتنیتر است.
Verses 17 to 36 of chapter Maryam state that Hazrat Maryam’s pregnancy made her feel ashamed to face her people. Thus, she took refuge in a distant place to bear the childbirth pain, deliver her child, and avoid facing her people. But God, the almighty, comforted her by giving the good news that the spring will flow at her feet and the palm tree will drop its dates upon her. But apparently the shame of facing the people is not something that can be alleviated by food and drink. Luxenberg tried to make a connection between the two. He believes that the Quran is written in Arabic-Aramaic. And since it has been in a primitive script, without dots and clear signs, some of its words have been corrected, such as "under" and "secret" in verse 24, where "Nahit" means "delivery." And "shari" means "legitimate" in Syriac-Aramaic. However, historical evidence shows that Muslims were not influenced by the Syriac language in reciting the Qur'an, and no commentator considers these two words to be written incorrectly. Also, Syriac dictionaries do not confirm the meanings of Luxenberg. In addition, the connection of these verses has other justifications that are more acceptable.
Verse 24 Maryam, word under, word secret, Luxenberg, Syriac, Aramaic, Incorrect writing.
آیه 24 مریم, واژه تحت, واژه سریّ, لوگزنبرگ, سریانی, آرامی.
69
80
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-967-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/142019/08/32018/03/172018/12/19
1397/9/28
2019/09/22020/10/182020/10/192020/04/8
1399/1/20
Soheila
Jalali
سهیلا
جلالی کندری
) s.jalali@alzahra.ac.ir
0031947532846005034
0031947532846005034
Yes
دانشگاه الزهراء
Sajeda
Nabei
ساجده
نبئی
s.nabaei@yahoo.com
0031947532846005035
0031947532846005035
No
دانشگاه الزهراء
fa
بازخوانی تفسیری جزیه اهلکتاب در آیه 29 توبه
Interpretive reading of the Jizyah of the People of the Book in verse 29 of Tawbah
دیدگاه مشهور میان فقها در مورد مواجهه با اهلکتاب آن است که اهلکتاب در صورت اسلام نیاوردن، باید به مسلمانان جزیه بپردازند و در غیر این صورت، مسلمانان موظف به قتال با ایشان است. از عمدهترین مستندهای این مسئله، آیۀ 29 سوره توبه است. این مقاله به بررسی تفسیری این آیه از جهت موضوع و حکم میپردازد و نشان میدهد که بر اساس سایر آیاتی که در مورد اهلکتاب در قرآن وجود دارد، ویژگیهای اهلکتابِ مذکور در آیۀ جزیه شامل همه اهلکتاب نیست و در ضمن با توجه به احکامی از قبیل «اعراض» و «صفح» نسبت به اهلکتاب در سایر آیات، حکم قتال با آنان مربوط به همه شرایط نیست. بنابراین جزیه در مورد دستهای از اهلکتاب و در شرایط معینی مطرح میشود، نه در مورد عموم ایشان و در مطلق شرایط.
The popular view among the jurists about confronting the People of the Book is that the People of the Book should pay Jizyah to the Muslims if they do not convert to Islam, otherwise the Muslims have to fight them. One of the most important documents on this issue is verse 29 of chapter Tawbah. This article examines the interpretation of this verse in terms of its subject matter and its ruling. The study shows that according to other verses of the Quran which are related to the People of the Book, the characteristics of the People of the Book mentioned in the verse of Jizyah do not include all the People of the Book. Moreover, considering the verses that suggest tolerance and forgiving the people of the book, the ruling on fighting the People of the Book does not apply to all circumstances. So, Jizyah is believed to be about a particular group of the People of the Book and under certain conditions, neither all of them nor under any circumstances.
Verse 29 of chapter Towbah, verses of jihad, Ahl al-Kitab, Jizyah.
آیه 29 توبه, آیات جهاد, اهلکتاب, جزیه.
