fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
10
40
online
1
fulltext
fa
واکاوی پیوند مفهومی «ذکر للعالمین» در آیات اجر رسالت با ذوالقرنین بهعنوان منجی آخرالزمان
A Research of the Conceptual Link of Zikrun li`l-Alamin in Verses of the Reward of Mission with Zu `l-Qarnain as the Last Saviour
با تتبع درونمتنی مبتنی بر روش منظومهای در آیات اجر رسالت، دانسته میشود که در قرآن از امامت با عنوان «ذکر للعالمین» یاد شده است. از کنار هم نهادن آیات ناظر به امامت و اجر رسالت با استفاده از سیاق قرآنی، همترازی قرآن و عترت و وجود آخرین امام در کنار قرآن بهدست میآید. در آیات قرآن کنیه منجی ـ که ذوالقرنین باشد ـ بهصراحت آمده است و قرآن زمان آمدن وی را به آینده موکول نموده و در سوره کهف به بیان تفصیل پس از اجمال همان «ذکر للعالمین» در آیات اجر رسالت نموده و از منجی با عنوان «ذوالقرنین» یاد کرده است که با داشتن لقب «ذکر للعالمین»، احکام و عقاید فراموششده دین اسلام را به جهانیان متذکر شده و موجب هدایت مردمان غرب و شرق عالم در آخرالزمان گشته و مستضعفان عالم را از دست مستکبران نجات میدهد.
A text-based study on the systemic method in the verses of the reward of the Prophet's mission reveals that in the Qur'an the Imamate is mentioned as "zikrun li`l-alamin". It is possible to combine the verses of the Imamate with the use of the Qur'anic tradition, the reconciliation of the Qur'an and the itrat, and the existence of the last Imam beside the Qur'an. In the Quranic verses, the word Savior, which is Zulqarnain, is clearly stated and the Qur'an has postponed his coming to the future. And in the chapter Kahf, the same "zikrun li`l-alamin" has been expressed in detail after having been expressed in brief and mentioned as Zulqarnain who having the nickname of 'zikrun l`l-alamin', reminds the forgotten rulings and beliefs of Islam to the world and led the people of the West and East of the world in the last age of the world and saves the oppressed from the arrogants.
آیات أجر رسالت, ذکرُ للعالمین, ذوالقرنین, منجی آخرالزمان.
7
22
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-70-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/2
1395/7/11
2020/05/9
1399/2/20
Hasan
Abbasi
حسن
عباسی
religanaz82@gmail.com
0031947532846004224
0031947532846004224
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی
Mohammadbaqer
Hojjati
محمدباقر
حجتی
religanaz82@gmail.com
0031947532846004225
0031947532846004225
No
دانشگاه تهران
fa
تحلیلی بر مسأله «عرض أعمال» با رویکردی بر آیه 105 توبه
A Study of the Representation of Actionswith Regard to the Verse 105 of Tawbah
آیه 105 توبه بیانگر آن است که اعمال انسانها در مرآی و منظر خدای متعال، پیامبراکرم| و مؤمنان است. بر این پایه عالمان شیعه معتقدند: اعمال انسانها در روزهای خاصّی به محضر خدای متعال، نبیاکرم| و امامان معصوم^ عرضه میشود. همچنین عالمان اهلسنّت بر این باورند که اعمال انسانها در روزهای خاصّی، به محضر خدای متعال، پیامبران، پدران، مادران و اموات عرضه میشود. تحقیق پیشرو با رویکردی به آیه 105 توبه به تحلیل بحث موردنظر پرداخته است. نتایج حاصله از تحقیق نشان میدهد، عرض اعمال دارای ادله نقلی مانند: آیات و روایات بیانکننده شهادت بر اعمال، لزوم وجود میزان، استغفار، هدایت باطنی، سرنوشت انسان و مسأله ظهور و نیز براهین عقلی مانند: تولید ابدان متعدد توسط روح انسان کامل، عقل مستفاد و تأسیس مدینه فاضله است.
