@article{ author = {Qahraminian, Maryam and Hoseinizadeh, Seyyed Ali}, title = {An analytical study of purification in Quran relying on Al-Mizan commentary}, abstract ={The word purification and its derivatives have been mentioned 25 times in Quran. Purifying one`s soul is of essential effect in human salvation, Quran, therefore, has considerably attended to it. The reason why lies in the fact that without purifying human soul from deviations in religious belief, morality and behavior one never would get happiness. Having presented semantic of the word and definition of morality based on the well-known view, the paper studies three moral ways of philosophers, Divine prophets and monotheistic morality of Quran. Allameh Tabatabaie has viewed the third as the correct one in accordance to Quranic verses. He has taken it to be of the same meaning as soul purification. The ways have respectively known earthly demands, hereafter rewards and Divine approximation as the aim for one`s leaving of evils and getting goods.}, Keywords = {soul purification, well-known morality, moral manners, monotheistic morality, Quranic morality, worship of love}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {9-24}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیل و معناشناسی تزکیه و تهذیب در آیات قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان}, abstract_fa ={واژه تزکیه با مشتقات آن 25 بار در قرآن باز آمده است. تزکیه و تهذیب نفس به جهت نقش اساسی آن در رستگاری انسان، از نظر قرآن دارای ارزش و اهمیت ویژه‌ای است؛ زیرا بدون تزکیه و پالایش نفس از انحرافات: اعتقادی، اخلاقی و رفتاری، دستیابی به سعادت ناممکن است. این مقاله به بررسی اهداف و مقاصد سه مسلک اخلاقی: فلاسفه، انبیا و اخلاق توحیدی قرآن می‌پردازد. علامه طباطبایی با ارائه دلایل قرآنی معتقد به مسلک سوم و هم‌معنایی تزکیه نفس و اخلاق قرآنی است. هدف از ترک رذایل و کسب فضایل اخلاقی، در مسلک فلاسفه «اغراض و مقاصد دنیوی» و در مسلک انبیا «دستیابی به ثواب اخروی» است اما در مسلک اخلاق قرآنی «قرب و رسیدن به وجه الله» است.}, keywords_fa = {تزکیه نفس, مسالک اخلاقی, اخلاق توحیدی, اخلاق قرآنی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1610-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1610-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {Hajian, Nargeskhatun and Nasiri, Ali}, title = {An analytical study on differences of fariqain on Divine messengers` inheritance in Quran}, abstract ={Some verses of Quran, including the sixteenth of Naml and the sixth of Maryam, have clearly referred to messengers` inheritance. The subject has been viewed differently by Sunni and Shiite commentators. Two hypotheses can be presented in the field, one knowing them as usual men and the other as those of higher degree for God. On the former one can speak of their inheritance. They inherit and leave inheritance both. While on the latter, neither they are heir nor leave any inheritance. The paper, dividing inheritance into two: material and spiritual, has known the differences to be of little importance. Fariqain , the two main Muslim parties, commentators, therefore, can be regarded in agreement. Leaving what in common, the paper has surveyed commentators` different points of view.}, Keywords = {messengers` inheritance, spiritual heritage, material heritage, Commentaries by Shiites, commentaries by Sunnis}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {25-42}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی و تحلیل اختلافات تفسیری فریقین پیرامون وراثت انبیا در قرآن}, abstract_fa ={آیات مختلفی از جمله آیات: 16 سوره نمل و 6 سوره مریم در باره وراثت انبیا به‌صراحت سخن گفته است. بحث وراثت پیامبران^ از مباحث چالشی و مورد اختلاف مفسران فریقین است. دراین‌باره دو فرضیه مطرح است: یکی اینکه حکم پیامبران در مسئله ارث مانند حکم سایر مردم است؛ ازاین‌رو انبیا برای دیگران ارث می‌گذارند و از دیگران نیز ارث می‌برند؛ دیگر اینکه حکم آنان به جهت شأن و رتبه پیامبری با سایر مردم متفاوت است؛ بدین‌معنا که آنان برای دیگران مالی را به ارث نمی‌گذارند و از کسی نیز چیزی به ارث نمی‌برند. ارث به دو نوع: مادی و معنوی، قابل تقسیم است. مفسران فریقین در زمینه وراثت معنوی انبیا اتفاق‌نظر دارند اما درباره وراثت مادی آنان دارای اختلاف‌نظر هستند. این مقاله با فروگذاری مشترکات تفسیری فریقین در این موضوع، به بررسی دیدگاه‌های اختلافی مفسرین می‌پردازد.}, keywords_fa = {میراث انبیا, وراثت معنوی, وراثت مادی, تفاسیر شیعه, تفاسیر سنی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1611-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1611-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {DiariBidgoli, Mohammadtaqi and MusaviKeramati, Seyyed Mohammadtaqi}, title = {Ghazzali, Tasarsi and Tantaw`s schools of scientific commentary of Quran historically reconsidered}, abstract ={The paper has reviewed a historical line of Quran scientific commentary as attended by commentators and researchers in the field of Quranic studies. Describing the manner in which different forms of thought on scientific miracles happened, authors have tried to study the methods used by commentators in the field to prepare the ground for a better understanding of Quranic teachings. To do so, historical periods of scientific miracles have been divided into four: appearance, compilation, propagation and expurgation; in this way, the methods in Ghazzali, Tasarsi and Tantaw`s schools have been studied comparatively and, finally, that of Tabarsi`s school has been introduced as the best.