@article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {9-48}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {جاهلیت و مدنیت در نهج‌البلاغه}, abstract_fa ={جاهلیت و مدنیت از مباحث جدی و گسترده در سراسر نهج‌البلاغه است؛ زیرا زدودن جاهلیت و نمودهای آن از مناسبات انسانی و تحقق مدنیت و شاخص‌هایش در زندگی از راهبردهای امام علی×، به تبع پیامبر اکرم| است. مقاله حاضر به روش «توصیفِ تقابل شاخص‌ها» و براساس «حدیث جنود عقل و جهل» که الگویی گویا در تصویر جاهلیت و مدنیت است، در مقام بررسی و تحلیل شاخص‌های جاهلیت و مدنیت در نهج‌البلاغه، به پنج شاخص اصلی «بی‌ارزشی انسان و دگرگونی ارزش‌های انسانی، گرانقدری انسان و برپایی ارزش‌های انسانی»، «عصبیت و خشونت‌ورزی، ملایمت و رفق‌گرایی»، «حریم‌شکنی و تجاوزگری، حرمت‌بانی و حقوق‌مداری»، «خودکامگی، مردم‌سالاری» و «جنگ‌طلبی و خون‌ریزی، صلح‌گرایی و مسالمت‌جویی» توجه می‌کند. امام علی× با شاخص‌های جاهلیت به شدت مبارزه کرده است و برای تحقق شاخص‌های مدنیت، سخت کوشیده است.}, keywords_fa = {رفق و مدارا, حقوق‌مداری, خودکامگی, مردم‌سالاری, جنگ‌طلبی, مدنیت, عصبیت, ارزش‌های انسانی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2264-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2264-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {49-78}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {پلورالیزم دینی ناسازگار با قرآن}, abstract_fa ={این مقاله موضع قرآن کریم درباره پلورالیزم دینی را تبیین می‌کند و نشان می‌دهد که آموزه‌های قرآنی با ادعای «تکثر ادیان حق در عرض هم» ناسازگار است. دامنه و گستره تحقیق، چنان‌که که از نام مقاله بر می‌آید، آیات قرآن کریم است، اما از باب تفسیر و تبیین آیات و اثبات تفسیر مختار، به روایات نیز استناد می‌شود. رویکرد و روش مقاله، تفسیری با نگره روایی و کلامی است و سعی می‌شود برای اثبات فرضیه، آیاتی با دلالت شفاف، گزارش شود و سپس در تفسیر آن، چند روایت و دیدگاه مفسران نامی مانند علامه طباطبایی مورد توجه قرار گیرد. نتیجه عمده این تحقیق، اثبات ناسازگاری ادعای پلورالیسم با قرآن است. برای اثبات فرضیه، تعریف دین و تکامل آن، تعریف شریعت و تفاوت آن با دین و وحدت دین و تکثر شرایع مطرح می‌شود و در ادامه، انحصار دین حق در اسلام با دوازده استدلال و مبنای قرآنی اثبات می‌شود.}, keywords_fa = {اسلام, قرآن, پلورالیزم, دین, ادیان, شریعت, نسخ.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2265-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2265-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {79-110}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {عبودیت و بندگی در آیات}, abstract_fa ={عبادت هدف آفرینش انسان و بعثت پیامبران الهی است. رفتار بشر از آغاز پیدایش تا کنون شاهد این نیاز می‌باشد و رازِ آن را باید در عهد و پیمان خدا با بنی‌آدم در صحیفۀ فطرت جستجو کرد. عبادت خدا تنها راه رشد انسان و یگانه مسیر رسیدن به کمال است. تقوا، آرامش، آزادگی، رسیدن به مقام یقین و در امان ماندن از اغوا و سیطره ابلیس، تنها بخشی از آثار و برکات عبادت است و آشنایی با برکات عبادت و باور آنها انگیزه بندگی و شور زندگی را فزونی می‌بخشد. عبادت از عقیده برمی‌خیزد و ثمره‌اش به‌صورت ملکات فاضلۀ اخلاقی تجلی می‌یابد. از سوی دیگر روح را صیقل می‌دهد و اعتقادات دینی را مستحکم می‌کند و انسان در سایه آن هر لحظه به سوی قرب الهی حرکت می‌کند.}, keywords_fa = {آثار عبادت, بندگی, اخلاق, عرفان.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2266-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2266-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {111-134}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تجلّی مرتبت اهل بیت علیهم السلام در قرآن در آینه نهج‌البلاغه}, abstract_fa ={منزلت و جایگاه اهل بیت علیهم السلام در قرآن کریم یکی از موضوعاتی است که در نهج‌البلاغه از آن سخن به میان آمده است؛ موضوعی که توجه به آن از دو حیث «عترت‌شناختی» و «قرآن‌شناختی» مهم ارزیابی می‌شود. عبارت «فانزلوهم باحسن منازل القرآن» در خطبه 86 و «فیهم کرائم القرآن» در خطبه 153 دو شاهد موضوع‌اند که واکاوی دلالی و مفهومی آنها، از وجوه معنایی عمیق و دقیقی حکایت دارد که از نگاه بیشتر مترجمان و شارحان پنهان مانده و به تبع آن، به نکات معرفت‌شناختی آنها در حوزه منزلت اهل بیت^ اشاره نشده است. به نظر می‌رسد درنگ سندی درباره «فیهم کرائم القرآن» و نسخه‌پژوهی آن هم مغفول مانده است. نویسنده در این مقاله می‌کوشد با پردازش شواهد یادشده، تصویری درست و شایسته از منزلت قرآنی اهل بیت^ در کلام امیرمؤمنان× ارائه دهد.