fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
5
20
online
1
fulltext
fa
بررسی سیر اندیشه مفسران در تفسیر آیه « وَ ما تَشاؤُونَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ»
Investigating the Commentators’ Thought
Process on Commentary of the Verse
“Yet ye will not, unless Allah willeth”
یکی از آیات قرآن کریم که در ادوار مختلف تفسیری و کلامی مورد بحث و بررسی قرار داشته، آیه «وَ ما تَشاؤُونَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ» است. برخی از مفسران و متکلمان، این آیه را ناظر بر «جبر» و برخی آن را شاهدی بر «اختیار انسان در پرتو اراده الهی» دانستهاند. بررسی معنایی آیه با تکیه بر تفاسیر نشان میدهد که فهم و برداشت مفسران از این آیه، در ادوار مختلف تفاوت داشته و متأثّر از مباحثات کلامی و فلسفی مطرح در محافل دینی بوده است. در قرون نخست، به دلیل محدودیت مباحث کلامی و پرسشهای اعتقادی مفسران به تکرار مضمون ظاهر آیه بسنده کردهاند و در ادوار میانی مفسران عامه تحتتأثیر جریان کلامی غالب، با گرایش جبری به آیه نگریستهاند، هرچند تلاش داشتهاند منطقی برای مکلف شمرده شدن انسان جستجو کنند. شفافترین نگاه تفسیری به آیه که اوج بلوغ اندیشه تفسیری در آیه به حساب میآید در تفاسیر قرن چهاردهم به ظهور رسیده که با الهام از مکتب اهلبیت^ به بیان روشنی از «امر بین امرین» نایل آمدهاند.
The verse “Yet ye will not, unless Allah willeth” has been discussed and investigated in different interpretative and theological periods. For some commentators and theologians this verse points to “fatalism” and for some others it entails “human free will under the auspices of the Devine Will”. Semantic analysis of the verse with an emphasis on the commentaries reveals that the commentators’ inference from this verse has been different in different periods and been affected by the proposed theological and philosophical arguments within religious circles. During the early centuries, because of the limitations on theological discussions and commentators’ religious questions, the appearance content of the verse was merely dealt with, while during the middle periods, under the influence of the dominant theological progress, the public commentators observed the verse with a fatalism approach, though they attempted to find out a logic for human obligation. The most transparent interpretative view about the verse which is considered to be the peak of the interpretative thought maturity has been emerged in the commentaries of the 14th century and by taking inspiration from the Ahl ul-Bayt, they realized a clear statement from “One in the Middle of the Two Extremes”.
Verse 29 Surah At-Takwir, God’s Will, Human Will, Fatalism, Free Will, One in the Middle of the Two Extremes
آیه 29 تکویر, مشیت خدا, اراده انسان, جبر, اختیار, امر بین امرین
7
24
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-332-3&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/21
1393/5/30
2015/02/16
1393/11/27
Ahmad
Torabi
Islamic M’arif Department from Mashhad University of Medical Sciences
احمد
ترابی
a_torabii@yahoo.com
0031947532846006259
0031947532846006259
Yes
گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
Ali
Nasiri
Islamic M’arif Department from Iran University of Science and Technology.
علی
نصیری
0031947532846006260
0031947532846006260
No
گروه معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت ایران
fa
بررسی تفسیری آیه «فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ»
Commentary Analysis of the Verse
“Marry of the Women, Who Seem Good to you”
یکی از مهمترین مباحث قرآنی، کشف تناسب حقیقی و معنوی میان عبارات هر آیه از قرآن کریم است. برخی چنین تناسبی را میان صدر و ذیل آیه سوم سوره نساء «... فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ ...» انکار نمودهاند و از این رهگذر شبهه تحریف به کاستی را مطرح ساختهاند. به سخن دیگر از آنجا که نتوانستهاند میان عبارات این آیه، نظم و پیوند معنوی برقرار کنند چارهای جز ادعای وقوع تحریف در اینجا نیافتهاند. در این مقاله، به این شبهه بر اساس تفاسیر قرآنی و منابع اسلامی پاسخ داده شده و در نتیجه حکمت الهی و تناسب و انسجام معنوی و منطقی در آیه مربوطه به اثبات رسیده است.