}, Keywords = {scientific miracles, method of scientific commentary, Quran and earthly sciences, Ghazzali, Tasarsi, Tantaw}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {43-64}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بازشناسی تاریخی مکاتب غزالی، طبرسی و طنطاوی در حوزه تفسیر علمی قرآن}, abstract_fa ={آنچه در این مقاله به آن پرداخته شده، جستاری گذرا بر سیر تاریخی تفسیر علمی است که تلاش شده تا با ارائه فرایند تاریخی شکل‌گیری و تکثر انواع اندیشه‌های مربوط به اعجاز علمی، روش‌های به‌کار گرفته شده در آن مورد تحلیل و بازشناسی قرار گیرد تا در پرتو آن زمینه‌ای برای معرفت‌شناختی هر چه بهتر روش فهم معارف قرآنی فراهم آید. با تقسیم ادوار تاریخی اعجاز علمی به چهار دوره: تکوین، تدوین، ترویج و تنقیح؛ روش‌های به‌کار گرفته شده در سه مکتب: غزالی، طبرسی و طنطاوی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت روش مکتب طبرسی در تعامل با اعجاز علمی قرآن به عنوان بهترین روش معرفی شده است.}, keywords_fa = {اعجاز علمی, تفسیر علمی, قرآن و علوم بشری, غزالی, طبرسی و طنطاوی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1612-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1612-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {Nowbari, Alireza and RezaieEsfahani, Mohammadali}, title = {Pathology of Quranic scientific comment regarding the commentary partowi az Quran}, abstract ={More than 700 verses of the holey Quran refer to such scientific fields as ontology, physics and biology. Muslim commentators, therefore, have attended to scientific comment of Quran to prove scientific statements in it. Increasing development of experimental sciences and technology during last century caused commentators pay much attention to scientific comment of Quran. Partowi az Quran, a Quranic commentary by seyyed Mahmood Taleqani, is among those using the method in some cases. Although the commentary includes some few parts of Quran and possesses such considerable privileges as awareness toward the damages of scientific comments of Quran and scientific miracles, it needs expurgation in some parts with regard to principles, method and content.}, Keywords = {partowi az Quran, seyyed Mahmood Taleqani, scientific method, comment method, pathology}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {65-84}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {آسیب‌شناسی تفسیر علمی با محوریت تفسیر پرتوی از قرآن}, abstract_fa ={بیش از 700 آیه قرآن به مسائل علمی نظیر: هستی شناسی، طبیعت شناسی و زیست شناسی اشاره دارد. مفسران اسلامی به منظور اثبات مباحث علمی قرآن، به تفسیر علمی قرآن روی آورده‌اند. با پیشرفت و رشد فزاینده علوم تجربی و تکنولوژی در عصر حاضر، گرایش به این نوع تفسیر نیز در سده اخیر رو به افزایش یافته است. تفسیر پرتوی از قرآن نوشته سید محمود طالقانی از جمله تفاسیری است که در مواردی، از این روش بهره برده است. این اثر گرچه شامل تفسیر بخش اندکی از قرآن بوده و دارای مزایا و ویژگی‌های قابل توجهی نظیر: توجه به آسیب‌های تفاسیر علمی و اعجاز علمی قرآن می‌باشد، اما در مواردی این اثر از نظر: مبنایی، روشی و محتوایی در زمینه تفسیر علمی آیات، نیازمند پیرایش و آسیب‌زدایی است.}, keywords_fa = {پرتوی از قرآن, سید محمود طالقانی, تفسیر علمی, روش تفسیری}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1614-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1614-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {Gholami, Leila and Alavimehr, Hosei}, title = {The question what of subject-based commentary and its difference with Quran to Quran commentary}, abstract ={Subject-based commentary is one of the methods more used by commentators in recent decades than before. In this method, commentators may take a Quranic subject on the basis of inter-Quranic or metaphysical fields, or on the grounds of individual and social life. This method differs from that of Quran to Quran. The latter would lead to explanation and deep perception of the meaning of Quranic words or verses. While the former is taken to perceive Quranic message, explain a special point from Quran or infere a Quranic theory or view on a subject.  }, Keywords = {commentary methods, subject-based commentary, Quran to Quran commentary}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {85-100}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {چیستی تفسیر موضوعی و تفاوت آن با تفسیر قرآن به قرآن}, abstract_fa ={یکی از روش‌های تفسیر قرآن که در دهه‌های اخیر مورد توجه بیشتری نسبت به گذشته قرار گرفته است، تفسیر موضوعی است. در این روش تفسیری موضوع می‌تواند بر اساس یکی از موضوعات: درون قرآنی، فراطبیعی و یا مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی بشر انتخاب گردد. تفاوت تفسیر موضوعی با تفسیر قرآن به قرآن در این است که مفسر در تفسیر قرآن به قرآن به دنبال تبیین و بازشناسی معنا و مفهوم واژه یا مدلول آیات است اما هدف تفسیر موضوعی دستیابی به پیام قرآن، بیان نکته‌ای از مفاد قرآن و یا استخراج نظریه و دیدگاه قرآن پیرامون موضوع موردنظر است.