@article{ author = {Kordnejad, Nasrin and ShariatNaseri, Zohreh and Mofateh, Mohammadhadi}, title = {A Comparative and Analytic Commentary of Imamate Verse in Fariqain’s Commentaries}, abstract ={The verse 124 of Al-Baqara is among the cited verses by Shiites to prove imams’ infallibility and that imamate position is Quranic text-based. Reference to verbal arguments such as the part “My covenant includeth not wrongdoers”, appropriateness of this part of the verse, as God’s response, and Ibrahim’s request as well as the rational arguments are the reasons being claimed by the Shiite commentators in this regard. On the contrary, by adapting the word “Imam” to “prophet”, the Sunnis interpreted that the position of prophethood and infallibility of prophet are Quranic text-based. Analysis of the Sunnis’ commentators reveals that in order to prove their belief in that the caliphates of the two Sheikhs are legitimate and to reject the viewpoint of the Shiite’s commentators, the majority of Sunnis’ commentators have embarked on interpreting the verse. The incorrect interpretation of this verse is proved with strong arguments by Shiite’s commentators.}, Keywords = {124 of Al-Baqara, Imamate Verse, Oppressors, Comparative Commentary}, volume = {7}, Number = {25}, pages = {7-24}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تفسیر تطبیقی و تحلیلی آیه امامت در تفاسیر فریقین}, abstract_fa ={از آیات مورد استناد شیعه در اثبات عصمت امام و تنصیصی بودن مقام امامت، آیه 124 بقره است. استناد به ادله لفظی همچون اطلاق فراز «لاینال عهدی الظالمین»، تناسب این فراز از آیه، به‌عنوان پاسخ خدا، با درخواست ابراهیم× و نیز ادله عقلی از جمله دلایلی است که مفسران شیعه بر مدعای خود اقامه نموده‌اند. در مقابل، مفسران اهل سنت با حمل لفظ «اماماً» به «نبیاً»، تنصیصی بودن مقام نبوت و عصمت نبی را برداشت کرده‌اند. از بررسی در تفاسیر اهل سنت به‌دست می‌آید که اغلب مفسران اهل سنت به منظور اثبات اعتقاد خود؛ مبنی بر به‌حق بودن خلافت شیخین و رد دیدگاه مفسران شیعه، به تأویل آیه دست زده‌اند. نادرستی این تأویل با ادله محکمی که مفسران شیعه بیان داشته‌اند، اثبات شده است.}, keywords_fa = {آیه 124 بقره, آیه امامت, ظالمین, تفسیر تطبیقی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-326-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-326-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2016} } @article{ author = {AsadiGarmaroodi, Mohamm}, title = {A Critique on the Wahhabis’ Commentary from the Verses Including Dun illah / Other than Allah}, abstract ={The Wahhabis have excommunicated most of the Muslims, have considered them as polytheists and even have issued permit to kill them. One of the principles of their opinion is misunderstanding of the phrase min dun illah / those other than Allah, in the Quranic verses. For Wahhabis, this concept is contrary to monotheism of lordship and prudence and it is an example of polytheism of lordship. These are verses that do not consider vilayat of those other than Allah permissible or reject the mediation of this verse and consider the worship of those other than Allah as polytheism. Wahhabis think that dun illah means ghair ullah; therefore, for them, the Muslims, especially the Shiites who believe in vilayat and intersession of the saints of God are against the clear text of the Quran and judged them as infidels and polytheists. In accordance with the verses of the Holy Quran and commentary norms, the paper investigates the precise meaning of dun illah and prove that this part always does not mean ghair ullah but in case being along with evidences it can have the meaning of ghair ullah or min qibali ghair ullah versus min qibal illah . Also, about worshiping dun illah, the same discussion will be proposed.