Almighty God, the Prophet (s) and the believers. According to the Shiite religious teachings, human actions are offered on a special day to the Almighty God, the Prophet (s) and the infallible Imams. Sunni scholars also believe that human acts are offered on special days to the Exalted God, the prophets, the fathers, the mothers, and the deads. The present study analyzes the discussion with an approach to verse 105 mentioned. The results of the research show that the scope of the acts has transmitted arguments such as the verses and narratives of bearing witness to actions, the necessity of a measure, forgiveness, esoteric guidance, human destiny and the question of zuhur, as well as rational arguments such as producing numerous bodies by the perfect human soul, aqli mustafad and the foundation and establishment of the utopia.
",verse 105 of the surah Al-Tawbah",, ",theological interpretation",, ",presentation of deeds",.
آیه 105 توبه, تفسیر کلامی, عرض أعمال
23
34
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-425-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/22018/05/8
1397/2/18
2020/05/92019/03/5
1397/12/14
seyedmohamadreza
hosyninia
سیدمحمدرضا
حسینی نیا
mohhos313@yahoo.com
0031947532846004226
0031947532846004226
Yes
دانشگاه ایلام
fa
تحلیل و تبیین معرفتشناسانه آیه تطهیر
An Epistemological Study of the Verse Tathir
آیه تطهیر از آیات محوری در اثبات عصمت پیامبراکرم| و خواص ذرّیّه آن حضرت است که از دیرزمان میان مفسران فریقین مورد بحث بوده است. مفسران اهلسنت بدون ارائه دلیل و صرفاً با تکیه بر قرینه سیاق و واژهشناسی کلمه «البیت»، شمول آیه را همه اعضای خانه پیامبر| از قریش و در مواردی نیز به گستره بنیهاشم اختصاص دادهاند. پژوهش پیشرو با بررسی محتوای آیه شریفه و ابهامزدایی از فقرات آن توسط آیات ناظر به موضوع و با تکیه بر نصوص صریح و قرائن موجود، ضمن تشکیک در تفاسیر اهلسنت و اثبات عدم هماهنگی تفاسیر با دیگر آیات قرآن نسبت به اثبات انحصار معنای مستفاد از آیه شریفه در عصمت انوار خاصه^ به تبیین مفاد آیه پرداخته است. نتیجه پژوهش آن است که آیه 33 احزاب بدون هیچ سنخیتی با مباحث آیات قبل و بعد، نزولی مستقل داشته است.
The verse Tathir is regarded as one of the central verses in proving the infallibility of the Prophet and his future generation`s properties that have long been debated among the Fariqain commentators. The Sunni commentators, without any reasonable proof and only based on the context and etymology of the word al-bait, the house, have viewed all members of Quraysh in the Prophet's House, and in some cases, the Bani Hashim as included in His household. The present study examines the content of the holy verse and the disambiguation of its parts by other relative verses and relying on the explicit context and existing proofs, criticizing the scholars and proving the inconsistency of their interpretations with other Qur'anic verses, has proved the infallibility of the particular pure lights. The study has resulted in the fact the verse 33 of Ahzab, without any harmony with the discussions included in the verses before and after it and, therefore, should be regarded in itself.
the Verse 33 of Ahzab, the Verse Tathir , the Prophet`s Infallibility, the Imams` Infallibility.
آیه 33 احزاب, آیه تطهیر, عصمت پیامبراکرم,, عصمت امامان
35
46
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-32-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/22018/05/82017/12/25
1396/10/4
2020/05/92019/03/52019/02/12
1397/11/23
Alireza
Nobari
علیرضا
نوبری
a.nobari@ut.ac.ir
0031947532846004425
0031947532846004425
Yes
دانشگاه تهران
/ Seyyed Mojtaba
Mirdamadi
سیدمجتبی
میردامادی
mirdamadi_77@ut.ac.ir
0031947532846004426
0031947532846004426
No
دانشگاه تهران
fa
حضور منافقان در غزوه بدر از منظر مفسران و مورخان،با تأکید بر آیه 49 انفال
The Presence of Hypocrites in the Battle of Badras Viewed by Commentators and Historians with an Emphasis on the Verse 49 of Anfal
زمان پیدایی منافقان در اسلام از موضوعات مهم پژوهشگران است. تعیین زمان پیدایی میتواند در تحلیل حوادث و رویدادهای تاریخی دوران رسولاکرم| تأثیر بسزایی داشته باشد. مقاله حاضر در صدد بررسی حضور یا عدم حضور منافقان در غزوه بدر از نگاه مفسران ـ با ابتناء به آیه 49 أنفال ـ و مورخان است. بدیهی است در صورت اثبات حضور منافقان در غزوه بدر، باید در تحلیل رویدادهای آن مقطع، عنصر نفاق را نیز دخیل دانست. یافته این پژوهش بر حضور منافقان در لشکر مسلمانان در غزوه بدر از منظر تعدادی از مفسران شیعه و سنی دلالت دارد. گرچه مورخان درباره حضور منافقان در دو لشکر اسلام و کفر سخن نگفتهاند، اما بنا به شواهدی میتوان استنباط کرد که آنان نیز به حضور منافقان در لشکر مسلمانان اذعان نمودهاند.
