Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
13
51
online
1
fulltext
fa
بررسی دیدگاه مفسران معاصر در تفسیر آیه 18 زخرف
A Survey of the View of Contemporary Commentators on the Verse 18 of Zukhruf
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">علیرغم اذعان قرآن کریم به بهرهمندی زن و مرد از کرامت ذاتی، ابزارهای کسب ایمان و عمل صالح و قوای ادراکی حسی، عقلی و قلبی یکسان؛ اما برداشت اکثر مفسران معاصر از آیه 18 سوره زخرف، کاستی عقل زن نسبت به مرد است. از منظر این گروه از مفسران دو صفت ذکرشده در این آیه برای زن، یعنی علاقهمندی به زیورآلات و ضعف از بیان مقصود در نزاع و مخاصمه، ناشی از موقعیت اجتماعی و روانی زن و خصوصیات خدادادی بوده و دلیلی بر نقصان عقل زن دانستهاند. در مقابل گروه اندکی از مفسران معاصر دلالت آیه مذکور بر نقص عقلی زنان را برداشتی نادرست میدانند. این نوشته با روش توصیفی ـ تحلیلی پس از بررسی سیاق آیه مورد بحث و تأمل در اطراف موضوع، به این نتیجه انجامید که برخلاف دیدگاه اکثر مفسران معاصر، پرورش زن در لابهلای زینتها و ضعف وی در جدال و مخاصمه، وصفی ذاتی و تغییرناپذیر نیست و میان علاقه زن به زینت و زیور و عطوفتورزی ملازمهای نیست، بلکه این اوصاف اولاً از طریق آموزش و اکتساب قابلتغییر بوده و امکان تقویت و رشد خردورزی زن مقدور است، ثانیاً این نگرش حاکی از نوع نگاه عصر جاهلیت به زن و نظامهای تربیتی غیر اسلامی است.</span></span></span></span></span></span>
<h1 dir="RTL" style="text-align:justify; margin-top:20px"></h1>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:110%"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="line-height:110%"><span style="font-family:"Calibri",sans-serif"><span style="letter-spacing:-.1pt">Despite the Holy Qur'an`s confession of men and women`s inherent dignity, equal means of acquiring faith and righteous actions, and mental powers, most of the contemporary commentators have viewed the verse 18 of Surah Zukhruf as signifying decrease of women's intellectual power in comparison with that of men. As viewed by this commentators, the two women`s attributes mentioned in the verse, i.e. interest in jewelry and weakness in expressing their intentions in conflict, lie in women's social and psychological status and God-given characteristics, and signify woman's decrease in intelligence. On the other hand, a small group of contemporary commentators have opposed such an understanding. This article, with a descriptive-analytical method, after examining the context of the discussed verse and reflecting on the subject, came to the conclusion that, contrary to the view of most contemporary commentators, the women`s two characteristics are not inherent and unchangeable. There is no essential connection between a woman's interest in ornaments and tenderness, but these attributes can be changed through education and acquisition, and it is possible to strengthen and develop a woman's intelligence. In addition, the former view shows that of that ignorant age and no Islamic educational systems.</span></span></span></span></span></span></span><br>
آیه 18 زخرف, تفسیر اجتماعی, روابط اجتماعی, عقل زنان.
Verse 18 of Zukhruf, Social Commentary, Social Relations, Women's Intellectual Power.
7
26
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1520-1&slc_lang=fa&sid=1
ghorban
ebrahimi
قربان
ابراهیمی
ghorban_ebrahimi@yahoo.com
10031947532846008226
10031947532846008226
Yes
دانشگاه پیام نور
Seyyed Manzar
Hakim
منذر
حکیم
mon953@yahoo.com
10031947532846008227
10031947532846008227
No
جامعه المصطفی العالمیه