fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
10
37
online
1
fulltext
fa
مفهومشناسی بغی در تفسیر آیه 9 حجرات
Conceptualization of Baghy (Revolt)
in the Interpretation of Verse Nine of Chapter Hujarat
حفظ اسلام و ارزشهای اسلامی وابسته به حاکمیت اسلامی قدرتمند است. حاکمیت اسلامی باید دارای حریمی باشد تا مصالح پنجگانه جامعه اسلامی؛ عقل، دین، جان، مال و ناموس، مخدوش نگردد. از آیات اجتماعی قرآن که ناظر به ضرورت آرامش در جامعه اسلامی و ثبات امنیت و حاکمیت اسلامی است، آیه 9 سوره حجرات است. این مقاله درصدد است تا ضمن مفهومشناسی «بغی» در این آیه شریفه، به این سؤال ـ که اعتراض به چه حاکمی و چه نوع اعتراضی و با چه شرایطی بغی محسوب میشود؟ ـ پاسخ دهد. نتیجه این مقاله با تأمل در آیات قرآن کریم بهویژه آیه مورد اشاره، بهعنوان مهمترین خاستگاه این مفهوم، و روایات معصومان^ آن است که «بغی» اختصاص به خروج علیه امام معصوم ندارد و خروج علیه امام حاکم عادل را نیز شامل میشود، چنانکه قیام علیه حاکم جائر از اساس، بغی شمرده نمیشود؛ نه آنکه بغیِ بهحق و ممدوح باشد. نیز اقدامی بغی محسوب میشود که اقدامکننده مسلمان باشد، نه غیرمسلمان؛ گروهی باشد، نه انفرادی؛ مسلحانه و خشونتآمیز باشد، نه مسالمتآمیز و قصد خروج آنان علیه امام معصوم یا عادل احراز گردد.
Maintaining Islam and Islamic values depends on the existence of powerful Islamic sovereignty. Islamic sovereignty should be protected so that the five interests of the Islamic society i.e. intellect, religion, life, property and honor are not jeopardized. Verse nine of chapter Hujarat is one of the verses of the Qur'ān which refers to the necessity of peace in the Islamic society and the maintenance of security and Islamic sovereignty. Studying the concept of Baghy in this verse, this paper seeks to address this question: Revolt against what kind of ruler, what kind of revolt, and under what conditions is considered as Baghy? Reflecting on the traditions of the infallible Imams and the verses of the Holy Qur'an, especially the mentioned verse that is the most important origin of this concept, the results of the paper show that "Baghy" does not exclusively mean revolt against an infallible Imam, but includes revolt against a just ruler and Imam as well. Revolt against a tyrant is not a right and accepted kind of Baghy, since it is not basically considered Baghy at all. Moreover, an action is considered as Baghy in which the doer is a Muslim not a non-Muslim. Baghy is done in group, not individually; it is armed and violent, not peaceful, and the intention of rebels for revolt against the infallible or just Imam is proved.
Verse 9 of Hujarat chapter, Baghy, Rebel, the just ruler
آیه 9 حجرات, بغی, باغی, حاکم عادل
7
28
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-741-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/13
1397/2/23
2018/12/20
1397/9/29
Mohammad Ali
Tajari
University of Qom
محمدعلی
تجری
0031947532846005752
0031947532846005752
No
دانشگاه قم
Mohtaram
Shekariyan
University of Qom
محترم
شکریان
shekariyan522@yahoo.com
0031947532846005753
0031947532846005753
Yes
دانشگاه قم
fa
بررسی دلالت آیه 66 طه بر سحر شدن حضرت موسی×
A Review of the Implications of Verse 66 of Chapter Taha
on the Enchantment of Prophet Moses (AS)
یکی از مراتب عصمت پیامبران، عصمت از سحرشدن و تصرّف دیگران در نفس و عقل ایشان است. ظاهر برخی آیات قرآن کریم بر سحرشدن پیامبر الهی دلالت دارد؛ مانند آیه 66 طه: «قالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعی». ممکن است از ظاهر این آیه برداشت شود که حضرت موسی× بهدلیل تصرّفی که در خیال او از سوی ساحران در أثر سحرشان شد، مسحور ایشان گشت. اگر این دلالت ثابت باشد، سندی بر عدم عصمت پیامبران از این مرتبه از عصمت خواهد بود و این امر، دارای لوازم فاسدی است که با اعتقادات کلامی تشیع در تعارض است. ازاینرو در این مقاله این مسأله از جهت تفسیری و دلالی و نیز از جهت کلامی و عقلی بهدقت مورد بررسی قرار گرفته است و این مطلب اثبات شده است که آیه مورد بحث گرچه بر اثرپذیری سحر ساحران در چشم و خیال موسی× دلالت دارد اما بههیچ وجه بر مسحورشدن وی و تصرّف در عقل و نفس انسانی او دلالتی ندارد و همچنین از جهت عقلی لازم است که پیامبران از هرگونه تصرّفِ دیگران در نفس، عقل و باورشان مصون و معصوم باشند.
One of the levels of the infallibility of the prophets is the infallibility of being enchanted in the soul and mind by the others. The surface meaning of some verses of the Holy Quran implies the enchantment of divine prophets, such as verse 66 of chapter Taha:
«قالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعی» .