One of the most important Quranic discussions is to find the essential and spiritual proportions among the expressions of each verse from the Holy Quran. Some people have denied such a proportion in the case of the third verse of An-Nisaa “marry of the women, who seem good to you”; thereby, they have raised the doubt of distortion on deficiency. In other words: since they have not been able to find out spiritual order and bond among the expressions of this verse, they have found no choice except claiming that distortion has been occurred here. In this paper, this skepticism has been answered based on Quranic commentaries and Islamic resources and finally, the divine Hekmat as well as spiritual and logical coherence and proportion in the mentioned verse have been approved.
Verse 3 Sura An-Nisaa, Marriage Verse, Proportion, Immune of Distortion
آیه 3 نساء, آیه نکاح, تناسب, مصونیت از تحریف
25
34
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-617-3&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/212014/05/15
1393/2/25
2015/02/162014/10/23
1393/8/1
Mohammadjavad
Eskandarloo
Al-Mustafa Al-Alamyeh University
محمدجواد
اسکندرلو
mj_eskandarlo@miu.ac.ir
0031947532846006261
0031947532846006261
Yes
جامعه المصطفی العالمیه
fa
رویکرد مسئلهمحور در تفسیر حیات طیبه در آیه 97 نحل
An Problem-oriented Approach in Commenting
“Pure Life” in the Verse 97 of Surah An-Nahl
رویکرد مسئلهمحور یکی از شیوههای اثربخش «تدبر در قرآن» است. این رویکرد در برابر رهیافت موضوعمحور و رهیافت مفهوممحور بهکار میرود. بررسی تاریخی رویآوری مفسران به آیه 97 سوره نحل نشان میدهد که نداشتن رویکرد مسئلهمحور موجب شده است که بسیاری از آنها بدون ذکر هیچ نکتهای از این آیه گذر کنند و بسیاری نیز که به تفسیر آیه پرداختهاند فقط به بیان نکات پراکنده و بدون انسجام اکتفا نمایند. این پژوهش روشن کرده است که تاکنون تنها سه تَن از مفسران، مواجهه مسئلهمحور با این آیه داشتهاند و توانستهاند بدین شکل به مقومات و خصوصیات حیات طیبه دست یابند. در این مقاله پس از تحقیق در مفاد این آیه، 12 مسئله مهم و شایسته پژوهش مرتبط با این آیه ارائه شده و به اجمال برای برخی از آنها روش صحیح حل آنها بیان شده است.
The problem-oriented approach is one of the efficient methods of “contemplation in Quran”. This approach is applied as opposed to the subject-oriented and concept-oriented approaches. Historical analysis of the commentators’ appeal to the verse 97 Surah An-Nahl shows that lack of having the problem-oriented approach has led to the fact that many of them ignored this verse without making any comments and those who have offered commentary were satisfied with sporadic and incoherent points. The study has clarified that three commentators have come upon the problem-oriented approach to the verse and realized the components and characteristics of “the Good Life”. After investigating the contents of this verse, 12 important and appropriate problems related to this verse have been proposed and proper methods for their solution have been suggested in brief.