The when for the emergence of hypocrites in Islam is an important topic for scholars. A correct view in the field can have a significant impact on the analysis of historical happenings and events of the Prophet's era. The present article seeks to investigate the presence or absence of hypocrites in the battle of Badr from the point of view of commentators, as may be understand by the verse 49 of Anfal, and historians. Obviously, given the presence of hypocrites in Badr, one must consider the element of hypocrisy when analyzing the events of the era. The findings of this study indicate the presence of hypocrites in the Muslim army in the battle of Badr from the perspective of a number of Shiite and Sunni commentators. Although historians have not spoken about the presence of hypocrites in the two armies of Islam and infidelity, it can be inferred from the evidence that they have also acknowledged the presence of hypocrites in the Muslim army
the Verse 49 of Anfal, the Battle of Badr, Hypocrites in Badr.
آیه 49 أنفال, غزوه بدر, منافقان در بدر.
47
58
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-733-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/22018/05/82017/12/252019/01/1
1397/10/11
2020/05/92019/03/52019/02/122020/05/9
1399/2/20
mahdi
ghahramani
مهدی
قهرمانی
mahdi54@chmail.ir
0031947532846004235
0031947532846004235
Yes
دانشگاه معارف اسلامی قم
mohammadhosein
daneshkia
محمدحسین
دانشکیا
mkia1988@gmail.com
0031947532846004236
0031947532846004236
No
دانشگاه معارف اسلامی قم
fa
بررسی تفسیری آیه 35 ص و پاسخ به شبهه ناظر به دعای حضرت سلیمان
An Exegetic Study of the Verse 35 of the Chapter Sad with an Answer to the Objection against the Solomon`s Prayer
حضرت سلیمان× از خدای متعال درخواست حکومتی بیمانند نمود؛ چنانچه در آیه 35 سوره ص آمده است: «قالَ رَبِّ اغْفِرْ لی وَ هَبْ لی مُلْکاً لا یَنْبَغی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدی». خدای متعال حکومت بینظیری را به ایشان عطا فرمود. سؤالی که در اینجا پیش میآید، ناظر به انگیزه حضرت سلیمان× یا بخلورزیدن آن حضرت است که چرا از خدا خواسته که ملکی را به ایشان عطا کند که پس از وی کسی سزاوار آن نباشد. بیشتر مفسران قائلند که حضرت سلیمان× درخواست معجزه نموده است؛ زیرا هر یک از انبیا، باید برای اثبات نبوّت خویش دلیلی بهعنوان معجزه، داشته باشند که در طول تاریخ تکرار نشود، از اینرو به تناسب اوضاع جامعه آن روز، خدای متعال حکومت بیمانند را بهعنوان معجزه حضرت سلیمان× انتخاب فرمود.
Solomon, the prophet, (a) called upon the Almighty God for a unique government, as stated in the verse 35 of Sad: "He said: My Lord! Forgive me and bestow on me sovereignty such shall not belong to any after me." The Almighty God granted him a unique government. Here an objection rises in the mind: why did the prophet called upon God such a government that no one may have after him? Isn`t it a case of jealousy? Most commentators believe that the prophet Solomon has asked for a miracle, because each of the prophets must have a reason to prove his prophecy as a miracle, not to be repeated throughout history, so it has been appropriate for the society of that day. He chose the unique government as the miracle of the Prophet Solomon.