}, keywords_fa = {اهل بیت, تجلی منزلت, منزلت قرآنی, کرائم الایمان.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2267-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2267-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {135-168}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بُرُوسَوی، تفسیر روح‌البیان و روش مفسر در نگارش آن}, abstract_fa ={بروسوی مفسر قرن‌های 11 و 12 ق است که گرایش عرفانی دارد؛ ولی آرای متصوفه و عرفا را چندان در تفسیر خود دخالت نمی‌دهد؛ هرچند از آن آرا و شعرهای شاعران فارسی زبان مثل مولوی، سعدی و حافظ استفاده زیادی می‌کند. بروسوی حدود بیست و هفت اثر از خود بر جای گذاشت که تفسیر روح البیان مهم‌ترین آنهاست. وی در این تفسیر به مباحث علوم قرآنی، لغوی، ادبی و... می‌پردازد و بهره‌های فراوانی از شعر فارسی و عربی می‌برد. همچنین احادیثی را از پیامبر|، امامان معصوم، صحابه و تابعان نقل می‌کند؛ ضمن اینکه از عرفا نیز تأثیر می‌پذیرد. گاهی هم به مباحث کلامی و علمی نیز توجه می‌کند؛ اما کمتر به تبیین آیات الاحکام می‌پردازد. ایشان در برخی آیات ولایت، مطالبی مشابه دیدگاه امامیه را مطرح می‌کند، مانند آنچه که در تفسیر آیات مباهله، مودت و اطعام بیان می‌نماید.}, keywords_fa = {حقی بروسوی, تفسیر روح‌البیان, روش‌شناسی تفسیر, مباهله, مودت.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2268-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2268-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {169-192}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {حقیقت انسان و انسانیت در نهج‌البلاغه}, abstract_fa ={مکاتب مختلف بشری عقاید مختلفی در معرفی حقیقت انسان دارند؛ برخی انسان را موجودی مرکب از مواد عالم ماده می‌دانند و هیچ حقیقتی برتر از ماده را نمی‌پذیرند، گروهی هم انسان را موجودی عرشی می‌دانند که با فرش همراه شده است و باید مراحل سیر به عرش را با اختیار خود از فرش آغاز کند. نهج‌البلاغه حقیقت و تمثل انسانی انسان را در اثر دمیدن روح خدایی می‌داند و معتقد است حالت نفس انسانی در سایه همراهی روح با بدن حاصل می‌شود که به اقتضای حقیقت خود، اهل سیر در ملکوت و اتصال به لاهوت است و به جهت تعلّقش به ماده و بودن در عالم ماده، بُعد هوای نفس و شهوات حیوانی می‌یابد و پایبند عالم ماده می‌گردد. شیطان از عوامل مؤثر در نفوذ در نفس انسان و اماره بالسوء شدن آن است، اما انبیا آمده‌اند تا انسان را بیدار کنند و راه گریز از شیطان و مطمئنه شدن نفس را به آنها بشناسانند. در این مقاله راه توجه به ارزش‌ها و چگونگی مبارزه با نفوذ شیطان و شیطانی‌شدن حقیقت انسان از منظر نهج‌البلاغه بیان می‌شود.}, keywords_fa = {حقیقت انسان, روح, نفس, تعلق, معیت, تجافی, تجلّی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2269-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2269-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {193-220}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {سیره اقتصادی امام علی علیه السلام}, abstract_fa ={سیره اقتصادی امام علی علیه السلام در دو مرحله (سیره امام در اداره امور اقتصادی جامعه و سیره اقتصادی حضرت در رفتارهای اقتصادی شخصی) بررسی می‌شود. امام هنگامی که به حکومت رسید، وضعیت اقتصادی جامعه، به‌ویژه توزیع امکانات، بسیار نامناسب بود، لذا برای سامان دادن به این وضعیت، توزیع را به‌گونه مساوی انجام داد. همچنین از ذخیره‌سازی بیت‌المال و تأخیر در توزیع آن خودداری کرد. این قبیل سیاست‌ها باعث شد وضعیت اقتصادی جامعه دگرگون شود. فقر و بی‌عدالتی از بین برود و همه مردم کوفه از امکانات اولیه زندگی بهره‌مند شوند. امام در سیره اقتصادی شخصی بسیار اهل تلاش و تولید بود، اما در عرصه تخصیص درآمد شخصی برای هزینه‌های فردی خویش، به حداقل بسنده و درآمدها را در راه خدای متعال مصرف می‌کرد.}, keywords_fa = {امام علی علیه السلام, سیره اقتصادی, تساوی در توزیع, عدم ذخیره‌سازی, تولید, تخصیص درآمد.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2270-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2270-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} }