The surface meaning of this verse may make one interpret it as indicating that Moses (pbuh) became enchanted in mind by the magicians. If this implication is true, it would be an evidence of the non-infallibility of the prophets in this area, and this has invalid prerequisites that are in conflict with the theological beliefs of Shi'ism. Hence, the present paper carefully studies this verse in terms of theological and rational interpretation and implication, and verifies that although the verse implies the effect of the magic of magicians in the eyes and mind of Moses (pbuh), it whatsoever does not imply his being enchanted by them and their seizing control of his wisdom and soul. Moreover, from the rational point of view, it is necessary for the prophets to be infallible and safe from being enchanted in soul, intellect and beliefs.
Verse 66 of chapter Taha, theological interpretation, infallibility of prophets, the enchantment of prophet
آیه 66 طه, تفسیر کلامی, عصمت پیامبران, سحرشدن نبی
29
42
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-461-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/132017/07/26
1396/5/4
2018/12/202019/02/25
1397/12/6
Roqhaye
Yousefi
University of Religions and Denominations
رقیه
یوسفی
r.yousefi2003@gmail.com
0031947532846005754
0031947532846005754
Yes
دانشگاه ادیان ومذاهب
Mohammad Hassan
Mohammadi Mozaffar
University of Religions and Denominations
محمدحسن
محمدی مظفر
0031947532846005755
0031947532846005755
No
دانشگاه ادیان و مذاهب
fa
تحلیل تفسیری آیات تعقل و تفکر
جهت اثبات تفکرمداری مدل تربیتی قرآن کریم
Two Interpretative Analyses of the Verses on Reasoning
and Thinking in Proving Thinking-Orientedness
of the Educational Model of the Holy Qur'an
در پیشینه علمی و فرهنگی، واژه «تربیت» شامل تمام ابعاد و اجزای فرایندی است که زمینه تحول اختیاری و آگاهانه آدمی را فراهم میکند. براساس نگرش اسلامی این مفهوم دربردارنده تمام اقدامها و تدابیر ازجمله تأدیب، تزکیه، تعلیم و تذکر است که باید در راستای هدفی واحد یعنی شکلگیری و تعالی شخصیتی یکپارچه و توحیدی بهطور سنجیده، هماهنگ و درهمتنیده سامان یابند. در پژوهش حاضر، در پاسخ به چیستی مدار حرکت انسان در این سیر تربیتی، قرآن کریم بهعنوان بزرگترین منبع هدایت و تربیت بشر مورد استنطاق قرار گرفته است و با تحلیل و تفسیر آیات مربوط به تعقل و تفکر و بررسی عنصر تفکر در مؤلفههای بینشی، گرایشی و کنشی آیات تربیتی قرآن، این موضوع اثبات شده است که محور تربیت بر مبنای آموزههای قرآنی، اندیشیدن بوده است و برای شروع، شیوع و نهادینهکردن تربیت و هدایت انسانها بهسمت کمال و رستگاری راهی جز تقویت تفکر بشری وجود ندارد.
In the scientific and cultural literature, the term "education" includes all the aspects and components of a process that provides the ground for the conscious and voluntary transformation of mankind. Based on the Islamic viewpoint, this concept includes all actions and measures, including correction, purification, teaching and admonition, which must be carefully and coherently organized in a single, unified goal that is the formation and sublimation of a solid monotheistic character. In response to the question of the nature of human’s movement in this educational process, the present study has considered the Holy Qur'an as the greatest source of guidance and education for human beings. By analyzing and interpreting the verses related to reasoning and thinking, and studying the element of thinking in the components of insight, the tendency and action in the Qur'anic educational verses, it has been proved that, based on the Quranic teachings, the axis of education is thinking, and there is no way but strengthening man’s thinking ability for the beginning, prevalence and institutionalization of education and guidance of humans for perfection and salvation.
Verses on reasoning and thinking, Qur'an and education, thinking-orientedness.