Verse 35, The Prayer of Prophet Solomon, The objection of Solomon`s Jealousy.
آیه 35 ص, دعای حضرت سلیمان×, شبهه بخل حضرت سلیمان
59
66
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-701-3&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/22018/05/82017/12/252019/01/12018/12/23
1397/10/2
2020/05/92019/03/52019/02/122020/05/92020/05/9
1399/2/20
ابوالحسن
بارانی
baani1@chmail.ir
0031947532846004239
0031947532846004239
Yes
دانشگاه قم
محمد ابراهیم
ایزدخواه
dr.izadkhah@yahoo.cim
0031947532846004240
0031947532846004240
No
دانشگاه قم
fa
مطالعه تطبیقی تفسیر سوره فرقان از منظر آیتالله سبحانی و علامه طباطبایی
A Comparative Study of the Chapter Forqan with Regard to Ayatollah Sobhani and Allamah Tabatabaei`s Commentaries
آیتالله سبحانی در کتاب «سیمای انسان کامل در قرآن» به تفسیر سوره فرقان پرداخته است. مقاله حاضر از طریق بررسی و مقایسه تطبیقی تفسیر این سوره از سوی آیتالله سبحانی با تفسیر علامه طباطبایی است. ازجمله وجوه اشتراک این دو تفسیر استفاده از آیات قرآن بهعنوان مهمترین مستند تفسیری، توجه به بحث ارتباط ساختاری آیات سوره، توجه به نقش سیاق در تفسیر آیات و تشخیص مکیبودن سوره فرقان است. همچنین موارد ذیل ازجمله وجوه افتراق این دو تفسیر بهشمار میآید: استفاده بیشتر از آیات و روایات از نظر کمی، طرح مباحث عقلی، فلسفی و علوم تجربی روز در تبیین آیات، پرهیز از نقل اختلاف آراء تفسیری و نقد آنها، از ویژگیهای تفسیر آیتالله سبحانی است و از سوی دیگر استفاده بیشتر از تبیین واژگان در تفسیر و توجه ویژه به أدبیات عرب و علوم بلاغی در تفسیر آیات از ویژگیهای تفسیر علامه طباطبایی است.
Ayatollah Sobhani has commented on Surat al-Farghan in his work: Simaye Insani Kamil dar Qora, the Perfect Man's Image in the Qur'an. The present article is a comparative study of Ayatollah Sobhani's interpretation of this chapter in comparison with that of Allameh Tabatabai. Among the commonalities of these two interpretations is the use of the Qur'anic verses as the most important interpretative documentary, considering the structural relevance of surah verses, considering the role of exegesis in interpreting the verses, and recognizing the authenticity of Surah al-Ferqan. The following are also some of the differentiating aspects of these two interpretations: greater use of quantitative verses and narratives, rational, philosophical discussions, and empirical sciences in explaining the verses, avoiding interpreting divergent opinions and criticizing them, may be taken as the characteristics of Ayatollah Sobhani's interpretation. On the other hand, greater use of vocabulary in interpretation and special attention to Arabic literature and rhetorical science in the interpretation of verses is one of the characteristics of Allameh Tabatabai's interpretation.
Sura Forqan, Comparative Interpretation, Seyyed Mohammad Hossein Tabatabaei, Jafar Sobhani
سوره فرقان, تفسیر تطبیقی, سید محمدحسین طباطبایی, جعفر سبحانی.