Verse 97 Surah An-Nahl, the Good Life”, Problem-Oriented Approach, Subject-oriented Approach
آیه 97 نحل, حیات طیبه, رویکرد مسئلهمحور, رویکرد موضوعمحور
35
50
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-131&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/212014/05/152013/10/14
1392/7/22
2015/02/162014/10/232014/06/16
1393/3/26
Zohreh Alsadat
Nabavi
Islamic M’arif University
زهره السادات
نبوی
zs.nabavi@yahoo.com
0031947532846006262
0031947532846006262
Yes
دانشگاه معارف اسلامی
Ahad
Faramarz Qaramaleki
University of Tehran
احد
فرامرز قراملکی
0031947532846006263
0031947532846006263
No
دانشگاه تهران
Ghasem
Darzi
University of Tehran
قاسـم
درزی
0031947532846006264
0031947532846006264
No
دانشگاه تهران
fa
معناشناسی «امام حق» در آیات قرآن
Meaning of “the Right Imam” based upon
the Holy Quran’s Verses
مفهوم «امام حق» از مهمترین مفاهیم قرآنی است که از دیرباز مورد توجه مکاتب مختلف فقهی، کلامی، عرفانی، تفسیری، روایی و تاریخی بوده است. تاکنون با رویکرد معناشناسانه به آن پرداخته نشده است. گرچه کاربرد واژه «امام» در معنای پیشوای حق در قرآن کریم 5 مرتبه است امّا میتوان گفت اکثر آیات قرآن کریم در خدمت پرورش انسان کامل است. این پژوهش با استفاده از روش معناشناسی به تبیین مفهوم «امام حق» و استخراج مؤلفههای معنایی آن از قرآن کریم پرداخته است؛ زیرا معناشناسی به دلیل بهکارگیری نگاه تحلیلی و موشکافانه به متن، برای دستیابی حقیقی به مفهوم واژگان، روشی مناسب است. با بررسی رویکرد همزمانی در 5 آیهای که مفهوم «امام حق» در آنها بهکار رفته، روشن شد که «امام حق» در کاربرد وحیانی بر محور همنشینی با مفاهیم جعل، هدایت و دعوت و بر محور جانشینی با مفاهیم خلیفه، آیه، کلمه، امه، صراط در یک حوزه معنایی قرار میگیرد. کشف مؤلفههای معنایی «امام» سبب آشکار شدن معارف نهفته در باطن آیات و نشان دادن اندیشه نظاممند قرآن کریم است.
The concept of “the Right Imam” is one of the most significant Quranic concepts and has attracted the attention of various jurisprudential, theological, mystical, interpretative, narrative and historical schools. However, it has not been dealt with by a semantic approach yet. Although the word “Imam” with the meaning of right leader has been used in 5 ranks in the Holy Quran, it could be said that most of the verses of the Holy Quran serve on fostering of perfect human. Using a semantic approach, this study has attempted to illustrate the concept of “the Right Imam” and to explore its meaning components by referring to the Holy Quran. Since semantics adopts an analytic and painstaking approach to texts, it is known as an appropriate method to decipher the actual meaning of words. Analysis of concurrent approaches in the 5 verses in which the concept of “the Right Imam” has been used, demonstrated that “the Right Imam” concept, in divine application, is identified by the meanings of falsification, guidance, and invitation on the syntagmatic axis and with the meanings of caliph, verse, word, Ummah, and path on the paradigmatic axis within the same semantic field. Discovering the semantic components of the word “Imam” uncovers the latent knowledge behind the verses and reveals the systemic thoughts of the Holy Quran.