آیات تعقل و تفکر, قرآن و تربیت, تفکرمحوری
43
62
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-752-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/132017/07/262017/10/29
1396/8/7
2018/12/202019/02/252018/07/21
1397/4/30
Abdolreza
Haddadian
Ferdowsi University of mashhad
عبدالرضا
حدادیان
haddadian110@gmail.com
0031947532846005756
0031947532846005756
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد
Hassan
Naghizadeh
Ferdowsi University of mashhad
حسن
نقی زاده
0031947532846005757
0031947532846005757
No
دانشگاه فردوسی مشهد
fa
مطالعه تطبیقی نشوز زن با تکیه بر آیه 34 نساء
با نگاه تفسیری بانو امیناصفهانی و آیتالله جوادیآملی
A Comparative Study of Woman's Nushooz, Based
on Verse 34 of Chapter Nisa and the Interpretative View
of Lady Amin Esfahani and Ayatollah Javadi Amoli
نشوز زنان، یکی از مباحث مطرح در آیه 34 سوره نساء است. این مقاله با تأکید بر این آیه به تبیین آراء تفسیری بانو امیناصفهانی و آیتالله جوادیآملی در معناشناسی و حکم «نشوز» میپردازد و هدف آن مقایسه دیدگاه دو مفسر غیرهمجنس در مفهوم و حکم نشوز است. این تحقیق بهروش توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر ابزار کتابخانهای انجام پذیرفته است و یافتهها، حاکی از آن است که دو مفسر فوق، در معنا و حکم نشوز، اختلافنظر دارند. امیناصفهانی «نشوز» را بهمعنای سرپیچی از اطاعت شوهر با تکبر دانسته و حکم آیه را ارشادی میداند، اما آیتالله جوادیآملی معتقد است سربرتافتن همسر از تمکین، بدون قید تکبر، «نشوز» است و زن را در صورت عدم تمکین در آمیزش، «ناشزه» مینامد. وی با خوف نشوز، سه مرحله وعظ، هجر و ضرب را بهجهت امر بهمعروف و نهی ازمنکر از وظایف مرد میداند و ضمن تصریح به ترتّب امور سهگانه در صورت خوف نشوز، ضرب را منوط به آشکارشدن نشوز و نه خوف نشوز میداند امّا در نظر مختار، معنای «نشوز» در این آیه، «جمع شدن زن با غیر» است؛ نه عدم تمکین شوهر. در بیان حکم آیه نیز، با تبیین وجوب تخییری به جمع دیدگاه دو مفسر پرداخته شده است.
The issue of women’s nushooz (violation of marital duties) is one of the issues raised in verse 34 of chapter Nisa. This paper emphasizes this verse by explaining the interpretations of lady Amin Esfahani and Ayatollah Javadi Amoli about the semantics and ordinance of "nushooz", and aims to compare the views of the two commentators of two opposite genders in the meaning and ordinance of nushooz. Research findings suggest that the two abovementioned interpreters disagree on the meaning and ordinance of nushooz. Lady Esfahani regards "nushooz" as disobeying one’s husband arrogantly, and believes that the ordinance of the verse is guidance, but Ayatollah Javadi Amoli believes that wife’s violation of marital duties, without "arrogance”, is considered as “nushooz”, and wife is called “nasheze” in the case of violation of marital duties about intercourse. He believes that in case of the probability of nushooz, the three phases of preaching, separation and beating for the purpose of enjoining the good and forbidding the evil are the duties of man, and while stipulating the successive order of these triple phases in the case of the probability of nushooz, beating should be used only in case of actual nushooz not in case of its probability. But from my choosing perspective, the meaning of "nushooz" in this verse means "sexual intercourse of woman with another man"; not the lack of obedience to husband. In discussing the ordinance of the verse, while explaining the necessity of choice, the viewpoint of the two commentators are summed up.
Verse 34 of chapter Nisa, nushooz, punishment of woman, Lady Amin Esfahani, Ayatollah Javadi Amoli
آیه 34 نساء, نشوز, تنبیه زن, بانو امیناصفهانی, آیت الله جوادیآملی
63
82
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-47-3&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/132017/07/262017/10/292019/07/21
1398/4/30
2018/12/202019/02/252018/07/212019/07/21
1398/4/30
Roghayye
Barariyan
University of Mazandaran
رقیه
براریان
0031947532846005758
0031947532846005758
No
دانشگاه مازندران
Habibollah Halimi
Jelodar
University of Mazandaran
حبیب الله
حلیمی جلودار
jloudar@umz.ac.ir
0031947532846005759
0031947532846005759
Yes
دانشگاه مازندران
Zeinab al-Sadat
Hosseini
University of Mazandaran
زینب السادات
حسینی
0031947532846005760
0031947532846005760
No
دانشگاه مازندران
fa
دلالتیابی آیات دال بر تعجیل پیامبر اکرم|
در هنگامه وحی با تأکید بر غرض سوره
Finding the Implications of the Verses Indicating
the Hastening of the Prophet at the Time of Revelation
with Emphasis on the Purpose of the Verse
دو آیه از آیات قرآن کریم، ظهور بر تعجیل پیامبراکرم| در هنگامه وحی دارد و یک آیه نیز دلالت این دو را تکمیل میکند. سؤال اصلی مقاله بر چیستی و چرایی تعجیل و دلالتیابی تعابیر دال بر آن در آیات حاوی تعجیل بنیان نهاده شده است و پاسخ آن نیز از قرائن متصل و منفصل کلام بهویژه غرض سوره بهدست آمده است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی و از طریق مطالعه تفاسیر گوناگون است و از قرائنی چون ادبیات عرب، قرینه سیاق، سبب نزول و غرض سوره، بهره جسته تا مدعای خود را ثابت کند. مدعای نویسندگان این است که مطابق عبارتهای قرآن کریم، اولاً پیامبراکرم| در فرآیند وحی، دچار عجله مذموم نشده و ثانیاً دلیل نهی از عجله، فراموشی یا عدم فراگیری الفاظ و عبارتها یا شدت حب که غالب مفسران بر آن تأکید کردهاند، نبوده است، بلکه تعبیر به عجله، مطابق با غرض سوره و در مقام مقایسه پیامبر خاتم| با پیامبرانی مانند حضرت آدم و حضرت موسی× بوده است.