}, keywords_fa = {روش‌های تفسیری, تفسیر موضوعی, تفسیر قرآن به قرآن}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1616-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1616-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {Heidari, Mohammadsadeq and Yadollahpour, Behrooz}, title = {A comparative study of al-Tafsir ul-Qurani lil-Quran and al-mizan fi tafsir al-Quran}, abstract ={One of the methods for Quranic commentary is nowadays regarded as Quran to Quran commentary method. The method is originally known to be that of the Prophet and Immams when commenting holey Quran. The study includes a brief comparison between Al-Tafsir ul-Qurani lil-Quran and Al-Mizan fi tafsir al-Quran respectively by Abdolkarim Khatib and Mohammadhosein Tabatabaie. As the commentators have used Quran to Quran method of commentary, the paper has intended to study some of the former`s commentary views with those of the latter`s comparatively. Though the commentators have used the same method, the former has based his approach more upon thinking over Quranic verses and free reasoning, without any attention to prophetic traditions and to the views of other commentators.}, Keywords = {Al-Tafsir ul-Qurani lil-Quran, Al-Mizan fi tafsir al-Quran, Abdolkarim Khatib, Mohammadhosein Tabatabaie, commentary method}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {101-126}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تأملی در مقایسه تطبیقی تفسیر التفسیر القرآنی للقرآن و المیزان}, abstract_fa ={یکی از روش‌های تفسیر قرآن در عصر حاضر «روش تفسیر قرآن به قرآن» است. این منهج ریشه در روش تفسیری معصومین ^ دارد. پژوهش حاضر، مقایسه‌ای گذرا میان دو تفسیر «التفسیر القرآنی للقرآن» از عبدالکریم خطیب و «المیزان» سید محمدحسین طباطبایی می‌باشد. از آنجا که این دو مفسر، تفسیر خود را بر اساس روش قرآن به قرآن نگاشته‌اند، مقاله در صدد آن است تا بخشی از دیدگاه‌های تفسیری خطیب، در مواجهه با اندیشه‌های تفسیری طباطبایی را به شیوه تطبیقی مورد نقد و بررسی قرار دهد. هر چند تفاسیر مذکور، از روش تفسیر قرآن به قرآن بهره جسته‌اند، اما التفسیر القرآنی للقرآن بر خلاف المیزان، رویکرد تفسیری خود را بیشتر بر پایه تأمل و تدبّر در خودِ آیات قرآن و اهتمام به عقل و خرد آزادِ مفسر، بدون امعان نظر به روایات و دیدگاه‌های تفسیری دیگر مفسران، استوار نموده است.}, keywords_fa = {التفسیر القرآنی للقرآن, المیزان, خطیب, طباطبایی, روش تفسیری}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1617-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1617-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {Faez, Qasem}, title = {A consideration of the theory of exceptions in makki and madani chapters}, abstract ={By exceptional verses is meant makki verse in madani chapter and madani verse in makki chapter. There cannot be found any reference to this theory in sources in first and second century of Hijri. In the third, however, it was found on a small scale; in the next two centuries, the number of the cases increased gradually and in the sixth and seventh it came to its ultimate point. Therefore, there can be found 197 madani verses in makki chapters and, 26 makki verses in madani ones in the sources. Scholars in the field of Quranic sciences have defined makki and madani chapters on different standards of address, place and time. The paper has known time as the best and, presenting the proofs of those believing in exceptions critically, rejected the theory.}, Keywords = {makki verses, madani verses, exceptional verses, overlap of makki and madani verses, gathering of Quran}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {127-152}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی نظریه آیات مستثنیات سور مکی و مدنی}, abstract_fa ={مقصود از آیات مستثنیات، وجود آیه مدنی در سوره مکی و آیه مکی در سوره مدنی است. در قرون اول و دوم هجری از این موضوع اثری در منابع دیده نمی‌شود. اما در قرن سوم، نمونه‌های اندکی وجود دارد، و به تدریج در قرن چهارم و پنجم افزایش یافته و در قرن ششم و هفتم به اوج خود می‌رسد. از این رو در منابع تفسیری و علوم قرآنی از وجود 197 آیه مدنی در سوره‌های مکی، و 26 آیه مکی در سور مدنی نام برده شده است. اندیشمندان علوم قرآنی در تعریف مکی و مدنی بودن سوره‌ها، تعاریف خویش را بر اساس مبانی مختلفی مانند: خطاب، مکان و زمان مبتنی ساخته‌اند که به نظر نگارنده، زمان بهترین مبنا در تعریف آیات مکی و مدنی است. در این مقاله ضمن ارائه دلائل استثناء و تداخل آیات مدنی در سور مکی و آیات مکی در سور مدنی و نقد و بررسی آنها دلایل بطلان این استثناها ارائه شده است.}, keywords_fa = {آیات مکی, آیات مدنی, آیات مستثنیات, تداخل آیات مکی و مدنی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1618-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1618-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {Jalili, Sayyed Hedayt}, title = {The circumstances of revelation in Tbatabaie`s exegetic theory}, abstract ={The circumstances of revelation in Tabatabaie`s exegetic theory is of a special position in such a manner that make his theory distinct from those of his predecessors and contemporaries both. His view, therefore, is to be analyzed and criticized in respect to the question what of circumstances of revelation, its meaning, its place with regard to the Quranic text and its role in objective reality and in commenting the text. The why of the theory lies in Tabatabaie`s perception of Quranic text. He tries to make the text free from all external agents and elements.