The Right Imam, Semantic Field, Syntagmatic Axis, Paradigmatic Axis
امام حق, حوزه معنایی, روابط همنشینی, روابط جانشینی
51
72
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-53-1&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/212014/05/152013/10/142019/09/15
1398/6/24
2015/02/162014/10/232014/06/162019/09/15
1398/6/24
Fathieh
Fatahizadeh
Alzahra University
فتحیه
فتاحی زاده
0031947532846006265
0031947532846006265
No
دانشگاه الزهراء
Farideh
Amini
Alzahra University
فریده
امینی
amini_543@yahoo.com
0031947532846006266
0031947532846006266
Yes
دانشگاه الزهراء
fa
کیفیت توزین اعمال در قیامت در منابع تفسیری فریقین
بر اساس آیه 47 انبیاء
The Quality of Weighing the Deeds in the Day
of Resurrection in the Fariqain’s Commentary Resources Based upon Verse 47 Al-Anbiyaa
بخشی از آیات قرآن کریم از جمله آیه 47 انبیاء بیانگر کیفیت و نحوه سنجش اعمال در روز قیامت است. درباره چگونگی محاسبه اعمال و دامنه افراد حاضر در قیامت سوالهای متعددی وجود دارد. این مقاله بر آن است تا با ارائه آراء مفسران و قرآنپژوهان فریقین و مقایسه دیدگاههای آنها درباره «وسیله توزین اعمال»، «انسانهایی که اعمالشان مورد محاسبه و توزین قرار میگیرند» و «علت توزین اعمال از سوی خداوند» بپردازد. سنجش اعمال در قیامت حتمی است و اعمال خوب مورد توزین واقع میشوند و خداوند با قرار دادن موازین بسیار مبتنی بر عدل، محاسبه الهی دقیقی را به منظور تحقق عدالت و پاداش به نیکوکاران انجام میدهد. آنچه به عنوان میزان در قرآن و روایات آمده، مقصود سنگینی ثواب عمل و ارزشمندی آثار عمل صالح است که به حق قضاوت شده و عادلانه محاسبه میگردد و به کسی ظلم نمیشود. همچنین عمل کافران به خاطر بیارزش بودن و بیوزنی مورد سنجش قرار نمیگیرد.
Some of the Holy Quran’s verses such as the verse 47 Surah Al-Anbiyaa are about the quality and way of measuring the deeds in the day of resurrection. Various questions have been asked about the way of calculating the deeds and the number of the people in the day of resurrection. The paper intends to propose the viewpoints of the Fariqain’s commentators and Quran researchers and also to compare their viewpoints on “means of weighing the deeds”, “the people whose deeds are calculated and weighed”, and “the reason of weighing the deeds by God”. Measuring the deeds in the day of resurrection is inevitable and the good deeds are measured. Assigning plenty of justice-based criteria, God will make a precise divine calculation to pursuit justice and to yield rewards to the righteous people. The criteria being mentioned in the narrations imply the meaning of the weight of the good deeds’ reward and the value of the good deeds’ effects which have rightly been judged and fairly been calculated with committing injustice to nobody. Also, the unbelievers’ deeds will not be weighed because of being worthless and insignificant.
Verse 47 Surah Al-Anbiyaa, Evaluation of Deeds, Weighing of Deeds, Means of Weighing
آیه 47 انبیاء, سنجش اعمال, توزین اعمال, وسائل توزین
73
86
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-132&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/212014/05/152013/10/142019/09/152014/02/9
1392/11/20
2015/02/162014/10/232014/06/162019/09/152014/09/11
1393/6/20
Alireza
Gholampoor
Islamic M’arif Department from Islamic Azad University, Abadan Branch
علیرضا
غلامپور
gholampoor47@yahoo.com
0031947532846006267
0031947532846006267
Yes
گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان
Abdorahim
Khalafmorad
Islamic M’arif Department from Islamic Azad University, Abadan Branch
عبدالرحیم
خلف مراد
0031947532846006268
0031947532846006268
No
گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان
fa
مسئله شر و انتساب آن به خداوند با تکیه بر آیه 79 ـ 78 نساء
The Problem of Evil and its Attribution to God Relying on the Verses 78-79 Surah An-Nisaa
مسئله شر یکی از مسائل بنیادی در نظامهای الهی بهشمار میآید. این مسئله با رویکردهای گوناگون مورد توجه اندیشمندان مسلمان واقع شده است. رهیافت درون دینی یکی از رویکردهای مهم مسئله شر است. مسئله شر در قرآن کریم از ابعاد مختلف مورد اهتمام بوده است. مسئله شر و انتساب آن به خدا از جمله مسائلی است که در آیات قرآن بهویژه در آیه 79 ـ 78 سوره نساء بدان اشاره شده است. قرآن کریم در این آیه با بیان «قُلْ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» خیرات و شرور عالم را به یک منبع و آن هم خداوند نسبت میدهد و در ادامه با بیان «وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَهٍ فَمِنْ نَفْسِکَ» به عوامل و زمینههای انسانی که به نوعی در تحقق شرور دخالت دارند، اشاره مینماید. این مسئله موجب تناقض ظاهری آیه شریفه شده است. مفسران در پاسخ به این تناقض، راهحلهایی را مطرح کردهاند. این تحقیق ابتدا به نقل و نقد چهار رهیافت تفسیری پرداخته و در ادامه به بازسازی راهحل علامه طباطبایی بر اساس دیدگاه نیستیانگاری شر میپردازد و آن را پاسخ موفق ارزیابی مینماید.