Two verses of the Holy Qur'an imply the hastening of the Prophet Muhammad (pbuh) at the time of revelation. There is also another verse that completes the implication of those two verses. The present paper mainly deals with the question of the nature and reason for hastening and the implications of the expressions indicating it in the verses on hastening. The answer is obtained from the connected and disconnected theological indications, especially the purpose of the Surah. The research method in this paper is descriptive–analytical; various commentaries are reviewed, and indications such as Arabic literature, context indication, occasion of revelation and the purpose of the surah are studied to prove the claims. Writers claim that according to the Qur'anic expressions, firstly Prophet Muhammad (pbuh) was not condemnably hasty in the process of revelation, and secondly, prohibition of hastening was not because of forgetfulness, or lack of knowledge of words and expressions or the intensity of love which most commentators have emphasized. Rather, the expression of hastening has been based on the purpose of the surah, and comparing Prophet Muhammad (PBUH) with prophets such as Adam and Moses (peace be upon them).
Verse 16- 19 of surah al- Qiyamat, verse 114 of surah Taha, verses on hastening, receiving revelation
آیه 19 ـ 16 قیامت, آیه 114 طه, آیات تعجیل, دریافت وحی
83
100
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-300-3&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/132017/07/262017/10/292019/07/212017/10/21
1396/7/29
2018/12/202019/02/252018/07/212019/07/212018/08/29
1397/6/7
Zohre
Shariat Naseri
University of the Quran and Hadith
زهره
شریعت ناصری
z.shariatnaseri@yahoo.com
0031947532846005761
0031947532846005761
Yes
دانشگاه قرآن و حدیث
Ali
Safari
University of the Quran and Hadith
علی
صفری
0031947532846005762
0031947532846005762
No
دانشگاه قرآن و حدیث
fa
تحلیل و بررسی آیه «کلٌّ فی فَلَک یسْبَحُون»
با توجه به نظریه حجمداری فضا
The Interpretive Analysis of the Verse "کُلٌّ فی فَلَکٍ یَسْبَحُون"
(All glide along, each in its own orbit)
in Light of the Theory of Volume of Space
در آیات متعددی از قرآن کریم به مسئله نجوم و رخدادهای اجرام آسمانی اشاره و مسائلی چون؛ روابط، فعل و انفعالهای أجرام و محیط نگهدارنده آنها مطرح شده است. ازجمله این آیات، آیه 40 سوره یس و 33 سوره انبیاء است که با گزینش واژگانی مشخص و هدفمند، ویژگی موقعیتی و حرکتی خورشید و ماه را بیان کرده است. نوشتار حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر نظریه حجمداری فضا تلاش دارد تا موقعیتی که آیات فوق مفهومسازی کرده است را تبیین کند. با توجه به اینکه این آیات مسئلهای علمی را مطرح کرده است، بررسی آنها با این رویکرد لازم و ضروری بهنظر میرسد. طبق بررسیهای انجامیافته، آیات فوق با کاربرد حرف «فی» حجمداری فضا و با واژه «فَلَک» سطح ثابت دارای برجستگی و با واژه «یَسْبَحُون» حرکت ماه و خورشید در سطح فضا را مفهومسازی میکند. این تفسیر با تکیه بر نظریه حجمداری فضا و فقط بهعنوان یک احتمال در تفسیر آیات فوق مطرح میشود.
In several verses, the Holy Qur'an refers to astronomy and the heavenly bodies, and raises some issues such as the relations and interactions of the heavenly bodies and their surrounding environment. Among these verses are verse 40 of Surah al-Yasin and verse 33 of Surah al-Anbiyah which express the positional and motional characteristics of the Sun and the Moon by choosing specific and purposeful vocabulary. Using the descriptive-analytic method and emphasizing the theory of volume of space, the present paper attempts to explain the position that the above-mentioned verses conceptualize. Considering the fact that these verses have raised a scientific question, their examination with this approach seems to be necessary. Based on the research results, the above verses conceptualize the theory of the volume of space through using the letter "فی" , the fixed surface with protuberances through the term "فلک" , and the movement of the moon and the sun in the space through the word "یسبحون". Emphasizing the theory of volume of space, this paper presents only a possible interpretation of the above verses.
