Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
9
36
online
1
fulltext
fa
رهیافت تأویلی به آیه شریفه «وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ»
با عنایت به اصطلاح عظیم در قرآن
A Hermeneutic Attitude of the Verse: Then We Ransomed Him with a Tremendous Victim, with Regard to the Term Azim in the Holy Quran
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">غالب مفسّران شیعه و اهل سنّت در آیه «</span></span><span style="font-family:wm_naskh qurani;"><span style="font-size:11.5pt;">وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">» گفتهاند که مراد از «ذبح عظیم»، «کبش» «قوچ» است و از آنجاییکه در قرآن وصف عظیم در چند مورد بیشتر به کار برده نشده است؛ برای خدا «</span></span><span style="font-family:wm_naskh qurani;"><span style="font-size:11.5pt;">رَبِّکُمْ عَظیم</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">‏»، برای قیامت «</span></span><span style="font-family:wm_naskh qurani;"><span style="font-size:11.5pt;">نَبَأٌ عَظیم</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">‏»، برای عرش خدا «</span></span><span style="font-family:wm_naskh qurani;"><span style="font-size:11.5pt;">الْعَرْشِ‏ الْعَظیم</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">‏» و سرانجام برای اخلاق پیامبر اسلام</span></span><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:10.0pt;">|</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> <span style="letter-spacing:-.2pt;">«</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:wm_naskh qurani;"><span style="font-size:11.5pt;">خُلُقٍ عَظیم</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">‏» بهکار رفته است. بهنظر میرسد برخی از عالمان و مفسران با چنین پرسشی در ذهن خود مواجه شدهاند که چگونه قربانی کردن گوسفند، ذبح عظیم است؟ ازاینرو، تأویلات گوناگونی را بر اساس روایات ذکر نمودهاند. در این پژوهش تلاش شده است بهروش تحلیلی ضمن بررسی اصل مسئله، مراد اصلی «</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:wm_naskh qurani;"><span style="font-size:11.5pt;">ذبح عظیم</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">» تبیین گردد. بر اساس روایت پیامبر گرامی اسلام (ص) که میفرماید: «</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:wm_naskh qurani;"><span style="font-size:11.5pt;">أنا من حسین</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">» با توجه به قبول امام حسین</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:10.0pt;">×</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> در عالم ذر، ایشان آن قربانی عظیم است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Most Shi'ite and Sunni commentators, when commenting the verse, "Then We ransomed him with a tremendous victim", have said that the meaning of " a tremendous victim ", is "ram". Since the word tremendous has been mentioned in a small cases of the Qur'an, including "tremendous calamity", "tremendous message" for Resurrection, "Tremendous Throne" and " Tremendous nature". Some scholars and commentators seem to have faced such a question of: how may to sacrifice a sheep be known as a tremendous victim? Therefore, various interpretations have been made based on narrations. In this research, while analyzing the very problem and using an analytical method, it has been tried to make the main intention of "a tremendous victim" clear. Based on the Prophet Muhammad`s publicly known narration, who said: "I am from Hosein", and with regard to Imam Hussein`s acceptance in the world zarr, he is a tremendous victim.</div>
ذبح عظیم, حضرت ابراهیم×, حضرت اسماعیل×, امام حسین×.
Tremendous Victim, Prophet Ibrahim (a), Prophet Ismail (a), Imam Hossein (a)
139
152
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-638-2&slc_lang=fa&sid=1
Seyyed Hasan
Qazavi
سید حسن
قاضوی
shghazavi@ut.ac.ir
10031947532846005872
10031947532846005872
Yes
University of Tehran
گروه معارف اسلامی دانشگاه تهران
Seyyed Amin Qazavi
Qazavi
سید امین
قاضوی
10031947532846005873
10031947532846005873
No
Howzah
حوزه علمیه قم