One of the fundamental issues within the theology system is evilness. This issue has been concerned by Muslim thinkers who have adopted different approaches. The intra-religious strategy is an important approach in this regard. Evilness in the Holy Quran has been focused on from different aspects. Evilness and attributing it to God is among the problems which have been pointed to in the Quran verses especially in the verses 78-79 Surah An-Nissa. Stating the verse “Say (unto them): All is from Allah”, the Holy Quran attributes all good and evil deeds to the only source which is God and by stating “and whatever of ill befalleth thee it is from thyself” it implies that human factors and features are somehow involved in realization of evilness. This problem has brought about the apparent paradox of the holy verse. To provide a response for this paradox, commentators have proposed some solutions. In this study, it is initially dealt with mentioning and criticizing four commentary strategies and then, Allameh Tabatabaie’s solution based on nothingness viewpoint of evilness is mentioned in that he evaluates it as a successful response.
Verses 78 and 79, Goods and Evils, Good and Evil, Nothingness of Evil
آیه 78 و 79 نساء, خیر و شر, حسنات و سیئات, نیستیانگاری شر
87
100
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-133&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/212014/05/152013/10/142019/09/152014/02/92013/10/5
1392/7/13
2015/02/162014/10/232014/06/162019/09/152014/09/112014/05/8
1393/2/18
Ghorbanali
karimzadeh Gharamaleki
Islamic M’arif Department from the University of Tbriz
قربانعلی
کریمزاده قراملکی
g.karimzadeh@tabrizu.ac.ir
0031947532846006269
0031947532846006269
Yes
گروه معارف اسلامی دانشگاه تبریز
fa
بررسی دلایل یوسف دره حداد در انکار رسالت پیامبر اکرم|
با تاکید بر آیات استنادی وی
An Investigation on the Youssef Dare Haddad’s Reasons in Denying the Prophet’s Mission with an Emphasis on the Cited Verses by him
شخصیت و سیره پیامبر اعظم| بهعنوان پیامآور دین اسلام همواره مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار داشته است. مستشرقان نیز با انگیزههای گوناگون به این امر اهتمام نمودهاند. یکی از اهداف اصلی مستشرقان تبشیری مسیحی، مبارزه با دین مبین اسلام و انکار رسالت پیامبر اکرم| بوده که همواره در دستور کار فرمانروایان کلیسا قرار داشته است و تلاش نموده با تعیین معلمان ساختگی برای آن حضرت و تفسیر به رای آیات قرآن، رسالت آن حضرت را انکار نمایند. این مقاله پارهای از دلایلی که در جهت انکار رسالت پیامبر اکرم| مطرح شده است را مورد بحث و بررسی قرار داده و بر اساس شواهد درون دینی و دلایل معتبر برون دینی بیان داشته که این شبهات بر اساس پیشفرض ناصحیح آنان بوده، افزون بر آن که این دسته از مستشرقان، در بسیاری از موارد واقعیتهای تاریخی را تحریف و آیات قرآن را بر خلاف قواعد تفسیری، مورد بحث قرار دادهاند.
The personality and tradition of the prophet, as messenger of Islam, have always captured the attention of scholars. Orientalists have also been concerned about this issue by maintaining different motivations. The main purposes of the Evangelical Christian Orientalists have included fighting against the true religion of Islam as well as denying the Prophet’s mission which have been always on the agenda of church leaders. They have made attempts to deny the Prophet’s mission by determining forged teachers for him and arbitrary commentary of the holy Quran. This paper aims at discussing and analyzing some reasons proposed to deny the Prophet’s mission and also based on the intra-religious evidences and valid outer-religious reasons it states that these skepticisms have been due to their incorrect presuppositions. In addition, this group of orientalists, in many cases, has distorted the historical realities and has discussed the Quran verses contrary to the commentary regulations.