81
100
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1039-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/142019/08/32018/03/172018/12/192019/02/19
1397/11/30
2019/09/22020/10/182020/10/192020/04/82019/12/16
1398/9/25
Yahya
Sabbaghchi
یحیی
صباغچی
sabbaghchi@sharif.ir
0031947532846005005
0031947532846005005
Yes
دانشگاه صنعتی شریف
fa
موطن اخذ میثاق در آیات 172 و 173 سوره اعراف از منظر علامه طباطبایی و آیتالله جوادیآملی
The location of taking the covenant in verses 172 and 173 of Chapter Aaraf from the perspective of Allameh Tabatabai and Ayatollah Javadi Amoli
آیات 172 و 173 اعراف مشهور به آیات میثاق از پیچیدهترین آیاتِ قرآنی بهلحاظ تفسیری است. یکی از مباحث اصلی در تفسیر این آیات بحث موطن أخذ میثاق است؛ به این معنا که، این میثاق الهی که مفاد آن ربوبیّت الهی و عبودیّت انسان است در کجا بسته شده و صحنهای که پرسش «أ لَسْتُ بِرَ بِّکُمْ» و پاسخ «بَلی» در آن رخ نموده در کجاست؟ مفسران از دیرباز نظرهای متفاوتی درباره موطن أخذ میثاق در این آیات ابراز داشتهاند؛ از جمله علامه طباطبایی عالم ملکوت را موطن أخذ میثاق میداند اما آیتالله جوادیآملی این نظر را نقد و ردّ نموده و موطن فطرت را موطن أخذ میثاق دانسته است. این مقاله در پی آن است که، پس از تقریر نظر این دو مفسر، نشان دهد: قول ملکوتیبودن أخذ میثاق با مبانی قرآنی و برهانی سازگارترست و دیگر آنکه تمام مواطنی که برای أخذ میثاق از سوی مفسّران صورتبندی شده است به دو موطن ملک و ملکوت قابل ارجاع است.
Verses 172 and 173 of the Chapter Aaraf -known as the verses of the Covenant- are among the most complex verses of the Quran in terms of interpretation. One of the main issues in the interpretation of these verses is the whereabouts of the Covenant. In other words, where has this divine covenant, the contents of which are the divine lordship and the servitude of man, taken place? and where is the scene in which the question of "أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ= Am I not your Lord" and the answer "Yes" has occurred? The commentators have long expressed different views about the location/place of the Covenant in these verses; For example, Allameh Tabatabai considers the heavenly kingdom as the place of the Covenant, but Ayatollah Javadi Amoli has criticized and rejected this view and considered innate nature [Fitrat] as the place of the Covenant. This article seeks to show, after interpreting the views of these two commentators, that the account that subscribes to the heavenly kingdom as the whereabouts of the covenant is more compatible with the Qur'anic and theosophical principles, and that all other locations formulated by the commentators, can be finally referred to the two celestial and terrestrial worlds.
Verses of the Covenant, the location of the Covenant, the heavenly kingdom, the innate nature.
آیات میثاق, موطن أخذ میثاق, موطن ملکوت, موطن فطرت.
101
120
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1241-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/142019/08/32018/03/172018/12/192019/02/192019/10/14
1398/7/22
2019/09/22020/10/182020/10/192020/04/82019/12/162020/05/3
1399/2/14
Ibrahim
Kalantari
ابراهیم
کلانتری
ekalantari@ut.ac.ir
0031947532846005006
0031947532846005006
No
دانشگاه تهران
Hamid Reza
Shamloo
حمیدرضا
شاملو
hamidrezashamluo@yahoo.com
0031947532846005007
0031947532846005007
Yes
دانشگاه تهران
fa
تحلیل تفسیری اندیشه آیه در گفتمان قرآن
An Interpretive analysis of verse as sign in the Quranic discourse
اندیشهورزی درباره اعجاز قرآن در گستره تاریخ اندیشه اسلامی، گفتمانی حول قرآن فراهم آورده است. در اینکه این گفتمان، چه نسبتی با خود گفتمان قرآن دارد؟ و آیا این گفتمان ادامه و بسط گفتمان قرآنی است یا از گفتمان قرآنی فاصله گرفته است؟ برخی تصور میکنند تفاوت مورد بحث فقط در سطوح ظاهری و در تفاوتهای مفهومی و واژگانی است و «آیه» و «معجزه» به یکمعنا و مدعا اشارت دارند. اما تحلیل و مقایسه مختصات دو گفتمان مذکور نشان میدهد حضور مسلط مفهوم آیه در قرآن و سیطره مفهوم معجزه در گفتمان پساقرآنی را نمیتوان به تفاوت دو واژه مترادف فروکاست. تفاوت و تحول میان اندیشه قرآنی و پساقرآنی در باب اعجاز قرآن در حد تفاوت گفتمانی است. در جهاننگری قرآنی همه هستی حتی رخدادهای اعجازآمیز، آیه و نمود پروردگارست؛ اما گفتمان پساقرآنی، گفتمانی جدلی کلامی است که این شاخصه ممتاز آیتاندیشی قرآن را نمایندگی نمیکند. آیات در گفتمان قرآنی، کارکردی توحیدی دارند اما معجزات در گفتمان پساقرآنی، کارکردشان اثبات صدق نبی است و این، چرخشِ مهم و معناداری است.