}, Keywords = {exegetic theory, understanding Quran, circumstances of revelation, Mohammad Hosein Tabatabaie}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {9-32}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {اسباب نزول در نظریه تفسیری طباطبایی}, abstract_fa ={اسباب نزول در «نظریه تفسیری» طباطبایی موقعیت خاص و متفاوتی دارد به‌گونه‌ای که این نظریه را هم از تلقیِ پیشینیان و معاصران متمایز می‌دارد. ازاین‌رو، دیدگاه وی در بابِ چیستیِ سبب نزول، معنای سببیت، نسبت اسباب نزول با متن قرآنی و نقش اسباب نزول ـ ثبوتی و اثباتی ـ در مقام «تکون» و «تفسیر» متن قرآنی درخور تحلیل و نقد است و سر این دیدگاه در انگاره‌های وی از متن قرآنی نهفته است. دغدغه وافر طباطبایی آن است که متن قرآنی را از بستگی به عناصر و مولفه‌های بیرونی برهاند.}, keywords_fa = {نظریه تفسیری, فهم قرآن, اسباب نزول, محمدحسین طباطبایی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1619-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1619-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {FakerMeibodi, Mohamm}, title = {Abrogation and its varieties in the verses of Quran}, abstract ={Abrogation of Quranic verses has been of those problems always dealt with in the fields of jurisprudence, hadith and commentary by Muslim commentators and scholars. On the question what of abrogation there can be found four schools: removal, repelling, address and explanation among which the first seems to be in more harmony with Quran. For the abrogator, abrogation is in four forms: Quran by Quran, Quran by Sunnah, Sunnah by Quran and Sunnah by Sunnah. The traditions referring to verses by verses abrogation can be regarded as the cases of Quran by Quran abrogation. Shiite, contrary to Sunnite who agrees with three kinds of abrogation including judgment, recital and judgment and recital, only has agreed with the first. In this way, the traditions apparently referring to abrogation of recital, should not be necessarily considered of such reference.}, Keywords = {abrogation of verses, types of abrogation, traditions of abrogation}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {33-64}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی نسخ و اقسام آن در آیات قرآن}, abstract_fa ={نسخ آیات قرآن از جمله مسائلی است که در عرصه فقه، حدیث و تفسیر همواره مورد توجه مفسران و دانشمندان اسلامی بوده است. درباره هویت نسخ چهار مدرسه: رفع، دفع، خطاب و بیان وجود دارد که در این میان، مدرسه رفع با فرهنگ قرآن سازگارتر است. برای نسخ از نظر ناسخ چهار قسم: نسخ قرآن به قرآن، نسخ قرآن به سنت، نسخ سنت به قرآن و نسخ سنت به سنت وجود دارد که روایات ناظر به نسخ آیات به آیات، مصداق عینی نسخ قرآن به قرآن است. شیعه به خلاف اهل سنت که به سه نسخ: حکم، تلاوت و حکم و تلاوت معتقد است، فقط درباره قسم نخست اتفاق نظر دارد. ازاین‌رو روایاتی که در آن شائبه نسخ تلاوت وجود دارد لزوما به معنای نسخ تلاوت نمی‌باشد.  }, keywords_fa = {نسخ آیات, اقسام نسخ, روایات نسخ}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1620-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1620-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {Khazali, Marziyeh and musavigarmarudi, sayyed murtaz}, title = {Quran and traditions on purgatory}, abstract ={Purgatory life of man and the stages following it have always occupied human mind. Some verses of Quran such as Al-muminun 100-101, Al-Imran 169-170, Ya-Sin 26-27, Al-Mu`min 11 and 46, Al-Munafiqun 10 and An-Nahl 32 clearly describe purgatory world and its properties. As is understood everlasting life of martyrs of holy wars and their rewards has been regarded as a proof for purgatory and its gifts. Furthermore, a large number of traditions, by successive hearsay, in the field has transmitted in Shiite and Sunni sources. They describe the states of good and pure servants to God, the states of the sinful and the quality of relation between this world and purgatory and its stages.}, Keywords = {purgatory, purgatory life, purgatory gifts, purgatory punishment, intercession in purgatory.}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {65-92}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {حیات برزخی از دیدگاه آیات و روایات}, abstract_fa ={چگونگی حیات برزخی و مراحل پس از آن از جمله مسائلی است که همواره ذهن انسان را به خود مشغول ساخته است. برخی از آیات قرآن نظیر: مومنون / 101 ـ 100؛ آل‌عمران / 170 ـ 169؛ یس / 27 ـ 26؛ مومن / 11 و 46؛ منافقون / 10؛ نحل / 32؛ به‌روشنی بیانگر وجود عالم برزخ و ویژگی‌های آن است، چنان‌که حیات جاویدان شهیدان راه خدا و پاداش‌های آنان گواه روشنی بر عالم برزخ و نعمت‌های برزخی است. همچنین روایات فراوانی ـ که در برخی از آنها ادعای تواتر شده است ـ درباره عالم برزخ و کیفیت زندگی در آن و گزارش‌های مربوط به احوال اولیای الهی و انسان‌های متقی و گنهکار و میزان و کیفیت رابطه آنها با دنیا و مراحل عالم برزخ، در منابع فریقین آمده است.