}, Keywords = {Verses Including Min Dun illah, Polytheism Examples, Polytheism, Wahhabism}, volume = {7}, Number = {25}, pages = {25-40}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {نقد تفسیر وهابیون از آیات «من دون الله»}, abstract_fa ={وهابیون اکثر مسلمانان را تکفیر نموده و آنان را مشرک دانسته و تا حد جواز قتل آنان به پیش رفته‌اند. یکی از مبانی سخن آنها کج‌فهمی از مضمون «من دون الله» در آیات است که آن را با توحید در ربوبیت و تدبیر، مغایر دیده و مصداق شرک در ربوبیت دانسته‌اند؛ آیاتی که اتخاذ ولایت ولیِ «من دون الله» را جایز ندانسته و یا شفیعِ «من دون الله» را رد نموده و یا عبادت «من دون الله» را کفر و شرک شناخته است. آنان گمان کرده‌اند که در همه‌ موارد «من دون الله» به‌معنای «غیر الله» است، از این رو مسلمین و به‌ویژه شیعیان که به ولایت و شفاعت اولیای الهی^ قائل هستند را مخالف نص صریح قرآن دانسته و به کفر و شرک آنها حکم داده‌اند. این مقاله با توجه به آیات قرآن و ضوابط تفسیری به بررسی معنای دقیق «دون الله» پرداخته و اثبات می‌کند که «من دون الله» در همه موارد به‌معنای «غیر الله» نیست، بلکه با شواهد و قرائن می‌تواند به‌معنای «غیر الله» یا «منْ قِبَلِ غیر الله» در مقابل «من قِبَلِ الله» باشد. همچنین در مورد عبادت «من دون الله» نیز همین بحث مطرح می‌شود.}, keywords_fa = {آیات من دون الله, من قبل الله, مصادیق شرک, کفر, وهابیت}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-328-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-328-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2016} } @article{ author = {Rezanejad, Ezoldin and Paybarja, Ramaz}, title = {Analyzing Denotation of Verse 83 of Surah An-Naml on Raj`at from Fariqain’s Viewpoint}, abstract ={The word raj`at, meaning of turning back of a group of people to the world after death and before resurrection, is one of the Shiite teachings which is inextricably tied with Mahdism, apocalypse events, emergence of Imam Mahdi and his insurrection. To prove this teaching, the Shiite scholars have proposed valid reasons from which we can refer to verse 83 of Surah An-Naml. According to the Ahlul-Bayt’s narrations, this verse points to unity of a group of people in this world. By the help of Imamiyah narrations and consensus this verse is interpreted as a valid Quranic text referring to rij`at; however, for Sunnis’ commentators, the verse is a reason of resurrection. In accordance with the rest of the Quran verses, all human beings are gathered in the great resurrection; therefore, the day in which all creatures are gathered is separate from the day in which members of a group are gathered.}, Keywords = {Verse 83 of An-Naml, Raj`at, Last Resurrection, Partial Resurrection, Comparative Commentary}, volume = {7}, Number = {25}, pages = {41-60}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی دلالت آیه 83 سوره نمل بر رجعت از دیدگاه فریقین}, abstract_fa ={رجعت، به‌معنای بازگشت جمعی از انسان­ها به دنیا پس از مرگ و پیش از قیامت، یکی از آموزه‌های اعتقادی شیعه است که با مهدویت، حوادث آخرالزمان، ظهور قائم و قیام او پیوندی ناگسستنی دارد. دانشمندان شیعه برای اثبات این آموزه دلایل معتبری اقامه کرده­اند که یکی از آنها، آیه 83 سوره نمل است. این آیه با توجه به روایات اهل بیت^، بر محشور شدن عده­ای از افراد در دنیا دلالت دارد. مفسران و علمای شیعه، با کمک روایات و اجماع امامیه این آیه را بر رجعت تفسیر می­کنند، اما مفسران اهل سنت، آیه مذکور را دلیل برپایی قیامت و حشر همگانی دانسته­اند. بر اساس آیات دیگر قرآن در قیامت کبری همه انسان­ها محشور می­شوند. بنابر این روزی که همه خلائق محشور می­شوند، غیر از آن روزی است که گروهی محشور می­گردند.}, keywords_fa = {آیه 83 نمل, رجعت, حشر کلی, حشر جزئی, تفسیر تطبیقی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-329-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-329-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2016} } @article{ author = {Ghiasi, Naghi and Niazi, Ghodratollah}, title = {The Middle Nation from the Viewpoint of Fariqain’s Commentators}, abstract ={In verse 143 of Al-Baqara, the Holy Quran has described the Islamic nation as “the Middle Nation” and also it is mentioned that this is the reason of this nation’s competency in providing testimony about people. There is controversy among the Fariqain’s commentators about whatness of “being middle” and example of “middle nation”. The Sunnis’ commentators have interpreted that “middle” means justice, goodness and moderation of Islamic nation in comparison to other nations and moderation of Islamic precepts in comparison with the precepts of Jewish and Christian religions and they have viewed all Muslims as the “middle nation” mentioned in the Quran while for some others the Sunnis are the only “middle nation”. Relying on evidences and traditions, the Imamiyah commentators have believed that the verse only refers to the infallible Imams. Having a review on the proposed viewpoints about the middle nation, the paper raises a criticism on them and finally it has been concluded that middle nation is only referred to Ahlul-Bayt who are the mediators between the prophet and people. Accordingly they enjoy the position of providing testimony against people in the resurrection day.