Reflecting upon the miraculous nature of the Qur'an has provided a discourse around the Qur'an throughout the history of Islamic thought. What does this discourse have to do with the discourse of the Qur'an itself? And is this discourse a continuation of the Qur'anic discourse or has it distanced itself from the Qur'anic discourse? Some think that the difference in question is only in the superficial levels [in the conceptual and lexical differences] and the "verse" and "miracle" refer to the same meaning and claim. But the analysis and comparison of the characteristics of the two mentioned discourses shows that the dominant presence of the concept of verse in the Qur'an and the dominance of the concept of miracle in the post-Qur'anic discourse, cannot be reduced to the difference between the two synonymous words. The difference between the Qur'anic and post-Qur'anic thought about the miraculous nature of the Qur'an is as much as difference of two discourses. In the Qur'anic worldview, the whole universe, even miraculous events, are verses and manifestations of God; But the post-Qur'anic discourse is a theological discourse that does not represent this distinctive feature of Qur'anic thought. Verses in the Qur'anic discourse have a monotheistic function, but the function of miracles in the post-Qur'anic discourse, is to prove the truth of the Prophet, and this is an important and significant turn.
Verse, miracle, Quranic discourse, post-Quranic discourse.
آیه, معجزه, گفتمان قرآنی, گفتمان پساقرآنی.
121
136
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-280-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/142019/08/32018/03/172018/12/192019/02/192019/10/142017/02/14
1395/11/26
2019/09/22020/10/182020/10/192020/04/82019/12/162020/05/32020/07/24
1399/5/3
Hedayat
Jalili
هدایت
جلیلی
drjalili@khu.ac.ir
0031947532846005036
0031947532846005036
No
دانشگاه خوارزمی
Zohreh Sadat
Mousavi
زهره سادات
موسوی
zsadatmusavi@gmail.com
0031947532846005037
0031947532846005037
Yes
دانشگاه الزهراء
fa
بررسی تطبیقی علت تفرّق فرزندان حضرت یعقوب× در آیه 67 یوسف× از منظر مفسران فریقین
A Comparative Study of the Cause of Separation of the Children of Prophet Yaqoob (AS) in Verse 67 of Yusuf (AS) from the Perspective of the Commentators
تضارب آراء مفسران، یکی از قراین دستیابی به مقاصد آیات الهی است. رفع اجمال و گزینش دیدگاه مختار در آیه 67 سوره یوسف×: «وَ قَالَ یَا بَنیَّ لا تَدْخُلُواْ مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَ ادْخُلُواْ مِنْ أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَه» به طریق تجمیع و تحلیل آراء مفسّران فریقین در این مقاله مدّ نظر است. پرسش اساسی پژوهش حاضر که به روش توصیفی، تحلیلی و نقلی نگارش یافته، جستجو از علت دستور یعقوب× به فرزندان، در خصوص تفرّق در ورود به مصر، از طریق درهای متفاوت است که در آیه 67 سوره یوسف× به اجمال واگذار شده است. دستاورد پژوهش، دستیابی به هشت و پنج دیدگاه، به ترتیب، از سوی مفسران شیعه و سنی است که در نهایت، این نتیجه بهدست میآید: دیدگاهی که از کمترین مناقشه برخوردار است، علت تفرّق فرزندان برطرف کردن موانع وصول بنیامین به یوسف× است.
It is possible to understand the divine purpose and the commentators’ difference of opinion serves as evidence for this fact. The present study is to eliminate doubts from verse 67 of Surah Yusuf (AS) and choose the favorite point of view. The study is conducted in a descriptive, analytical and narrative method, and tries to highlight the Shiite and Sunnite exegetes’ views in this respect. The main question of the article is to figure out the reason for the order of Yaqoob (AS) to his children that they have to enter Egypt through different doors and separately. The verse 67 of Surah Yusuf has briefly dealt with the issue. The result of the research is coming up with five to eight views developed by the Shiite and Sunni commentators. The view that faces least disagreement is Yaqoob ordered his children to enter Egypt from different door so that there should be no hurdle in reaching Benjamin to Yusuf.