}, keywords_fa = {عالم برزخ, حیات برزخی, نعمت‌های برزخی, عذاب برزخی, شفاعت در برزخ}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1621-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1621-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {Noubari, Alireza and Nasiri, Ali}, title = {A Quranic study on the creation of human with an emphasis on some verses of At-Tariq}, abstract ={In different verses of holey Quran, natural aspect of human creation has been described by such words as clay, dust, water, despised fluid, gushing fluid,   drop of seed and clot. Some relying on the variety of the words have claimed a disagreement between science and Quran. This paper has intended to answer the claim with studying exegetical views under the related verses with an emphasis on the verses 5-7 of At-Tariq. This false claim is based upon unfamiliarity with the why of Quran revelation and misleading statements of some commentator.}, Keywords = {human creation, gushing fluid, loins, ribs}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {93-108}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {آفرینش انسان از نگاه قرآن با تأکید بر آیات سوره طارق}, abstract_fa ={در آیات مختلفی از قرآن کریم به بحث از انسان و مراحل و مواد خلقت او با واژه‌هایی نظیر: تراب، طین، ماء، ماء مهین، ماء دافق، نطفه، علقه و ... پرداخته شده است. گونه‌گونی واژگان و تعابیر، باعث شده است تا برخی با تمسک به آن، ادعای وجود تعارض میان قرآن و علم نمایند. این مقاله بر آن است تا با بررسی دیدگاه‌های تفسیری درباره آیات مربوطه و با تاکید بر آیات 7 ـ 5 سوره طارق به تعارض ادعایی پاسخ دهد. این تعارض برآمده از ناآشنایی مدعیان تعارض با حکمت نزول قرآن و نیز برداشت‌های نادرست برخی از مفسران است.}, keywords_fa = {خلقت انسان, تفسیر ماء دافق, صلب, ترائب}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1622-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1622-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {Zarea, Afarin and Qasemi, Ahm}, title = {A comparison between two literary Quranic commentaries Al-Kashshaf and At-Tafsir Al-Bayani Lil-Quran}, abstract ={Quranic commentators have used different approaches one of the most ancient of which can be the literary one. Quranic eloquence and rhetoric are counted as miracle aspects of Quran. Some commentators, therefore, have sought to comment Quran literally to make Divine intention clear. This paper intends to study Al-Kashshaf and At-Tafsir Al-Bayani respectively by Zamakhshari and Bent Ash-Shati`a comparatively to find the advantages of each with regard to the approach. Parallel with the advancement of rhetoric sciences, literary commentaries began to advance in such a manner that following generations of commentators surpassed the followed ones; as is the case Ash-Shati`a compared with Zamakhshari. The former, using the works and findings of preceding commentators, has presented a further perfect and attractive commentary.}, Keywords = {literary commentary, Al-Kashshaf, At-Tafsir Al-Bayani lil-Quran, Zamakhshari, Bent Ash-Shati`a}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {109-126}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {مقایسه دو تفسیر ادبی الکشاف و التفسیر البیانی للقرآن}, abstract_fa ={تفاسیر قرآن با رویکردهای مختلفی به نگارش درآمده است که یکی از پیشتازترین این رویکردها، رویکرد ادبی است. فصاحت و بلاغت آیات قرآن کریم یکی از وجوه اعجاز قرآن است. ازاین‌رو برخی از مفسران برای کشف مراد خداوند از آیات، به نگارش تفسیر ادبی پرداخته‌اند. این مقاله بر آن است تا با مقایسه تفسیر الکشاف زمخشری و التفسیر البیانی للقرآن بنت الشاطئ نگرش‌ها، نظریه‌ها و امتیازهای هرکدام و میزان پیشرفت این رویکرد را بررسی نماید. با پیشرفت علوم بلاغی، تفاسیر ادبی هم رو به تکامل گذاشته تا آنجا که برخی از مفسرین معاصر بر متقدمان برتری یافته‌اند؛ چنانکه بنت الشاطئ با بهره بردن از تلاش‌های مفسران قبلی تفسیری به مراتب کامل‌تر و زیباتر، از قرآن کریم ارائه داده است.}, keywords_fa = {تفسیر ادبی, الکشاف, التفسیر البیانی للقرآن, زمخشری, بنت الشاطئ}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1623-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1623-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {Golsanamlu, Zeinolabedin and movahhidiMoheb, Abdollah}, title = {Government and mutual rights of citizens and governors in Nahj Al-Balaghe}, abstract ={Imam Ali (a) in his speeches and letters of which some can be seen in Naj-Albalaghe, describing mutual rights and duties of governors and citizens, has always emphasized them. He knows government as an opportunity for approximating God. Imam, therefore, addresses his officials to perform political, social, economical and cultural rights of citizens and asks citizen to be loyal to their allegiance with him and help the government to attain its goals.}, Keywords = {goals of government, Alavi government, citizen`s right, governors rights.