67
80
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-589-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/22018/05/82017/12/252019/01/12018/12/232018/11/26
1397/9/5
2020/05/92019/03/52019/02/122020/05/92020/05/92020/05/9
1399/2/20
Alireza
Rostami Harani
علیرضا
رستمی هرانی
aliemam2000@live.com
0031947532846004245
0031947532846004245
Yes
دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها
fa
واکاوی خطف در قرآن کریم و قانون مجازات اسلامی
A Study of Katf in the Holy Quran and the Law of Islamic Punishment
خطف و آدمربایی در همه دورانها أمری رایج بوده که با انگیزههای مختلف انجام میشده است. مشتقات واژه «خطف» در سهجای قرآن آمده است. این مقاله بهدنبال بررسی خطف در قرآن کریم و قانون مجازات اسلامی است. آیات متعددی بیانگر آن است که انسان دارای کرامت است و بر پایه این أصل، انسان آزاد است و کسی حق ربایش و سلب آزادی از او را ندارد. این نگاه قرآنی در حالی است که در جامعه جاهلی عصر نزول آدمربایی أمری مرسوم بوده است. قرآن کریم با این پدیده به مبارزه برخاست و با عنایت به دستورات معصومان^ قوانین مختلفی در این باره وضع گردید، چنانکه در حال حاضر از نظر قانونی برای مجازات مرتکبان به این جرم بهصورت خاص، یک ماده و بهصورت عام، چندین ماده از قانون مجازات اسلامی اختصاص یافته است و در منابع قوانین کیفری علیه آدمربایان مصوبات فراوانی وضع شده است
The abduction mentioned in the Holy Qur'an by the word "khatf" has been a common practice throughout the world with various motives. The derivatives of this word have appeared in three cases of the Qur'an. This article seeks to examine the Holy Quran and Law of Islamic Punishment. Numerous verses of the Holy Qur'an state that man has dignity and that on this basis, man is free and no one has the right to kidnap and deprive him of his liberty. This is the view of the Qur'an while abduction has been common in the ignorant society of the revelation era. The Holy Qur'an fought against this ominous phenomenon, and in accordance with the orders of the infallibles (as), various laws were introduced, as it is now seen that there is a legal provision for punishing those of this crime in particular. In general, several articles of the Law of Islamic Punishment have been enacted and numerous sources have been adopted in criminal law sources against abductors..
Verse 67 of Ankaboot, Verse 26 of Anfal, Verse 57 of Qisas, Khatf Verses, Kidnapping.
آیه 67 عنکبوت, آیه 26 أنفال, آیه 57 قصص, آیات خطف, آدمربایی.
81
92
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-584-3&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/22018/05/82017/12/252019/01/12018/12/232018/11/262019/11/16
1398/8/25
2020/05/92019/03/52019/02/122020/05/92020/05/92020/05/92020/05/9
1399/2/20
Mohammad
Faker Meibodi
محمد
فاکر میبدی
m_faker@min.ac.ir
0031947532846004246
0031947532846004246
Yes
جامعه المصطفی| العالمیه.
Mahdi
Adollahipoor
مهدی
عبداللهیپور
abdollahipour@yahoo.com
0031947532846004247
0031947532846004247
No
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
Hasanali
Roodbari
حسنعلی
رودباری
roodbari.313@gmail.com
0031947532846004248
0031947532846004248
No
دانشگاه علوم انتظامی امین
fa
بررسی مفهوم و کارکرد «مدلینگ» با تأکید بر آیات نهیکننده از تبرّج
A Study of the Concept and Applicability of Modeling with an Emphasis on the verses against Tabarruj, Bedizenment
هنر ـ صنعت «مدلینگ» ارمغان مغرب زمین است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به چگونگی رویکرد آیات قرآن کریم و روایتهای اسلامی به هنر ـ صنعت «مدلینگ» است. دستاورد پژوهش حاضر بیانگر آن است که مدلشدن برای مردان و کودکان، اغلب مانعی ندارد؛ اما حکم مدلینگ درباره بانوان، از آنجا که آنان بدون آشکارکردن آرایه و آذین پوششی، رفتاری و گفتاری ظاهری و درونی زنانه نمیتوانند به تبلیغ کالا بپردازند، در مواردی که زمینهساز آشوب و تباهی باشد، حرمت است. در صورت قائلشدن شمول بیشتر برای «مدلینگ»، انجام فعالیتهای سودمند و در چارچوب آیین اسلام مانعی نخواهد داشت و میتوان از این امکان حتی در تبلیغات دینی نیز بهره برد
The art-industry of "modeling" is originally of the West. The present study seeks to describe a Qur'anic and traditional approach on the art-industry modeling. As explained in the paper, be taken as a model for men and children may often be taken as acceptable, but the rule of modeling may not be taken for women; since they cannot advertise goods without revealing feminine, intrinsic, behavioral, and spoken expression patterns. These would lead to destruction. Providing more inclusivity to "modeling", one may consider useful activities as accepted in Islam and it may even be used in religious propaganda
Bedizenment Verses, Modeling, Modeling Decree.
