Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
7
25
online
1
fulltext
fa
امّت وسط از دیدگاه مفسران فریقین
The Middle Nation from the Viewpoint of Fariqain’s Commentators
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">قرآن کریم در آیه 143 بقره، امت اسلام را به «امت وسط» توصیف کرده و آن را دلیل شایستگی این امت در شهادت دادن بر مردم دانسته است. در باره چیستی «وسط بودن» و مصداق «امت وسط» میان مفسران فریقین اختلافنظر است. مفسران اهل سنت، «وسط» را به عدل، خیر و اعتدال امت اسلام در مقایسه با امتهای دیگر و نیز اعتدال احکام اسلام در مقایسه با احکامِ دین یهود و نصارا تفسیر نموده و مصداق «امت وسط» در قرآن را همه مسلمانان قلمداد کرده­اند، برخی نیز اهل سنت را تنها مصداق «امت وسط» میدانند. مفسران امامیه با تکیه بر قرائن و احادیث، مصداق آیه را تنها ائمه اطهار</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:8.0pt;">^</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> دانستهاند. مقاله حاضر، ضمن بازخوانی دیدگاههای مطرح در باره امت وسط، آنها را در بوته نقد گذاشته، در نهایت به این نتیجه رسیده است که منظور از امت وسط، تنها ائمه اهلبیت</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:8.0pt;">^</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> هستند که واسطه میان پیامبر و مردماند، بر این اساس آنان در قیامت از مقام شهادت علیه مردم برخوردارند.</span></span></span></p>
<p style="margin-left: 34pt; text-align: justify;">In verse 143 of <em>Al-Baqara</em>, the Holy Quran has described the Islamic nation as “the Middle Nation” and also it is mentioned that this is the reason of this nation’s competency in providing testimony about people. There is controversy among the <em>Fariqain’s</em> commentators about whatness of “being middle” and example of “middle nation”. The Sunnis’ commentators have interpreted that “middle” means justice, goodness and moderation of Islamic nation in comparison to other nations and moderation of Islamic precepts in comparison with the precepts of Jewish and Christian religions and they have viewed all Muslims as the “middle nation” mentioned in the Quran while for some others the Sunnis are the only “middle nation”. Relying on evidences and traditions, the <em>Imamiyah</em> commentators have believed that the verse only refers to the infallible Imams. Having a review on the proposed viewpoints about the middle nation, the paper raises a criticism on them and finally it has been concluded that middle nation is only referred to <em>Ahlul-Bayt</em> who are the mediators between the prophet and people. Accordingly they enjoy the position of providing testimony against people in the resurrection day.</p>
آیه 143 بقره, امت وسط, شاهدان قیامت, تفسیر تطبیقی
143 of Al-Baqara, Middle Nation, Witnesses of the Resurrection Day, Comparative Commentary
61
82
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-48&slc_lang=fa&sid=1
Naghi
Ghiasi
نقی
غیاثی
n_ghiasy84@yahoo.com
10031947532846006173
10031947532846006173
Yes
Hamedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
Ghodratollah
Niazi
قدرت الله
نیازی
10031947532846006174
10031947532846006174
No
Bu-Ali Sina University
دانشگاه بوعلی سینا همدان