}, Keywords = {143 of Al-Baqara, Middle Nation, Witnesses of the Resurrection Day, Comparative Commentary}, volume = {7}, Number = {25}, pages = {61-82}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {امّت وسط از دیدگاه مفسران فریقین}, abstract_fa ={قرآن کریم در آیه 143 بقره، امت اسلام را به «امت وسط» توصیف کرده و آن را دلیل شایستگی این امت در شهادت دادن بر مردم دانسته‌ است. در باره چیستی «وسط بودن» و مصداق «امت وسط» میان مفسران فریقین اختلاف‌نظر است. مفسران اهل سنت، «وسط» را به عدل، خیر و اعتدال امت اسلام در مقایسه با امت‌های دیگر و نیز اعتدال احکام اسلام در مقایسه با احکامِ دین یهود و نصارا تفسیر نموده و مصداق «امت وسط» در قرآن را همه مسلمانان قلمداد کرده­اند، برخی نیز اهل سنت را تنها مصداق «امت وسط» می‌دانند. مفسران امامیه با تکیه بر قرائن و احادیث، مصداق آیه را تنها ائمه اطهار^ دانسته‌اند. مقاله حاضر، ضمن بازخوانی دیدگاه‌های مطرح در باره امت وسط، آنها را در بوته نقد گذاشته، در نهایت به این نتیجه رسیده است که منظور از امت وسط، تنها ائمه اهل‌بیت^ هستند که واسطه میان پیامبر و مردم‌اند، بر این اساس آنان در قیامت از مقام شهادت علیه مردم برخوردارند.}, keywords_fa = {آیه 143 بقره, امت وسط, شاهدان قیامت, تفسیر تطبیقی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-331-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-331-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2016} } @article{ author = {Anvari, Jafar}, title = {A Critique on the Fakhr Razi’s Viewpoint on the Meaning of Verse 54 of Al-Maidah}, abstract ={Some Sunni commentators such as Fakhr Razi have attempted to use verse 54 of Surah Al-Maidah to prove the caliphate of the first caliph. In presenting a commentary on this verse, Fakhr Razi claims that this holy verse admires the fighters against the apostates after the demise of the prophet and Abu bakr, the leader is the fighters and has the characteristics proposed in this holy verse. Therefore, he has been favored by God and consequently has honesty in claiming his caliphate. Here, a critique is made on the Fakhr Razi and other Sunni scholars’ commentaries and inference and inefficiency of the reasoning behind their claim about this verse is illustrated in this study.}, Keywords = {Verse 54 of Al-Maidah, Fakhr Razi, Tafsir-e Kabir, Caliphate in the Quran, Apostasy, Fighting against Apostates}, volume = {7}, Number = {25}, pages = {83-100}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {نقد دیدگاه فخررازی در تفسیر آیه 54 مائده}, abstract_fa ={برخی از مفسران اهل سنت از جمله فخررازی، در برداشت‌های تفسیری خود کوشیده‌اند تا از آیه 54 سوره مائده برای اثبات خلافت خلیفه نخست استفاده نمایند. فخررازی در تفسیر این آیه چنین ادعا می‌کند که آیه شریفه مبارزه‌کنندگان با مرتدان پس ‌از رحلت ‌پیامبراکرم| را ستایش می‌کند و ابوبکر رهبر مبارزان و مصداق روشن ویژگی‌های‌ مطرح شده در آیه شریفه است. بنابراین او محبوب خدا بوده و در نتیجه در ادعای ‌خلافت خود صداقت دارد. در این مقاله تفسیر و برداشت فخررازی و دیگر عالمان اهل سنت در بوته نقد نهاده می‌شود و ناکارآمدی استدلال به این آیه شریفه بر مدعای ‌آنان تبیین می‌گردد.