آیات تبرّج, مدلینگ, حکم مدلینگ.
93
106
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-942-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/22018/05/82017/12/252019/01/12018/12/232018/11/262019/11/162018/11/26
1397/9/5
2020/05/92019/03/52019/02/122020/05/92020/05/92020/05/92020/05/92019/03/5
1397/12/14
Mohammad
Adibimehr
محمد
ادیبی
madiby@ut.ac.ir
0031947532846004249
0031947532846004249
Yes
دانشگاه تهران
Seyyed Asghar
Moosavi
سیداصغر
موسوی
moosavia@iust.ac.ir
0031947532846004250
0031947532846004250
No
دانشگاه آزاد اسلامی
Davood
Dadashnejad
داود
داداش نژاد
dadashnejaddavood@yahoo.com
0031947532846004251
0031947532846004251
No
دانشگاه آزاد اسلامی
fa
پژوهشی در تفسیر آیتالله معرفت از مسئله «امکان رؤیت خدا» با تکیه بر رویکرد نشانه معناشناسی
The Possibility of Go`s Being Seen« as Viewed by Ayatollah Ma`refat in His Commentary with an Emphasis on Semiotic Approach
مسئله امکان رؤیت خدا در قیامت، مورد اختلاف علمای امامیه، معتزله و اشاعره است. این امر به اختلاف در پذیرش وجوه معنایی مختلف «رؤیت خدا» باز میگردد. آیتالله معرفت با توجه به ضرورت بررسی این اختلافها، در کتابهای «التفسیر الأثری الجامع» و «التمهید» به بحث در این باره پرداخته و ضمن تحلیل متنی و سندی روایات مربوط، ادله اشاعره را پاسخ داده است. نوشتار حاضر، به جستجوی مولفههای رویکرد نشانه معناشناسی در تبیین مفهوم «رؤیت» در مناقشات آیتالله معرفت و پاسخهای ایشان به اشاعره پرداخته است. از مولفههایی که ایشان در کاربست آن موفق بوده است، میتوان به فعلیتبخشی به نص، دستیابی به مراد جدی واژگان، تشخیص صحیح مجاز از حقیقت، توجه به شأن متکلم، خروج از محسوسات ـ که از شاخصههای معناشناسی هستند ـ اشاره نمود. در این اثناء لغزشگاههای اشاعره در تفسیر و توجیهات آنان از «رؤیت خدا» نیز نمایان میشود.
The issue of the possibility of God`s being seen at the resurrection is disputed by the scholars of Imamiyyah, Mu'tazilites and Ash'arites. This is due to differences found in the acceptance of the different semantic aspects of the "God`s being seen". Ayatollah Ma'refat has discussed this issue in his al-Tafsir al-Athari al-Jama'i and al-Ta'mhid and, having analyzed the text and the documentation of the related narratives, has responded to the Ash'arites' arguments. The present article seeks to explore the components of the semantics approach in explaining the concept of "being seen" in the Ayatollah`s disputes and his responses to the Ash'arites. Among the components which have been successful in its application, one can refer to actualizing the text, attaining the serious intention of words, correct recognition of the truth, paying attention to the dignity of speaker, going beyond the appearances, which are semantic elements. In the meantime, the Ash'arite`s mistakes in the field have also appeared.
Verbal Commentary, God’s Vision, Ayatollah Ma`refat, Semiotics.
تفسیر کلامی, رؤیت خدا, آیتالله معرفت, نشانهشناسی.