Verse 67 Yusuf, comparative interpretation, the reason for the separation of children
آیه 67 یوسف, تفسیر تطبیقی, علت تفرّق فرزندان.
137
156
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/142019/08/32018/03/172018/12/192019/02/192019/10/142017/02/142019/01/14
1397/10/24
2019/09/22020/10/182020/10/192020/04/82019/12/162020/05/32020/07/242019/10/12
1398/7/20
Abdullah
Isfahani
سید عبدالله
اصفهانی
esfahani@quran.ac.ir
0031947532846005038
0031947532846005038
Yes
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
Mohammad Hussein
Shirafgan
محمدحسین
شیرافکن
mh.shirafkan12@gmail.com
0031947532846005039
0031947532846005039
No
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
fa
عصمت پیامبران در سامانه آیات غرر
The infallibility of the prophets in the system of Gharar [key] verses
قرآن کریم منبع مقدس تمام اعتقادها و اعمال مسلمانان است و به علت وحدت مسلمانان در پذیرش تمام آیات آن، میتواند همه مسلمانان را به وحدت رساند؛ اما اختلاف در فهم آیات موجب بروز اختلاف در میان آنان شده است. یکی از معارف مورد اختلاف در بین مسلمانان، موضوع عصمت انبیاست. دقت در ابزارهای تحصیل عصمت میتواند محدوده عصمت انبیا را مشخص نماید. مدعای اصلی این پژوهش آن است که در صورت تشکیل سامانهای از آیات غرر قرآن، ابزارهای عصمت انبیا و محدوده آن در قرآن روشن خواهد شد. آیات غرر قرآن دسترسی به خصیصه عصمت را با استفاده از ابزارهایی مثل اعطای علم متعالی، تقویت عقل، توفیق الهی و از بین بردن سلطه شیطان، امکانپذیر مینماید. پژوهش حاضر به روش کتابخانهای و به صورت تحلیلی ـ توصیفی این مدعا را اثبات کرده است.
The Holy Qur'an is the sacred source of all Muslims’ beliefs and deeds, and since all Muslims believe in its verses, it can unite them. But the fact that Muslims approach and understand the Quran differently has led to their discrepancy. The infallibility of the prophets constitutes one of the most controversial teachings among Muslims. Accuracy in the instruments of attaining infallibility can determine the extent of the infallibility of the prophets. The main claim of the research at hand is that if a system including the Gharar [key and definite] verses is established, the instruments and the extent of the infallibility of the prophets will be made clear in the Qur'an. The definite verses of the Qur'an say that through instruments such as bestowing transcendent knowledge, strengthening the intellect, divine success, and eliminating the dominion of Satan, it is possible to be beautified with the attribute of infallibility. The author uses library archives and follows a descriptive- analytic- method to prove his claim.
Verses of Gharar, the infallibility of the prophets, showing the path, delivering to the destination.
آیات غرر, عصمت پیامبران, ارائه طریق, ایصال به مطلوب.
157
174
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1101-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/142019/08/32018/03/172018/12/192019/02/192019/10/142017/02/142019/01/142019/05/6
1398/2/16
2019/09/22020/10/182020/10/192020/04/82019/12/162020/05/32020/07/242019/10/122019/10/12
1398/7/20
Imran
abbaspour
Tabriz university
عمران
عباسپور
o.abaspour@tabrizu.ac.ir
0031947532846005040
0031947532846005040
Yes
دانشگاه تبریز
Samad
Behrooz
Tabriz university
صمد
بهروز
Olsbehrooz@tabrizu.ac.ir
0031947532846005041
0031947532846005041
No
دانشگاه تبریز
Hussein
Ulyanasab
Tabriz university
حسین
علیانسب
Olyanasab@tabrizu.ac.ir
0031947532846005042
0031947532846005042
No
دانشگاه تبریز
fa
بررسی و نقد تفسیر وهابیت از صفات خبری
A critical study of Wahhabism interpretation from verses that deal with declarative attributes
در قرآن کریم صفاتی به خدای سبحان نسبت داده شده که موهم تشبیه و تجسیم است. چیستی این صفات یکی از دغدغههای همیشگی قرآنپژوهان از آغاز رواج دانش تفسیر تا به امروز بوده است. از رهگذر همین دغدغهها، مفسران با توجه به مرام اعتقادی و مذهب کلامی خویش، این آیات را تفسیر نمودهاند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که دو رویکرد کلی در باب صفات خبری وجود دارد؛ یکی رویکرد عقلگرایی و دیگری رویکرد ظاهرگرایی؛ وهابیت به رویکرد دوم تعلق دارند و رأی خود را دیدگاه اصیل اسلامی میدانند و سایر دیدگاهها را بدعت تلقی میکنند، در مقابل علمای شیعه به نقد دیدگاه وهابیت پرداختهاند و با ارجاع متشابهات به محکمات و تقدم عقل برهانی به ظواهر نقلی و بهرهوری از دلالت لفظی و تصدیقی، به فهم و تفسیر آیات مربوطه میپردازند. آنها قائل به نظریه «اثبات با تأویل» بوده، نظریه «عینیت صفات و ذات» و نظریه «تنزیه» را پایه تفسیر صفات خبری قرار دادهاند.