}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {127-152}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {حکومت و حقوق متقابل مردم و زمامداران در نهج‌البلاغه}, abstract_fa ={امام علی× در خطبه‌ها و نامه‌های خود به کارگزاران که بخشی از آن در نهج‌البلاغه بازآمده است، ضمن تشریح وظایف و حقوق مردم و حاکمان، همواره آنها را به رعایت حقوق متقابل سفارش نموده است. حضرت هدف از حکومت را دستیابی به قرب الهی می‌داند. ازاین‌رو از زمامداران خویش می‌خواهد تا حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی شهروندان مسلمان و غیر مسلمان و موافق و مخالف را پاس دارند و از سوی دیگر از مردم می‌خواهد تا با وفاداری خود نسبت به تعهد و بیعتی که با آن حضرت بسته‌اند، حکومت علوی را جهت رسیدن به اهداف خویش یاری نمایند.}, keywords_fa = {اهداف حکومت, حکومت علوی, حقوق مردم, حقوق حاکمان}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1624-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1624-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {9-26}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {نقد تاریخیت قرآن}, abstract_fa ={ادعای تاریخیت قرآن را نصر حامد ابوزید مطرح کرده، معتقد است ادعای تاریخیت و اینکه متن محصولی فرهنگی است، تنها به یک مرحله از قرآن مربوط می‌شود؛ چراکه قرآن دو مرحله تکوین و شکل‌گیری، و فرهنگ‌سازی را پشت‌سر گذاشته است. قرآن در مرحله نخست محصولی فرهنگی، و تحت‌تأثیر فرهنگی است که در آن به‌وجود آمده است. اما پس از تبدیل آن به متن حاکم و غالب؛ یعنی فرارسیدن مرحله فرهنگ‌سازی، به معیاری برای سنجش متون دیگر تبدیل شده، مشروعیت‌شان با آن تعیین می‌شد. این مقاله در چند محور به نقد دیدگاه تاریخیت قرآن پرداخته است که عبارت‌اند از: نقد روش علمی، نقد برداشت ابوزید از ماهیت نص و مبانی دیدگاه مزبور.}, keywords_fa = {شبهات, تاریخیت, نقد, قرآن.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2243-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2243-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {27-44}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {قانون‌گرایی حاکمان در نهج‌البلاغه}, abstract_fa ={بسیاری از کشورهای پیشرفته، مدعی قانون‌گرایی و حاکمیت قانون بوده، رسانه‌های تبلیغاتی آنان نیز، با روش‌های گوناگون به تلقین و تبلیغ این ادعا پرداخته‌اند. اگرچه، شناخت و تعیین قوانینی که دارای قابلیت اداره و هدایت جامعه بشری به سعادت و رفاه باشند، موضوعی مهم درخور بررسی‌ای است، نیاز انسان‌ها در حیات اجتماعی به قانون جاذبه و زیبایی خاصی به واژه قانون‌گرایی بخشیده است. این مقاله پس از بررسی چیستی قانون، به بیان قوانین معتبر و لازم‌الاتباع از نظر امام علی× پرداخته است. به‌نظر آن حضرت، احکام کلی عقلی، قوانین الهی برگرفته از کتاب و سنت معصومان^ و سنت‌های خوب گذشتگان می‌تواند به منزله قانون مطرح شود. حاکمان درصورتی قانون‌گرا خواهند بود که با تمام توان در راستای حاکمیت‌بخشیدن به قانون و اصلاح جامعه در پرتو آن بکوشند و در راه تحقق عدالت همه‌جانبه همت نمایند.}, keywords_fa = {قانون, قانون‌گرایی, حاکمان, سنّت, کتاب}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2244-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2244-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {45-84}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {آسیب‌شناسی روایات تفسیری}, abstract_fa ={دانش تفسیر و روش تفسیر روایی، همزاد با قرآن و پیشینه‌ای به قدمت نزول آن دارد؛ اما روایات تفسیری، همچون دیگر روایات، در گذر تاریخ با آسیب‌هایی روبه‌رو شده ‌است؛ بخشی از روایات و مجموعه‌های تفسیری در اثر حوادث روزگار از بین رفته، و در دسترس ما نیستند؛ برخی از تفاسیر نقلی موجود نیز، به آفت حذف یا ضعف اسانید دچار شده، و برخی نیز به ضعف‌های محتوایی مبتلا گشته‌اند. این مقاله بر آن است ضمن شناسایی مهم‌ّترین آسیب‌ها، به اختصار میزان تأثیر هریک از آنها در فهم آیات قرآنی را براساس اختلاف دیدگاه‌های مفسّران و قرآن‌پژوهان اسلامی بررسی و ارائه نماید. مهم‌ّترین آسیب‌های روایات تفسیری را می‌توان در حذف اسانید، وضع حدیث، ورود اسرائیلیات، پدیده غلوّ و غالیان، نقل به معنا و اختلاف قرائات دانست.}, keywords_fa = {تفاسیر مأثور, روش تفسیر روایی, روایات تفسیری, نقد حدیث.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2245-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2245-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {85-118}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {مقدمه‌ای بر تحقیق در مناسبات دین و روان از منظر قرآن}, abstract_fa ={مقاله پیش‌رو در صدد است با بررسی نسبت دین و روان انسان از منظر آیات قرآن‌کریم زمینه تأمل و تدبر بیشتر در این دسته از آیات را فراهم نماید. در این تحقیق ضمن ارائه تعریفی از دین بر پایه جستاری در آیات قرآن، به بررسی میزان توجه قرآن و آموزه‌های معرفتی، نظیر آموزه‌های اعتقادی، اخلاقی و عبادی، و احکام تشریعی آن به روان انسان پرداخته است؛ و ازآنجاکه دانش روان‌شناسی از مدعیان تبیین رابطه دین و روان است به سه دیدگاه روان‌شناسان دراین‌باره نیز، اشاره شده است.}, keywords_fa = {دین, روان انسان, تاثیرگذاری قرآن, روان‌شناسی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2246-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2246-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {119-146}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی مستندات راه‌های انس بیشتر دانشجویان با قرآن}, abstract_fa ={در گفتمان قرآنی، مهم‌ترین موانع، انس با قرآن عبارت‌اند از: خودبینی، دنیادوستی، عقاید باطل، جمود بر اقوال مفسرین، گناهان و شیطان. عدم تسلط کافی بر زبان عربی، فقدان انگیزه کافی در انس با قرآن، احساس جدایی از فضای معنوی، عدم دسترسی به اساتید شایسته، تبلیغات گسترده دشمنان علیه کارآمدی قرآن، گناه آلود بودن محیط و عدم ارائه راهکاری دقیق، مبتنی بر احساس خوشبختی برگفته از آیات قرآن، از موانع پیش‌روی دانشجویان است. راهکار تقویت انس با قرآن را می‌توان در سه حوزه قلب، عقل و رفتار بررسی کرد. جهت تقویت نگرش و گرایش دانشجویان به قرآن زمینه‌سازی مناسب برای تلاوت، تدبر و درک مفاهیم قرآن ضروری است.