}, keywords_fa = {آیه 54 مائده, فخررازی, تفسیر کبیر, خلافت در قرآن, ارتداد, مبارزه با مرتدان}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-332-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-332-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2016} } @article{ author = {Fatahizadeh, Fathieh and Zakeri, Marzieh}, title = {A Structuralist Approach toward Surah Al-Kahf}, abstract ={A structuralist approach toward the Holy Quran’s verses is a modern and influential attitude in regard to commentary science. The principles within this approach include the facts that Quran is non-distortable and the verses are detained in the Surahs. Also, the three principles including unity of purpose, variety of the subjects and harmony of Surahs are considered as the dominant principles. Each Surah, such as Al-Kahf, is deemed as a structure and system which includes two structural units: formal structure and meaning structure. Each one of these two units consists of surface structure and deep structure that the former is discrete while the consequence of the latter is distance. The formal surface structure of the Surah contains lexicon, syntax and harmony of the verses. The formal deep structure includes the artistic aspects of the Surah. The semantic surface structure of the Surah is accounted for a set of verses of the Surah, and finally, the semantic deep structure of the Surah which connects different parts of the Surah to each other in the form of distance.}, Keywords = {The Surah Al-Kahf, the Study of Surahs, Structuralism, Narrative Science}, volume = {7}, Number = {25}, pages = {101-120}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {رویکرد ساختارشناسانه به سوره کهف}, abstract_fa ={نگاه ساختارشناسانه به سوره‌های قرآن کریم، نگرشی نوین و تاثیرگذار در تفسیر است. تحریف‌ناپذیری قرآن و توقیفی بودن آیات در سور از مبانی جاری بر این رویکرد به سور است. همچنین سه اصل وحدت غرض، تنوع موضوعات و هماهنگی سوره، از اصول حاکم بر آن به‌شمار می‌رود. هر سوره ازجمله سوره کهف، یک ساخت و نظام محسوب می‌شود که دارای دو واحد ساختاری؛ ساخت صوری و ساخت معنایی است. هر یک از این دو واحد دارای روساخت و ژرف‌ساخت بوده که روساخت، گسسته و پیامد ژرف‌ساخت دوری است. روساخت صوری سوره، واژگان، نحو و موسیقی آیات است. ژرف‌ساخت صوری سوره، جنبه‌های هنری سوره است. روساخت معنایی سوره، که مجموعه‌ای از آیات سوره را به خود اختصاص داده‌اند و ژرف‌ساخت معنایی سوره، که به شکل دوری بخش‌های مختلف سوره را به هم پیوند می‌دهد.}, keywords_fa = {سوره کهف, سوره‌شناسی, ساختارگرایی, روایت‌شناسی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-333-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-333-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2016} } @article{ author = {Moadab, Seyyed Reza and Ahmadinejad, Fatemeh}, title = {Literal Commentary of Surah Ad-Dahr inTafsir-e Nemooneh}, abstract ={One of the important and common approaches in commentary of the verses of the Holy Quran is presenting commentary based on the interpretive analysis of the Quranic lexicon. This issue has been always taken into account by the commentators since the beginning of the Quran revelation and in this regard, in addition to the commentaries, some valuable works have been independently written. Many attempts have been made about lexical studies of the Quran in Tafsir-e Nemooneh and this method has been used to express the divine purpose and denotation of the verses. Some samples of lexical commentary from Tafsir-e Nemooneh have been analyzed from lexical commentary on Ad-Dahr so that in addition to identifying the role of the Quranic terms, the amount of the commentator’s attempt in Tafsir-e Nemooneh is clarified.}, Keywords = {Surah Ad-Dahr, Tafsir-e Nemooneh, Literary Commentary, Semantics, Naser Makarem Shirazi}, volume = {7}, Number = {25}, pages = {121-136}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تفسیر لغوی سوره دهر در تفسیر نمونه}, abstract_fa ={یکی از رویکردهای مهم و متداول در تفسیر آیات قرآن کریم، تفسیر بر اساس تحلیل تفسیری واژگان قرآنی است. این امر همواره از ابتدای نزول آیات قرآن تا کنون مورد توجه مفسران قرار گرفته است و در این زمینه افزون بر تفاسیر، آثار ارزشمندی به‌صورت مستقل نگارش یافته است. تفسیر نمونه از جمله تفاسیری است که در تفسیر آیات، اهتمام زیادی به پژوهش‌های لغوی و واژگان قرآنی داشته است و از این شیوه برای بیان مقصود الهی و دلالت آیات استفاده کرده است. در این مقاله نمونه‌هایی از تفسیر لغوی در تفسیر نمونه، در تفسیر لغوی سوره دهر بررسی شده تا افزون بر روشن شدن نقش تحلیل مفردات قرآنی در تفسیر آیات قرآن، میزان اهتمام مفسر تفسیر نمونه به تحلیل تفسیر لغوی، مشخص گردد.