107
116
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-671-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/22018/05/82017/12/252019/01/12018/12/232018/11/262019/11/162018/11/262018/04/15
1397/1/26
2020/05/92019/03/52019/02/122020/05/92020/05/92020/05/92020/05/92019/03/52019/02/12
1397/11/23
Na`imeh
Taqavi Fardood
نعیمه
تقوی فردود
naeimeh_taghavi@yahoo.com
0031947532846004252
0031947532846004252
Yes
دانشگاه قم
Ezzatollah
Moulayinia
عزت الله
مولایی نیا
molaeiniya@gmail.com
0031947532846004253
0031947532846004253
No
دانشگاه قم
fa
بررسی آیات انفاق، با رویکرد انگیزشی در تفسیر المیزان
Almizan Commentary on the Verses of Infaq with a Stimulating Approach
یکی از مهمترین آموزههای اجتماعی ـ اقتصادی قرآن تأکید بر انفاق و کمک به محرومان جامعه است که از ارکان عملی ایمان بهشمار میآید و آثار مهمی در سعادت فرد و جامعه دارد. آیات قرآن در این زمینه فراوان است و از جهات متعدد قابل بررسی است. از دیدگاه روانشناسان انسان برای انجام هر عملی نیازمندِ انگیزه است. تحقیق حاضر روشهایی را که قرآن برای ایجاد انگیزه در مؤمنان نسبت به صدور فعل انفاق بهکار بسته است، با تأکید بر تفسیر المیزان بررسی مینماید. مهمترین روشهای انگیزشی قرآن در مورد انفاق عبارتند از: انگارهسازی در اموری مانند رزاقیت خدا و مالکیت حقیقی او بر جهان هستی، استفاده از روشهای پاداش و تشویق از طریق بیان ثواب انفاق و ثمرات روانشناختی و اخلاقی آن، بیان تهدیدآمیز و توضیح پیامدهای ترک انفاق، ارائه الگوهای بزرگ و تأثیرگذار در امر انفاق و عبرتآموزی از سرگذشت پیشینیان.
One of the most important socio-economic teachings of the Qur'an is the emphasis on charity and helping the deprived as the practical pillars of faith and the important effects on the well-being of the individual and society. The Quran verses in the field are abundant and may be examined in many ways. As viewed by psychologists, motivation is needed for any action. The present study examines the ways in which the holy Qur'an has been used to motivate believers towards the charity acts, with an emphasis on al-Mizan Commentary. The most important motivational methods of the Qur'an regarding charity are: imagining things such as God's resilience and his true ownership of the universe, the use of rewarding methods and encouragement through the expression of charity and its psychological and ethical benefits, the threatening and humiliating utterance. Providing great and influential role models in the charity of the ancestors.
Charity Verses, Economic Verses, Almizan Commentary, Motivational Methods.
آیات انفاق, آیات اقتصادی, تفسیر المیزان, روشهای انگیزشی.
117
128
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1142-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/22018/05/82017/12/252019/01/12018/12/232018/11/262019/11/162018/11/262018/04/152019/06/2
1398/3/12
2020/05/92019/03/52019/02/122020/05/92020/05/92020/05/92020/05/92019/03/52019/02/122020/05/9
1399/2/20
Gholamhosein
Gerami
غلامحسین
گرامی
gerami@maaref.ac.ir
0031947532846004254
0031947532846004254
Yes
دانشگاه معارف اسلامی
Narges
Ja`fari
نرگس
جعفری
narges.jafari@outlook.com
0031947532846004255
0031947532846004255
No
دانشگاه معارف اسلامی
fa
بررسی تفسیری بایستگی انتقاد در صحنههای اجتماعی از منظر قرآن با تأکید بر آیه مجادله
An Exegetic Study of the Necessity of Criticism in Social Scenes as Found in the Holy Quran with an Emphasis on the Verse Mujadeleh
در جامعه اسلامی که دارای ایده ترقی است، گفتمان انتقاد جایگاه شایستهای ندارد. یکی از مهمترین علت این کاستی، غفلت از بایستگی انتقاد در قرآن است. در این تحقیق ابتدا با بهرهگیری از منابع لغوی و تفسیری، تعریف جامعی برای انتقاد ارائه شد. سپس از آنجا که واژه انتقاد در آیات قرآن بهکار نرفته است، از مفهوم همخوان «مجادله» استفاده گردید و برابر آیات مرتبط، «مجادله أحسن» شیوهای است که در راستای ایفای رسالت دینی، ضرورت غیری و توصلی پیدا میکند و بیان قرآنی آن در چندین آیه حاکی از موضوعیت خاص انتقاد است و به لحاظ عمومیت و إطلاق، برگزاری جلسات مناظره، کرسی آزاداندیشی و انتقاد أمری قرآنی، ضروری و بایسته است.
