Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
8
31
online
1
fulltext
fa
بررسی نگاه حکما و اهل معرفت به تفسیر «مفاتح الغیب» در آیه 59 انعام
A Survey of Philosophers and Mystics`
View on the Phrase Mafatih ul-Gheib in 59 of An`am
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">فیلسوف و عارف مسلمان از رهگذر مطالعات و تعمقهای عقلی و شهودی خود پیرامون هستی به برخی قوّتهای هستیشناسانه دست مییابد که در پی آن از فهم و تفسیری برتر از سطح فهم و تفسیر عرفی و عمومی مردم از آیات و روایات ناظر به مسائل هستیشناسانه برخوردار میشود. فهم برتر فیلسوفان و عارفان مسلمان از «مفاتح الغیب» در آیه 59 انعام شاهدی بر این مدعا است. در حالی که سایر مفسران، سخن چندانی در تفسیر آن نداشتهاند، آنان با حفظ ضوابط تفسیری و بدون خروج از ظهور مستفاد از لفظ آیه، بهتفصیل پیرامون تبیین و تحلیل معنای مراد از آن سخن گفتهاند. ایشان در تفسیر آیه فوق، «مفاتح الغیب» را اشاره به لایههای بطونی و غیبی عالم دانسته است که البته هر کدام از آنها به نوعی کلید و مخزن غیب الهی بهشمار میرود. بر این اساس «مفاتح الغیب» در کلمات آنان به علل و مبادی عالیه عالم، مفارقات عقلیه، مرتبه قضای الهی، علم عنایی واجب تعالی، اسما و اعیان ثابته در تعین ثانی و بالأخره حقایق اسما در تعین اول تفسیر شده است. اینگونه تفاسیر، در صورت حفظ ضوابط و سازگاری با اصول شریعت، قدمی مهم در نزدیکی عقل و شهود و دین است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Muslim philosophers and mystics, being of deep reasonable and inner consideration on the world in the field of ontology, arrive at such a deep ontological understanding that causes a superior interpretation and knowledge of holy verses and traditions in comparison with that of public level. We may take their understanding of the verse 59 of An`am on the phrase mafatih ul-gheib as a clear evidence for the claim. While other commentators have few considerations under the verse, philosophers and mystics, regarding interpretative norms and rules, have described and explained the verse in detail and made its ontological aspects clear. They have known the phrase as referring to invisible and inner fields of the world and taken each of them as a key and source for the Divine unseen. On this deep consideration, the phrase refers to the higher causes of the world, immaterial beings, Divine Predestination, Divine particularly intended Knowledge, the names and fixed objects in the second determined mode and, finally, the reality of the names in the first determined mode. Such comments, had been in agreement with interpretative and religious norms and rules, may be taken as an important measure for proving a harmony among religion, intuition and reason.</div>
آیه 59 انعام, مفاتح الغیب, تأویل, تفسیر فلسفی, تفسیر عرفانی
Verse 59 of An`am, Mafatih ul-Gheib, Hermeneutics, Philosophical Interpretation, Mystical Interpretation
97
112
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-119&slc_lang=fa&sid=1
Mohamad
Miri
محمد
میری
m.miri57@ut.ac.ir
10031947532846005967
10031947532846005967
Yes
University of Tehran
دانشگاه تهران