}, keywords_fa = {سوره دهر, تفسیر نمونه, تفسیر ادبی, معناشناسی, ناصر مکارم شیرازی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-334-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-334-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2016} } @article{ author = {VajdiSis, Fatemeh and MovahediMoheb, Abdollah}, title = {Comparative Commentary on the Verse Sokr/Intoxication}, abstract ={The holy verse sokr/intoxication has been considered to be as one of the verses about wine sanction. Undoubtedly, sanction of wine was occurred during revelation of different verses but this claim that this verse refers to one of the stages of sanction of wine enjoys no scientific support. The literal meaning of sokr is not limited to intoxication by wine because its root means preventing and stopping the natural flow of wind and heat that naturally hindrance of thinking because of wine is one of the related consequences. The reliable narrations stated about this holy verse imply abomination, boredom, nap, and sleeping at the time of daily prayer. On the other hand, the revelations related to drinking wine by great companions in some of the commentaries are not reliable. Therefore, this holy verse referring to different types of drunkenness and drowsiness such as drunkenness by wine and drowsiness by nap and considering it within the set of wine sanction verses is a deep and suspected matter.}, Keywords = {Verse 43 of An-Nisaa, Sokari Verse, Prayer, Sanction of Wine.}, volume = {7}, Number = {25}, pages = {137-152}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تفسیر تطبیقی آیه سٌکر}, abstract_fa ={آیه شریفه «سکر» از سوی فقها در زنجیره آیات تحریم شراب قرار گرفته است. بی‌گمان تحریم شراب طی نزول آیات گوناکون اتفاق افتاده است، اما این ادعا که آیه شریفه سکر ناظر به یکی از مراحل تحریم شراب است، از پشتوانه علمی برخوردار نیست؛ معنای لغوی واژه «سکر» منحصر در مستی به‌واسطه شراب نیست؛ زیرا ریشه آن بر مانع شدن و توقف در جریان طبیعی باد و حرارت دلالت دارد که طبعا توقف در تعقل و تفکر به‌واسطه شراب یکی از موارد آن است. روایات معتبر وارده پیرامون آیه شریفه نیز بیانگر کراهت کسالت چرت و خواب در هنگام نماز است. از طرفی شأن نزول‌های وارده در برخی از تفاسیر مبنی بر شرب خمر توسط صحابه کبار، قابل استناد نیست؛ بدین روی آیه شریفه ناظر به انواع مستی‌ها و کسالت‌ها اعم از مستی شراب و کسالت چرت بوده و قرار داشتن آن در زنجیره آیات تحریم شراب، امری اجتهادی و قابل خدشه است.}, keywords_fa = {آیه 43 نساء, آیه سکاری, نماز, تحریم شراب}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-335-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-335-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2016} } @article{ author = {Paak, Javad and Rafatnejad, Mohammadtaghi and AbdollahzadehArani, Rahmatollah}, title = {A Comparative Study on Fate and its relation with Determinism and Free Will in Tafsir-e Kabir and Almizan}, abstract ={Existence of various verses about divine fate and human free will has brought about common discussions among the Islamic theologians, philosophers, and commentators and different opinions have been proposed. This issue has a more prominent representation in theologian commentaries. Among these commentators, Fakhr Razi and Allameh Tabartabaie, as representatives of two commentary schools of Asharites and Imamiyah, have had different inferences in this regard. Relying on theologian principles of Asharites, Fakhr Razi believes that all human actions in individual and social life as well as occurrence of all events of the world are due to the divine fate which is a definite and necessary thing and violation from this fate is impossible while for Allameh Tabatabaie, by relying on deduction from the verses and narrations as well as rational arguments, there is no concomitance between these two issues. In addition, believing or not believing to issues such as the role of Quran verses in commentary of each other, the role of the verses style in correct understanding, Quran’s enjoyment from a specific language, authoritativeness of the speeches of Ahl ul-Bayt in commentaries, authoritativeness of reason in rational commentary, and goodness and evilness are among the reasons which have led to different inferences of Fakhr Razi and Allameh Tabatabaie from the verses related to the mentioned topic.