Some verses of the Holy Quran ascribe attributes to God, the Almighty. This ascription has led to similitude and embodiment. The nature of these attributes has been one of the constant concerns of Quran scholars from the beginning of the spread of the knowledge of interpretation until today. Having these concerns in mind, the commentators have interpreted these verses according to their beliefs and theological schools of thought. Research findings indicate that there are two mainstream ‘rational’ and ‘literal’ approaches in regard with the declarative attributes; Wahhabism belongs to the second approach and they consider their opinion as an original Islamic view and others' views as heretic. The Shiite scholars have criticized the Wahhabis' view and by referring the ambiguous verses to the unequivocal ones, giving precedence to rational reasonings over narration-based accounts, making use of the verbal and affirmative connotations in understanding and interpreting the relevant verses. They believe in the theory of "proof by interpretation", "objectivity of attributes and essence" and the theory of "purification". Given those three theories they interpret the declarative attributes.
Theological interpretation, declarative attributes, simile, embodiment, Wahhabism.
تفسیر کلامی, صفات خبری, تشبیه, تجسیم, وهابیت.
175
194
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-538-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/142019/08/32018/03/172018/12/192019/02/192019/10/142017/02/142019/01/142019/05/62019/05/7
1398/2/17
2019/09/22020/10/182020/10/192020/04/82019/12/162020/05/32020/07/242019/10/122019/10/122019/11/23
1398/9/2
mohammad
mahdavi
Tabriz University
محمد
مهدوی
mo.mahdavi@tabrizu.ac.ir
0031947532846005043
0031947532846005043
Yes
دانشگاه تبریز
Safia
Jafarpour
Fatemeh Al-Zahra Sisters Seminary, Tabriz
صفیه
جعفرپور
jafarpour1390@yahoo.com
0031947532846005044
0031947532846005044
No
حوزه علمیه خواهران الزهرا تبریز
fa
مواجهه فرهنگی انبیاء^ با قومگرایی از منظر قرآن کریم
The cultural confrontation of the prophets with ethnocentrism from the perspective of the Holy Quran
وابستگی افراطی به فرهنگ نیاکان که در جامعهشناسی به قومگرایی تعبیر میشود، یک واقعیت اجتماعی فرازمانی است و مختص عصر انبیاء^ نبوده و اکنون نیز در قالب گرایشهای افراطی اسلامی: طالبان، داعش، بوکوحرام، جبهه النصره و گروه صحابه پدیدار شده است. با توجه به اینکه انبیاء در خط مقدم مبارزه با این تفکر قرار داشتهاند، بازخوانی روشهای آنها در جهت کنترل و اصلاح این پدیده از متن قرآن کریم، برای رهبران و فرهنگیان امروز جوامع اسلامی، ضرورت پیدا خواهد کرد. از جمله نتایج مقاله حاضر آن است که انبیاء^ در تقابل با این تفکر ناسالم اجتماعی، روشهای فرهنگی زیر را به کاربردهاند: تلاش در تغییر نگرش قومگرایان، رشد عقلانیت و بارورسازی اندیشه و خرد و ارائه تحلیل جامع از حالات روحی و روانی اکثریت مردم و نقد آنها.
Extreme dependence on ancestral culture, which is interpreted as ethnocentrism in sociology, is an enduring social reality and is not specific to the age of the prophets. This phenomenon has now appeared in the form of Islamic extremist groups such as: Taliban, ISIS, Boko Haram, Jabhat al-Nusra and the Group of Companions. Given that the prophets were at the forefront of the fight against this thinking, it will be necessary for the leaders and educators of today's Islamic societies to reevaluate their methods to control and correct this phenomenon from the text of the Holy Qur'an. Part of the conclusion the author has drawn is that the prophets, in contrast to this harmful social attitude, have used the following cultural methods: trying to change the attitude of ethnocentrists, developing rationality and thoughtfulness, and providing a comprehensive critical analysis of the majority of people’s mental states.