Verse 40 of al-Yasin chapter, verse 33 of al-Anbiyah chapter, scientific interpretation, volume of space
آیه 40 یس, آیه 33 انبیاء, تفسیر علمی, حجمداری فضا
101
118
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-664-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/132017/07/262017/10/292019/07/212017/10/212018/02/27
1396/12/8
2018/12/202019/02/252018/07/212019/07/212018/08/292018/08/29
1397/6/7
Maryam
Tavakolnia
Meibod University, Yazd
مریم
توکل نیا
0031947532846005763
0031947532846005763
No
دانشگاه میبد یزد
Wali Allah
Hosumi
Sistan and Baloochestan University
ولی الله
حسومی
dr.hasoomi@theo.usb.ac.ir
0031947532846005764
0031947532846005764
Yes
دانشگاه سیستان و بلوچستان
fa
تحلیل آیات دال بر محدودیت تصرفات شرورانه بشر نوین در مخلوقات
با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان
An Analysis of the Verses Indicating the Limitations of the Evil Influences of Modern Man in Creatures, Emphasizing the Viewpoint of Allamah Tabatabai in al-Mizan
در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که افزون بر تحلیل مفهومی با دلالت منطوقی محظورات و محدودیتهایی را برای تصرفات شرورانه و نابودگر بشر در مخلوقات، پدیدهها و حوادث بیان میکند. از دیدگاه علامه طباطبایی مدنی بالاستخدام بودن بشر، متأثرشدن از اغوائات شیطانی و پیروی از هواوهوس نفسانی از یکسو و پیشرفتهای خیرهکننده علمی در تصرف و تسخیر موجودات أرضی و سمائی از سوی دیگر، به انسان قدرت شگرفی در نابودگری نوع بشر، دین خدا، مخلوقات الهی و حوادث وعده دادهشده در قرآن بخشیده است. تفسیر علامه طباطبایی از این آیات نشان میدهد، بشر به هر میزانی که در ابعاد عقلانی، نفسانی و جسمانی هوشمندتر، نافذتر و قدرتمندتر شود، تأثیرات منفی و قلمرو تسلط شرورانه وی در یک مسیر بینهایت و بدون حد و حصر قرار نمیگیرد، بلکه هم در مقام اثبات و هم در مقام ثبوت نهتنها تابعی از سنن و قوانین ساری و جاری در نظام أحسن الهی، که خود بخشی از آنها است و در صورت تجاوز از برخی از قوانین و سنتهای جاری باید منتظر پیامدهای ناگوار برخی دیگر از آنها باشد. این مقاله در صدد بیان محدودیتهای تصرفات شرورانه با استفاده از تحلیلهای تفسیری علامه طباطبایی در المیزان است.
In the Holy Qur'an, there are some verses that, in addition to presenting conceptual analyses with logical implications, express the constraints and limitations for evil and destructive influences in creatures, phenomena, and events. From the point of view of Allameh Tabatabai, man’s being social for taking advantage of the others, being influenced by Satan's seductions, and pursuing one’s sensual desires on the one hand, and the striking scientific advances in capturing the earthly and heavenly creatures on the other hand have given man extraordinary power for the destruction of mankind, the divine religion of God, the divine creatures and the events promised in the Qur'an. Allamah Tabatabai's interpretation of these verses shows that no matter how increasingly more intelligent, penetrating and powerful man becomes intellectually, sensually, and physically, his negative influences and evil domination will not be infinite and unlimited; rather, both in proof and affirmation ,he is a function of the traditions and laws current in the best divine order, which he himself is a part of, and in case of violating some of the current laws and traditions, one should await the adverse consequences of some other traditions. This paper seeks to explain the limits of the evil influences using Allamah Tabatabai's interpretive analysis in al-Mizan.
Theological Interpretation, divine traditions, man’s evil influences, Al-Mizan commentary
تفسیر کلامی, سنتهای الهی, تصرفات شرورانه بشر, تفسیر المیزان
119
136
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-554-3&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/132017/07/262017/10/292019/07/212017/10/212018/02/272017/08/7
1396/5/16
2018/12/202019/02/252018/07/212019/07/212018/08/292018/08/292018/03/18
1396/12/27
Abd al-Qasem
Karimi
Ferdowsi University of Mashhad
عبدالقاسم
کریمی
a-karimi@um.ac.ir
0031947532846005765
0031947532846005765
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد
fa
بررسی دیدگاه صبحی منصور بهعنوان رهبر قرآنیون معاصر
در تفسیر آیه أولیالأمر
An Investigation of the Viewpoint of Sobhi Mansour
as the Leader of the Contemporary Qur'anists, in the Interpretation of the Olo al-Amr Verse
تحقیق حاضر جهت نقد و تحلیل نظر تفسیری احمد صبحی منصور در قرآنشناسی سامان یافته است. بر این اساس تحلیل نادرست تفسیری وی بر مفهوم و مصداق أولیالأمر مورد تأکید است. صبحی منصور در روش برداشت از قرآن دیدگاه نارسایی را در پیش گرفته و بر اساس آن سعی در تحکیم پایههای اندیشه قرآنبسندگی نموده است. فقدان جامعنگری نسبت به قرآن در روش استفاده از آیات و نتایج بیارتباط از محتوایِ آیات قرآن، از شاخصههای روشی احمد صبحی منصور است. وی منظور از أولیالأمر را کسانی میداند که نسبت به دیگران در اطاعت از خدا أولویت بیشتری دارند و بههمین لحاظ تا زمانی که اطاعت از آنان در راستای معصیت خدا نباشد، مُطاع هستند. موضوع یاد شده اگرچه ممکن است در نگاه نخست، چندان ناصحیح بهنظر نرسد اما باید گفت دیدگاه او با آیات دیگر قرآن کریم ناسازگار است.