}, keywords_fa = {انس با قرآن, راهکارها, موانع, دانشجویان, قرآن, باطن, ظاهر.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2247-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2247-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {147-170}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {شفاعت عقوبت در قرآن و عهدین}, abstract_fa ={شفاعت عقوبت یکی از موضوعات مشترک در کتاب‌های آسمانی است. این موضوع در کتاب یهودیان به‌عنوان تأثیر اراده پیامبران بر اراده الهی، و در کتاب اشعیا، (باب 53، فقره 12) به‌منزله فدا شدن، و در عهد جدید، (کتاب غلاطیان، باب 3، فقره، 13) به‌عنوان کفاره مسیح به‌ازای گناه اولیه حضرت آدم مطرح شده است؛ و در قرآن مجید به چهار صفت رحمانیت، غفاریت (در دنیا)، رحیم بودن خدا (در آخرت) و عدالت خداوند نسبت داده شده است. تعابیر متفاوت کتاب‌های مزبور در این مسئله، صرف‌نظر از اختلاف ظاهری‌شان، پیامدهای متفاوتی نیز، درپی دارد.}, keywords_fa = {شفاعت, عقوبت, توحید افعالی, توحید ذاتی, عدل الهی, قرآن, عهدین.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2248-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2248-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {171-194}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {ساختار حکومت در نهج‌البلاغه}, abstract_fa ={نهج‌البلاغه در حوزه فقه سیاسی، پس از قرآن کریم و سیره سیاسی پیامبر اکرم|، بنیانگذار فلسفه سیاسی اسلام است که راهبردهای سیاسی روشنگرانه‌ای در زمینه حکومت و ساختار آن ارائه نموده است. حکومت، قدرت و ولایت بر جامعه از ناحیه خداوند به‌عنوان حق حاکمیت الهی به کسی منتقل می‌شود که وجودش سراسر، تجلی الهی است. حکومت وسیله اقامه حق و زدودن ظلم و ستم از جامعه است و حکومتی مشروع خواهد بود که از طرفی منشأ الهی داشته، حاکم آن واجد صلاحیت‌های ذاتی باشد، و از طرف دیگر از اقبال مردم بهره‌مند نمی‌باشد؛ چراکه مقبولیت مردمی حکومت باعث کارآمدی آن خواهد شد.}, keywords_fa = {حکومت, سیاست, قدرت, مشروعیت, مقبولیت.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2249-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2249-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {9-44}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {حقوق بشر در نهج‌البلاغه}, abstract_fa ={امام علی× حدود چهارده قرن پیش در دوران حکومت کوتاه خویش به بیان اصول مبنایی حقوق بشر و حقوق خصوصی، عمومی، سیاسی و اجتماعی انسان پرداخته است. این مقاله بر آن است تا با روش توصیفی و تحلیلی به موضوع حقوق بشر در نهج‌البلاغه بپردازد. نتایج بررسی‌ها بیانگر آن است که مکاتب غربی علی‌رغم اینکه به وضع و ترویج اصطلاح حقوق بشر پرداخته‌اند، مبتکر اصلی حقوق بشر نمی‌باشند. ازاین‌رو پیشینه حقوق بشر را می‌توان در ادیان الهی به‌ویژه در دین مبین اسلام جستجو نمود. متون اسلامی به روشنی حقوق انسان‌ها را در عرصه‌های مختلف مطرح نموده است. افزون بر اینکه اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر با حقوق بشر اسلامی تفاوت مبنایی دارد که این امر با مقایسه اعلامیه مزبور با قوانین و حقوق اسلامی و منابع فقهی به وضوح قابل درک است.}, keywords_fa = {حقوق بشر, حقوق خصوصی, حقوق عمومی, حقوق سیاسی, حقوق اجتماعی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2250-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2250-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {45-64}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {مفسران شیعه و نقد روایات تفسیری با تأکید بر المیزان}, abstract_fa ={روش تفسیر روایی در کنار روش‌های دیگر مانند تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر عقلی و اجتهادی، از شیوه‌های کهن و معتبر تفسیر و تبیین مفاهیم قرآن است و بسیاری از مفسران شیعه و اهل‌سنت روایات تفسیری را گاه به عنوان تنها دلیل و منبع و بیشتر در کنار دیگر دلایل مورد استفاده قرار داده‌اند؛ با این تفاوت که گروهی با اعتماد بیش از حد به منابع و جوامع روایی و بدون هیچ نقد و تحلیلی در مورد اسناد و متون آنها، بدان استدلال کرده‌اند، گروهی با وسواس بیش از حد بسیاری از روایات معتبر و قابل اعتماد را از چرخه تفسیر خارج ساخته‌اند و گروه سوم با نگاهی عالمانه، به نقد و تحلیل اسناد و به‌ویژه متون آنها پرداخته، روایات جعلی و ساختگی را شناسایی و جدا ساخته‌اند و به تبیین دلالت احادیث صحیح تفسیری در شرح مفاهیم قرآنی پرداخته‌اند. این مقاله با بررسی تفاسیر معتبر شیعه و با تأکید بر تفسیر المیزان درپی اثبات این مدعاست که مفسران گران‌قدر مکتب اهل‌بیت^ در بهره گرفتن از روایات در تفسیر، بیشتر طریق عالمانه و اعتدالی را پیموده‌اند.}, keywords_fa = {مفسران شیعه, روایات تفسیری, نقد سند, نقد متن, تفسیر المیزان, اسرائیلیات.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2251-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2251-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {65-94}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {انسجام مضمونی آیات و سوره‌های قرآن؛ رهیافتی برای فهم بهتر قرآن}, abstract_fa ={از رهیافت‌های مهم در برخی تفاسیر متقدم و متأخر، انسجام مضمونی قرآن است. این مقاله ضمن معرفی معیارهای انسجام مضمونی، این نکته را بررسی می‌کندکه هریک از آنها تا چه میزان و با چه اسلوبی، پیوستگی محتوایی قرآن را تحلیل می‌کنند. گرچه برخی نظریه‌های وحدت مضمونی از نوعی ابهام و ناهماهنگی رنج می‌برند و دچار پیش‌داوری و در مظان تفسیر به رأی‌اند؛ اما این رهیافت با دفاع از معناداری ترتیب فعلی قرآن، توقیفی بودن آیات سوره‌ها، تأکید به روش تفسیر قرآن به قرآن و نیز به‌کارگیری بجا و باقاعده معیارهای انسجام مضمونی، گویای امکان توسعه و سازگاری درونی معانی قرآن و وحدت مضمونی آن است، ازاین‌رو می‌تواند رهیافتی برای فهم بهتر قرآن و ناظر به غرض تفسیر به‌کار گرفته شود.