Ethnicity, the encounter of the prophets, culture.
قومگرایی, مواجهه انبیاء, فرهنگ.
195
214
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1008-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/142019/08/32018/03/172018/12/192019/02/192019/10/142017/02/142019/01/142019/05/62019/05/72019/01/22
1397/11/2
2019/09/22020/10/182020/10/192020/04/82019/12/162020/05/32020/07/242019/10/122019/10/122019/11/232020/06/30
1399/4/10
Kamal
Hosseini
کمال
حسینی
asiairantehran1404@gmail.ir
0031947532846005045
0031947532846005045
Yes
جامعه المصطفی
Abdulwahed
Mutahhari
عبدالواحد
مطهری
asiairantehran@mihanmail.ir
0031947532846005046
0031947532846005046
No
جامعه المصطفی
fa
ارزیابی رویکرد تأویلی نصرحامد ابوزید در فهم آیات الاحکام
Evaluation of Nasr Hamed Abu Zayd's interpretive approach in understanding the verses of the Islamic rulings
حامد ابوزید از نواندیشان معاصر معتقدست که راه زنده ماندن پیام قرآن، تأویل است. از دیدگاه وی، آیات الاحکام باید بهصورت عصری تأویل شود؛ از سیر تکوین احکام در عصر نزول، پیامی حاصل میشود که با استفاده از آن میتوان احکام عصری را بهدست آورد. از آنجا که هر فهمی از قرآن باید ضابطهمند باشد، بررسی ضابطهمندی تأویل ابوزید ضروری مینماید. هدف پژوهش حاضر، پیگیری ضابطهمندی در مؤلفههای تأویل ابوزید؛ مبانی هرمنوتیکی، روش و معیار تأویل است. مطابق نتایج پژوهش، برخی عوامل موجب بیضابطگی تأویل میشود: در مبانی، غفلت از قصد مولف، اعتقاد به تاریخمندی فهم و ...؛ در روش، خوانشپذیری پیام حاصل از سیر تکوین احکام و در معیارها، عصری بودن و مطابقت با پیام حاصل از سیر تکوین احکام. البته دو معیار پیوند معنا با فحوا و توجه به بافتهای مختلف کلام، خوانش افراطی متن را مهار میکنند.
Hamed Abu Zayd, a contemporary scholar, believes that the message of the Quran can only survive through interpretation. In his view, the verses of the Islamic rulings should be interpreted in a modern way; From the development process of the Islamic rulings in the age of revelation, a message can be deducted through which modern rulings can be obtained. Since every understanding of the Qur'an must be disciplined, it is necessary to examine the discipline of Abu Zayd's interpretation. The present study attempts to follow the Abu Zayd’s rules of interpretation; his Hermeneutic principles and his criterion of interpretation. According to the results of the research, some factors cause misinterpretation: in the fundamentals if one neglects the author's intention, or if he believes in the historicity of understanding, etc.; In the method, the legibility of the message resulting from the evolution of the rulings can lead to misinterpretation. Finally, in the criteria, the conformity of new rulings with the message that stem from the development process of Islamic rulings must be observed. However, the two criteria of linking meaning with content and paying attention to different contexts of speech can restrain the extreme reading of the text.
Verses on Islamic rulings, Nasr Hamid Abu Zayd, Discipline of interpretation.
آیات الاحکام, نصر حامد ابوزید, ضابطهمندی تأویل.
215
234
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-969-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/142019/08/32018/03/172018/12/192019/02/192019/10/142017/02/142019/01/142019/05/62019/05/72019/01/222018/12/23
1397/10/2
2019/09/22020/10/182020/10/192020/04/82019/12/162020/05/32020/07/242019/10/122019/10/122019/11/232020/06/302019/09/16
1398/6/25
Fathiya
Fattahizadeh
فتحیه
فتاحی زاده
f_fattahizadeh@alzahra.ac.ir
0031947532846005047
0031947532846005047
No
دانشگاه الزهراء
Mahdiya
Kiyanmehr
مهدیه
کیان مهر
kianmehr.mail@gmail.com
0031947532846005048
0031947532846005048
Yes
دانشگاه الزهراء