In the Islamic society, as being of the idea of progress, there is no proper place for criticism. One of the most important causes of this deficiency is the neglect of the necessity of criticism in the Qur'an. In this study, a comprehensive definition of criticism was presented, using lexical and interpretive sources. Then, since the word criticism was not used in the Qur'anic verses, the concept of "controversy" was used, and against related verses, jidali ahasan "best controversy" is a method that finds non-descriptive necessity in expressing its religious mission, and its Qur'anic expression in it. Several verses indicate the particular subject matter of criticism and are necessary and appropriate in terms of generality and divergence, holding debates, free-thinking seats, and Qur'anic criticism.
Verse 125 Nahal, Verse of Controversy, Criticism, Controversy, Opinion.
آیه 125 نحل, آیه مجادله, انتقاد, جدل, آزاداندیشی.
129
140
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-238-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/22018/05/82017/12/252019/01/12018/12/232018/11/262019/11/162018/11/262018/04/152019/06/22018/06/26
1397/4/5
2020/05/92019/03/52019/02/122020/05/92020/05/92020/05/92020/05/92019/03/52019/02/122020/05/92019/03/5
1397/12/14
Mahdi
Rafi`I Movahhed
مهدی
رفیعی موحد
mahraf1360@gmail.com
0031947532846004277
0031947532846004277
Yes
دانشگاه علوم پزشکی کردستان.
fa
بررسی دیدگاه تفسیری فریقین در مصداقشناسی «حق معلوم» در آیه 24 معارج
Fariqain`s Exegetic View on the Extension of Haqqun Ma`lum, a Right Acknowledged
در باره «حق معلوم» در آیه 24 معارج دیدگاههای مختلفی وجود دارد. برخی با استناد به نظر مشهور و با استشهاد به روایات، آن را غیر از زکات و برخی دیگر با مدنی شمردن این سوره و با استناد به ادلهای، آن را زکات دانستهاند. با توجه به تفاوت دیدگاهها در مکی یا مدنیبودن این آیه، در باره زکات، سه دیدگاه: واجب، غیرواجب و تفصیلی؛ اعم از واجب و غیرواجب وجود دارد. دستاورد این پژوهش، پس از بررسی دیدگاههای مربوطه، آن است که مفسران بین معنای اصطلاحی و لغوی زکات، خلط کردهاند. در این میان دو دیدگاه زکات واجب و اعم از واجب و غیرواجب نادرست بهنظر میرسد. آیه در صدد بیان این نکته است که پرداختهای مالی؛ اعم از إعطا، انفاق، صدقه، خمس و زکات، برای پالایش انسان از رذایل اخلاقی است.
There are different views on the "haqqun ma`lum" in the verse 24 of Ma`arej. Some, being documented by the famous view and traditions have considered it as being other than Zakat, while others, regarding it as a verse revealed in Medina, have considered it as being Zakat. regarding the differences of its being revealed in Mecca or Medina, there may be found three views on Zakat: some have known it as being religiously necessary, some as not being necessary and some as being the former in cases and not being necessary in other cases. The result of this research, after examining relevant points of view, is that commentators have confused the term between the technical and the literal meanings of the word zakat. In this way, the former and the latter both are incorrect. The verse seeks to point out that financial payments, including giving gifts, i`ita, giving charity, infaq, alms giving, sadaqeh, a fifth, khomos, and poor-due, zakat, are the causes for becoming pure from ill morality.
Verse 24 of Ma`arij,a Right Acknowledged, Religiously Necessary Zakat
آیه 24 معارج, حق معلوم, زکات واجب.
141
154
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-474-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/22018/05/82017/12/252019/01/12018/12/232018/11/262019/11/162018/11/262018/04/152019/06/22018/06/262017/08/18
1396/5/27
2020/05/92019/03/52019/02/122020/05/92020/05/92020/05/92020/05/92019/03/52019/02/122020/05/92019/03/52020/05/9
1399/2/20
Tahereh
karimi mahalli
Univercity of Mazandaran
طاهره
کریمی محلی
taheri.atefe20@yahoo.com
0031947532846004257
0031947532846004257
Yes
دانشگاه مازندران