}, keywords_fa = {انسجام, نظم, تناسب, سیاق, کلیدهای همبستگی, وحدت سوره.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2252-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2252-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {95-140}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {ریشه‌های گناه و راهکارهای مقابله با آن از منظر قرآن و روایات}, abstract_fa ={شناخت صحیح گناه مبتنی بر شناخت زمینه‌ها و ریشه‌های آن است. قرآن و روایات، ریشه گناهان را عرصه‌های مختلف خانوادگی، فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، اجتماعی، روانی و سیاسی معرفی می‌نماید. پس از شناخت گناه و زمینه‌های شکل‌گیری آن، باید با تفکر و توجه به حضور خدا در همه جا، خودشناسی و توجه به شخصیت انسانی، ایمان به معاد، یاد مرگ، خداترسی و هراس از پیامدهای گناه و نیز با توجه به عبادات، به مبارزه با گناهان برخاست و زمینه‌های اطاعت از خدا و جلب رضایت او را فراهم نمود.}, keywords_fa = {گناه, ریشه‌های گناه, راهکارهای مقابله.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2253-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2253-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {141-162}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی و تحلیل مبانی تفسیر قرآن به قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان}, abstract_fa ={این نوشتار به‌منظور نشان‌دادن اعتبار روش تفسیر قرآن به قرآن و کارآمدی آن، به بررسی و تحلیل مبانی روش تفسیری می‌پردازد. در این مقاله با تشریح شناختاری و عقلایی و نیز عرف خاص و ساختار ویژه زبان قرآن و تبیین استقلال معناشناختی قرآن و پیوند معنایی میان آیات، فهم مفاهیم و آیات قرآن را بیش از همه به خود متن قرآن و شواهد درون‌متنی وابسته می‌داند. افزون بر این، وثاقت متن قرآن و تحریف نشدن آن، به‌عنوان یکی دیگر از مبانی، رابطه‌ای متقابل با پیوند معنایی آیات قرآن دارد و هماهنگی متن قرآن را نمایان می‌سازد، ازاین‌رو کشف پیوند معنایی آیات، ارزشمندترین فعالیت تفسیری است که بیش از همه در روش تفسیر قرآن به قرآن ـ به‌ویژه در المیزان ـ مشهود است.}, keywords_fa = {تفسیر قرآن به قرآن, زبان قرآن, استقلال قرآن, پیوند معنایی, المیزان.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2254-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2254-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {163-190}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {زبان قرآن از منظر کارکردشناختی}, abstract_fa ={<meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8"><meta name=ProgId content=Word.Document><meta name=Generator content="Microsoft Word 15"><meta name=Originator content="Microsoft Word 15"> در این مقاله پس از تعریف زبان دین، زمینه‌های طرح آن و تعریف زبان قرآن، نقش و کارکرد زبان از دو منظر تأثیرگذاری و معرفت‌بخشی (جنبه ارتباط و حکایت مفاهیم دینی از واقعیات عینی) بررسی می‌شود، ازاین‌رو محور اصلی مقاله تحلیل نقش دوگانه معرفت‌بخشی و انگیزه‌بخشی زبان قرآن و دلایل توجیهی آن است، از‌این‌رو نخست اشاره می‌شود که غایت دین، هدایت انسان است، اما این هدف بدون ربط با واقعیت تحقق نمی‌یابد. در ادامه محتوای دین در دو سنخ گزاره‌ها و آموزه‌ها معرفی می‌شود. آنگاه مسئله ارتباط دین و اخلاق و عدم تساوی آنها بیان می‌شود. سپس با تبیین دو خصوصیت توأم واقع‌گرایی و تحول‌آفرینی گزاره‌ها و آموزه‌های قرآن، چگونگی ارتباط با واقعیت در هریک از این دو سنخ جمله‌ها، توجیه و برای آنها استدلال آورده می‌شود. </me</me</me</me}, keywords_fa = {زبان قرآن, تأثیرگذاری, معرفت‌بخشی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2255-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2255-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {191-218}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {گستره دخالت حکومت و حق حاکمیت از منظر قرآن و نهج‌البلاغه}, abstract_fa ={<meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8"><meta name=ProgId content=Word.Document><meta name=Generator content="Microsoft Word 15"><meta name=Originator content="Microsoft Word 15"> بر‌اساس دو اصل اساسی «مسئولیت مسلمانان نسبت به سرنوشت یکدیگر» و «دخالت رأی مردم در حاکمیت حاکم اسلامی» باید پذیرفت که وحدت یا تعدد دولت اسلامی، نه با منعی از سوی منابع دینی روبه‌روست و نه با الزامی از ناحیه آن، ازاین‌رو مرزهای «قومیتی (زبانی)»، «جغرافیای طبیعی»، «جغرافیای سیاسی» و «عقیدتی» با رعایت شرایط لازم، می‌توانند چهار الگوی گسترۀ دولت دینی پذیرفته شوند. البته با توجه به شرایط جهانی روز و لزوم معتبر دانستن مرزهای بین‌المللی، چاره‌ای جز پذیرش الگوی سوم وجود ندارد. امور شخصی شهروندان، حیطۀ «اعمال قدرت داخلی لازم الرعایه» برای زمامداران جامعۀ اسلامی را معلوم می‌سازد و تعرض به این حریم تا ضرورت حکومتی و مصالح عمومی اقتضا ننماید و حفظ حریم خصوصی افراد در تعارض با تأمین و تحکیم صلاح و فلاح اجتماع واقع نگردد، برای حاکمان جایز نخواهد بود. </me</me</me</me}, keywords_fa = {سیره پیامبر’, فقه سیاسی, حاکمیت دینی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2256-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2256-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2011} }