The present research is carried out with the aim of reviewing and analyzing the interpretative viewpoint of Ahmad Sobhi Mansour in the field of Quran studies. Accordingly, his misinterpretation of the concept of Olo al- Amr (those in authority) is emphasized. In his method of interpreting the Qur'an, Sobhi Mansour has taken a deficient view based on which he has tried to consolidate the foundations of the idea of Quranic-sufficiency. The lack of a comprehensive view of the Qur'an in the method of using the verses and the results unrelated to the content of Quranic verses are among the features of Ahmad Sobhi Mansour's method. He argues that Olo al- Amr are those who are more obedient to God than others, and can be obeyed as long as obeying them does not lead to disobeying Allah. This viewpoint may not appear to be very inaccurate at first glance, but it is incompatible with other verses in the Holy Qur'an.
Verse 59 of chapter Nisa, Olo al- Amr verse, Qur'anists, Ahmad Sobhi Mansoor, Quran-sufficiency
آیه 59 نساء, آیه أولیالأمر, قرآنیون, أحمد صبحی منصور, قرآنبسندگی
137
154
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1064-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/132017/07/262017/10/292019/07/212017/10/212018/02/272017/08/72016/10/20
1395/7/29
2018/12/202019/02/252018/07/212019/07/212018/08/292018/08/292018/03/182017/09/13
1396/6/22
Mohammad Mehdi
Davarpanah
University of Islamic Teachings
محمد مهدی
داورپناه
payam.noor@yahoo.com
0031947532846005766
0031947532846005766
Yes
دانشگاه معارف اسلامی
Seyed Reza
Mo’addab
University of Qom
سیدرضا
مؤدب
0031947532846005767
0031947532846005767
No
دانشگاه قم
fa
تحلیل تفسیری آیه 213 بقره در تفاسیر فریقین
The Iinterpretative Analysis of Verse 213 of Chapter
Bagherah in Fariqain (Sunni and Shia) Interpretations
مسئله وحدت و اختلاف انسانها ریشه در تاریخ حیات اجتماعی بشر دارد و همین امر بسترساز ظهور انبیاء الهی و نزول کتب آسمانی شده است. آیه 213 سوره بقره با اشاره اجمالی به این مسئله، سیر تطور اندیشه بشری را در مراحل مختلف بیان میکند. ابهامهای متعددی ازجمله در زمینه چیستی مبنای وحدت، علت اختلافات، زمان انقضای موضوع آیه و حکایتگری آیه از سنت مستمر خدای متعال در میان امتها دارد. از اینرو آیه شریفه مورد بحث بستر تضارب آراء اندیشمندان و مفسران شده است. این مقاله که بهشیوه تحلیلی ـ تطبیقی نگارش یافته است، معطوف به طرح، بررسی و نقد دیدگاههای متفاوت مفسران فریقین در خصوص ابهامهای فوق است. سه دیدگاه اتحاد بر کفر، اتحاد بر یکتاپرستی و اتحاد بر اصول عقلی و هدایت فطری با تقریبهای متفاوت، حاصل بررسیهای انجامشده در خصوص متعلق وحدت در آیه شریفه است. نگارنده دیدگاه سوم را با تقریب «اتحاد انسانها بر عدم برخورداری از هدایت تشریعی» در یک مقطع زمانی خاص تقویت مینماید و البته بر آن است که به مدد قاعده جری و تطبیق، احتمال انسلاخ از زمان نیز در برداشت از آیه قابل توجه است.
The issue of the unity and difference of humans is rooted in the history of man’s social life, and this is the basis for the emergence of divine prophets and the revelation of the heavenly books. With a brief overview of this issue, Verse 213 of chapter Bagherah explains the evolution of human thought in different stages. There are many ambiguities about the nature of the basis of unity, the causes of difference, the time of the expiration of the subject of the verse and the narration of the verse about the continuous tradition of the Most High God among the nations. Therefore, the verse has been the subject of dispute among scholars and commentators. Using the comparative – analytical method, this paper focuses on the presentation, examination, and critique of the various views of the Shite and Sunni commentators about the above ambiguities. The three views of unity on blasphemy, unity on monotheism and unity on rational principles and natural guidance with different approximations are the result of investigations concerning unity in the verse. The author confirms the third perspective with the approximation of "the unity of humans on the lack of religious guidance" at a particular time point, and argues that with the help of the principle of Jary and Tatbiq (applicability and comparing), the probability of disinterestedness from time is also significant in the interpretation of the verse.
Verse 213 of chapter Bagherah, comparative interpretation, united nation
آیه 213 بقره, تفسیر تطبیقی, أمت واحد
155
172
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-764-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/132017/07/262017/10/292019/07/212017/10/212018/02/272017/08/72016/10/202018/04/13
1397/1/24
2018/12/202019/02/252018/07/212019/07/212018/08/292018/08/292018/03/182017/09/132018/10/4
1397/7/12
Tal’at
Hasani Bafrani
University of Qom
طلعت
حسنی بافرانی
t.hasani16@gmail.com
0031947532846005768
0031947532846005768
Yes
دانشگاه قم
fa
تفسیر ساختاری سوره بیّنه
با تبیین قواعد روش تفسیر ساختاری سورههای قرآن
The Structural Interpretation of the Surah Al-Bayyina
through Explaining the Rules of the Structural
Interpretation Method of the Surahs of the Qur'an
یکی از روشهای نوین در تفسیر قرآن کریم، روش تفسیر ساختاری است که در سالهای أخیر توجه ویژهای به آن شده است. روش تفسیر ساختاری بر مبنای نظریه هدفمندی سورههای قرآن اجرا میشود. برای ارائه تفسیر ساختاری یک سوره از قرآن کریم باید دو مرحله طی شود؛ در مرحله نخست باید با توجه به قواعد علمی، ساختار و غرض سوره را به روش استدلالی کشف کرد و محتوای سوره را فصلبندی نمود؛ در مرحله دوم با توجه به کیفیت ارتباط آیات در ساختار سوره و معنای تفسیری آیات، متن تفسیر ساختاری سوره را به روش پیوسته ارائه کرد. در این مقاله ابتدا ویژگیهای تفسیر ساختاری و سپس قواعد کشف ساختار و غرض سورههای قرآن بیان شده است و در پایان سوره بیّنه مطابق دو مرحله فوق به روش ساختاری تفسیر شده است تا امتیازها و کارکردهای روش تفسیر ساختاری تبیین گردد و جهتگیری محتوایی سوره بیّنه آشکار شود.