Quranic Skepticisms, Orientalists’ Skepticism, Quran, Torah and the Bible
شبهات قرآنی, شبهات مستشرقان, قرآن, تورات و انجیل
101
122
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-134&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/212014/05/152013/10/142019/09/152014/02/92013/10/52014/04/10
1393/1/21
2015/02/162014/10/232014/06/162019/09/152014/09/112014/05/82014/09/22
1393/6/31
Mohammadreza
Zamiri
Payam-e Noor University of Qom
محمدرضا
ضمیری
0031947532846006270
0031947532846006270
Yes
دانشگاه پیام نور قم
Moammadhasan
Zamani
Al-Mustafa Al-Alamyeh University
محمدحسن
زمانی
0031947532846006271
0031947532846006271
No
جامعه المصطفی العالمیه
Alireza
heydari
Payam-e Noor University of Qom
علیرضا
حیدری
mohamadh24@yahoo.com
0031947532846006272
0031947532846006272
No
دانشگاه پیام نور
fa
نظام الگودهی و راهکارهای دستیابی به آرزوها از منظر قرآن
با تاکید بر آیه 24 نجم
Patterning System and Strategies to Achieve
the Wishes from Quran’s Perspective with
an Emphasis on Verse 24 An-Najm
آیاتی از قرآن کریم به بیان عوامل و راهکارهای موثر در دستیابی به آرزوها پرداخته است. این مقاله با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی به دنبال بررسی این عوامل و راهکارها است. آیه 24 سوره نجم حاکی از آن است که انسان به صرف آرزومندی، به آمال خود دست نمییابد بلکه دستیابی به آرزوها مستلزم بهرهگیری از عواملی است که برخی از آنها براساس استنتاج آیات الهی و پارهای دیگر نیز بر مبنای شاخصههای تبیین رستگاری و در ذیل مفاهیمی مانند «فوز» و «فلاح» و مشتقات آنها قابل استخراج است. قرآن کریم ضمن تایید و تبیین آرزوهای سازنده و بیان مصادیق متعددی از آنها در قالب ادعیه پیامبران الهی، راهکارهای دستیابی به این آرزوها را نیز معرفی مینماید که عبارتند از: ایمان، توکل، صبر، تلاش، تقوا و پرهیزگاری و اطاعت از خداوند و پیامبر|.
Some verses of the Quran have mentioned the effective factors and strategies to achieve wishes. Using a descriptive method with a documentary analysis type, the paper aims at investigating these factors and strategies. The verse 24 Surah An-Najm entails that human would not fulfill his wishes through mere willingness but fulfillment of wishes demands enjoying the factors some of which could be explored through inferring the divine verses and some others based on the features of illustrating redemption following the concepts such as “Fouz” and “Fallah” and their derivations. Confirming and explicating the efficient wishes and stating various examples of them in the form of prayers of the divine prophets, the holy Quran also presents the strategies to achieve these wishes which include: faith, trust, patients, attempt, piety, abstinence and obedience to God and Prophet.
The Verse 24 Surah An-Najm, Wish, Strategies of Achievement
آیه 24 نجم, آرزو, راهکارهای دستیابی
123
138
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-512-4&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/212014/05/152013/10/142019/09/152014/02/92013/10/52014/04/102013/04/16
1392/1/27
2015/02/162014/10/232014/06/162019/09/152014/09/112014/05/82014/09/222013/12/26
1392/10/5
Hosein
Mozafari
Imam Khomeini Education and Research Institute
حسین
مظفری
0031947532846006273
0031947532846006273
No
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی+.
Razieh
Mozafari
Alzahra University
راضیه
مظفری
mozaffari1391@yahoo.com
0031947532846006274
0031947532846006274
Yes
دانشگاه الزهراء