}, Keywords = {Verses about Fate, Determinism and Free Will, Tafsir-e kabir, Afsir Almizan}, volume = {7}, Number = {25}, pages = {153-174}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تطبیقی مسأله قضا و قدر و رابطه آن با جبر و اختیار در تفسیر کبیر و المیزان}, abstract_fa ={وجود آیات متعدد پیرامون مسأله قضا و قدر الهی و آزادی و اختیار انسان باعث رواج گفتگوها در میان متکلمان، حکما و مفسران اسلامی و ارائه عقاید و آرائ متفاوتی شده است. این امر در تفاسیر کلامی از نمود بیشتری برخوردار است. در این میان فخررازی و علامه طباطبایی به عنوان نمایندگان دو مکتب تفسیری اشاعره و امامیه برداشت‌های متفاوتی در این باره داشته‌اند؛ فخررازی با تکیه بر مبانی کلامی اشعری صدور تمامی افعال انسان در زندگی فردی و اجتماعی و وقوع همه حوادث عالم را به دلیل تعلق قضا و قدر الهی امری حتمی و ضروری و تخلف از آن را محال دانسته و طباطبایی با استدلال به آیات و روایات و دلایل عقلی هیچ گونه ملازمه‌ای میان این دو قائل نیست. افزون بر این، اعتقاد یا عدم اعتقاد به مسائلی چون نقش آیات قرآن در تفسیر یکدیگر، نقش سیاق آیات در فهم صحیح، برخورداری قرآن از زبان خاص، حجیت سخنان اهل بیت^ در تفسیر، حجیت عقل در تفسیر و حسن و قبح عقلی، بخشی از دلایلی است که موجب برداشت‌های متفاوت فخررازی و طباطبایی از آیات مرتبط با مسأله مذکور شده است.}, keywords_fa = {آیات قضا و قدر, جبر و اختیار, تفسیر کبیر, تفسیر المیزان}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-336-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-336-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2016} } @article{ author = {Akhavan, Mohamm}, title = {A Critique on the Paper “A Study on the Commentary of the Quran Based on the Order of Revelation”}, abstract ={The holy Quran is derived from the infinite science of God and to be understood by the limited knowledge of Human beings and to resolve the ambiguities, it needs interpretation. To interpret the word of God, there are two methods called thematic commentary and ordinal commentary. The latter is divided into two commentary methods based on the order of the Quran Verses and order of the verses revelations. The present study has been conducted as a critique on the paper entitled “A Study on the Commentary of the Quran Based on the Order of Revelation” which is opposed to the Quran commentary based on the order of revelations. Here, it is emphasized that there is no obstacle or limitation for providing commentary in accordance with the order of revelations because this style of commentary is a type of thematic commentary that is led to discovering ordinal engineering of the Quran which is performable in all times and palaces.}, Keywords = {Ordinal Commentary, Thematic Commentary Based on Revelations, Order of Revelations, Quran Gathering, Imam Ali’s Mus`haf}, volume = {7}, Number = {25}, pages = {175-190}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {نقدی بر مقاله «نگاهی به تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول»}, abstract_fa ={قرآن کریم برآمده از علم بی‌نهایت الهی است و برای آنکه بخواهد در ظرف دانش محدود انسان قرار گیرد، جهت زدودن ابهام‌ها، نیازمند به تفسیر است. برای تفسیر کلام الهی، دو شیوه تفسیر موضوعی و تفسیر ترتیبی وجود دارد. تفسیر اخیر خود به دو روش تفسیر بر اساس ترتیب آیات مصحف و ترتیب نزول آیات تقسیم می‌گردد. مقاله پیش رو در نقد مقاله «نگاهی به تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول» ـ که به مخالفت با تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول برخاسته است ـ نگارش شده است و بر این نکته تاکید دارد که هیچ منع و محدودیتی برای تفسیر بر اساس ترتیب نزول وجود ندارد؛ زیرا این سبک تفسیر، نوعی تفسیر موضوعی است که به کشف مهندسی ترتیبی قرآن که در همه زمان‌ها و مکان‌ها قابل اجرا است، می‌انجامد.}, keywords_fa = {تفسیر ترتیبی, تفسیر موضوعی بر اساس نزول, ترتیب نزول, جمع قرآن, مصحف امام علی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-337-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-337-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2016} }