One of the new methods in the interpretation of the holy Qur'an is structural interpretation that has recently been given special attention. The method of structural interpretation is based on the theory of purposefulness of the Quran's Surahs. In order to provide a structural interpretation of a Surah, two steps should be taken; first, according to the scientific rules, it is necessary to discover the structure and purpose of the Surah in an argumentative way, and then the content of the surah should be classified; in the second stage, considering the quality of the relation of the verses in the structure of Surah and the interpretive meaning of the verses, the context of the structural interpretation Surahs should be continuously presented. In this paper, firstly, the features of structural interpretation and then the rules for the discovery of structure and purpose of the Qur'anic Surahs are explained, and at the end, using structural method, Surah Al-Bayyina is interpreted according to the above two steps, so that the advantages and functions of the structural interpretation method and the content orientation of the Surah Al-Bayyina are made clear.
Surah Al-Bayyina, structural interpretation, structural interpretation rules
سوره بیّنه, تفسیر ساختاری, قواعد تفسیر ساختاری
173
190
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-821-3&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/132017/07/262017/10/292019/07/212017/10/212018/02/272017/08/72016/10/202018/04/132018/04/15
1397/1/26
2018/12/202019/02/252018/07/212019/07/212018/08/292018/08/292018/03/182017/09/132018/10/42018/10/4
1397/7/12
Mohammad
Khamegar
at Islamic Sciences and Culture Institute
محمد
خامه گر
m.khamegar@isca.ac.ir
0031947532846005769
0031947532846005769
Yes
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
fa
بررسی تفسیری زمینههای انسانشناختی بشارتهای قرآن به بهشت
An Interpretative Study of the Anthropological
Grounds for the Qur'anic Glad Tiding of Heaven
قرآن کریم، کتابی جامع و جاودانه است و برنامههای تربیتی خود را در قالب آیات و شیوههای متنوع و متناسب با نیازها، امیال و ویژگیهای انسان، ارائه کرده است. اتخاذ شیوههای متفاوت از قرآن کریم، بهمنظور پرورش فضائل و اجتناب از رذایل و ارائه راهکارهای صحیح تربیتی، از ضرورتهای جامعه اسلامی است. یکی از این شیوهها انذار و تبشیر است که در این شیوه بهوسیله اعلام خطرکردن و بیمدادن در مورد عواقب کارهای بد و نیز مژدهدادن و تشویق در مورد پیامدهای نیک رفتارهای خوب، انگیزش لازم برای اجتناب از کارهای حرام و مکروه و انجام کارهای واجب و مستحب در انسان ایجاد میشود. بررسی ارتباط میان تبشیرهای قرآن به بهشت و زمینههای انسانشناختی رفتار، مسئله مورد پژوهش در این تحقیق است. دستاورد این پژوهش آن است که خدای حکیم، اینگونه بشارتها را با توجه به زمینهها و عوامل درونفردی و برونفردی مؤثر بر انگیزههای رفتاری در انسان ارائه نموده است تا به این وسیله انسانها برای دستیابی به یک الگوی مناسب تربیتی و طی مراحل تکامل و سعادت، از آن بهرهگیری کنند.
The Holy Qur'an is a comprehensive and eternal book that has presented its educational programs in the form of verses and various methods tailored to the needs, desires and characteristics of man. Adopting different methods from the Holy Quran to cultivate virtues and avoid vices and providing proper educational solutions is of one the necessities for the Islamic society. One of these methods is warning and glad tiding (Inzar and Besharat) in which by warning and causing fear about the consequences of bad deeds, and giving glad tidings and encouragement by reminding the favorable outcomes of good deeds, the motivation required for avoiding illegal (Haram) and disapproved (Makruh) actions and doing obligatory and recommended (Mostahab) deeds is created. The study of the relationship between the Qur'anic glad tidings of Heaven and the anthropological aspects of behavior are the subject of this research. The research results show that the All Wise God has presented such glad tidings with regard to the inter- individual and intra-individual grounds and factors that affect behavioral motivations in man, so that human beings benefit from the glad tidings to obtain a suitable educational model and pass the stages of development and happiness.
Educational interpretation, the verses on glad tiding, glad tiding of heaven, anthropological grounds
تفسیر تربیتی, آیات تبشیر, بشارت به بهشت, زمینههای انسانشناختی
191
208
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-556-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/132017/07/262017/10/292019/07/212017/10/212018/02/272017/08/72016/10/202018/04/132018/04/152017/11/8
1396/8/17
2018/12/202019/02/252018/07/212019/07/212018/08/292018/08/292018/03/182017/09/132018/10/42018/10/42018/06/28
1397/4/7
Sa'ideh
Mo'azzam
Quran and Itrat Knowledge University, Isfahan
سعیده
معظم
s.moazzam1360@gmail.com
0031947532846005770
0031947532846005770
Yes
دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان
Mahmoud
Haji Ahmadi
Isfahan University
محمود
حاجیاحمدی
0031947532846005771
0031947532846005771
No
دانشگاه اصفهان
fa
تحلیل استنادی مقالههای فصلنامه مطالعات تفسیری از شماره 9 تا 36
(منتشره در سالهای 1391 تا 1397)
A Citation Analysis of Articles in Interpretative
Studies Quarterly Journal, Nos. 9–36
(Published in the years 1391 to the end of 1397)
تحلیل استنادی، یکی از روشهای مهم در ارزیابی عملکرد و موفقیت پژوهش است. هدف تحقیق حاضر استفاده از این روش در بررسی مقالههای منتشرشده در فصلنامه مطالعات تفسیری، است. بر این أساس 28 شماره از این نشریه که حاوی 248 مقاله منتشرشده در سالهای 91 تا 97 است، بررسی گردید. همه این مقالهها تألیفی است و 444 نفر در نگارش آن مشارکت داشتهاند؛ میزان مشارکت استادان معارف اسلامی در تألیف مقالهها 186 نفر در 150 مقاله؛ یعنی 5/60% مقالهها است. کل استنادها 9799 و میانگین آن برای هر شماره 78/349 و هر مقاله 74/39 استناد است که بیش از 96% آن به کتابها اختصاص دارد. بیش از 76% استنادها به منابع عربی است. پراستنادترین کتاب، پس از قرآن کریم، تفسیر المیزان با 222 استناد است، پراستنادترین مجله، نویسنده و مترجم نیز بهترتیب فصلنامه مطالعات تفسیری با 21 استناد، فضل بن حسن طبرسی با 241 استناد و سید محمدباقر موسویهمدانی با 37 ترجمه است. میزان خوداستنادی 48 مورد است که سال 96 با 11 مورد، بیشترین فراوانی را داشته است. تمایل نویسندگان مقالهها در این فصلنامه، بیشتر بهسمت کار گروهی دونفره است. در پژوهش حاضر افزون بر موارد مذکور، تلاش شده تا میزان مشارکت براساس جنسیت، نوع مدرک، میزان مشارکت نویسندگان و محققان نیز مورد مداقه قرار گیرد.
Citation analysis is one of the important methods used in evaluating the performance and success of research. The purpose of the present research is to apply this method in reviewing the published articles in the Interpretative Studies Quarterly Journal. To this end, 28 issues of the journal containing 248 published articles in the years 91- 97 were reviewed. All of these articles are of review papers and 444 people have contributed to writing them. The number the professors of Islamic knowledge and students of teaching Islamic knowledge in writing the articles is 186 people with the participation rate of 42%. There are 9799 citations in total; the average citations for each issue and for each article is 349.78 and 39.74 respectively, and more than 96% of citations are allocated to books. More than 76% of citations are from Arabic sources. After the Holy Qur'an, the book which counted as the most reliable source to refer to is the commentary of Al-Mizan with 222 citations. The most cited journal, author and translator are as follow respectively: The Journal of Interpretive Studies with 21 citations, Fazl ibn Hasan Tabarzi with 241 citations and Seyyed Mohammad Baqir Musavi-Hamadani with 37 translations. The self-citation rate includes 48 cases with the frequency of 11 cases considered as the most frequent self-citation in 1396. In this quarterly, the authors mostly tend to focus on pair work. In the present study, in addition to the above-mentioned points, efforts have been made to scrutinize the extent of participation based on gender, type of academic degree, and the extent to which authors and researchers participate.
The Quarterly journal of Interpretive Studies, citation analysis, bibliometrics
فصلنامه مطالعات تفسیری, تحلیل استنادی, کتابسنجی
209
230
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-609-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/132017/07/262017/10/292019/07/212017/10/212018/02/272017/08/72016/10/202018/04/132018/04/152017/11/82018/04/10
1397/1/21
2018/12/202019/02/252018/07/212019/07/212018/08/292018/08/292018/03/182017/09/132018/10/42018/10/42018/06/282018/09/6
1397/6/15
Saeed
Ghaffari
Payam Noor University
سعید
غفاری
0031947532846005772
0031947532846005772
No
دانشگاه پیام نور
Ayub
Parvinee
University of Islamic Denominations
ایوب
پروینی
parviny@gmail.com
0031947532846005773
0031947532846005773
Yes
دانشگاه مذاهب اسلامی
Reyhaneh
Karimi
Payam Noor University
ریحانه
کریمی
0031947532846005774
0031947532846005774
No
دانشگاه پیام نور