AU - Haddadian, Abdolreza AU - Naghizadeh, Hassan TI - Two Interpretative Analyses of the Verses on Reasoningand Thinking in Proving Thinking-Orientednessof the Educational Model of the Holy Qur'an PT - JOURNAL ARTICLE TA - maaref-tafsir JN - maaref-tafsir VO - 10 VI - 37 IP - 37 4099 - http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1349-fa.html 4100 - http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1349-fa.pdf SO - maaref-tafsir 37 AB  - در پیشینه علمی و فرهنگی، واژه «تربیت» شامل تمام ابعاد و اجزای فرایندی است که زمینه تحول اختیاری و آگاهانه آدمی را فراهم می‌کند. براساس نگرش اسلامی این مفهوم دربردارنده تمام اقدام‌ها و تدابیر ازجمله تأدیب، تزکیه، تعلیم و تذکر است که باید در راستای هدفی واحد یعنی شکل‌گیری و تعالی شخصیتی یک‌پارچه و توحیدی به‌طور سنجیده، هماهنگ و درهم‌تنیده سامان یابند. در پژوهش حاضر، در پاسخ به چیستی مدار حرکت انسان در این سیر تربیتی، قرآن کریم به‌عنوان بزرگترین منبع هدایت و تربیت بشر مورد استنطاق قرار گرفته است و با تحلیل و تفسیر آیات مربوط به تعقل و تفکر و بررسی عنصر تفکر در مؤلفه‌های بینشی، گرایشی و کنشی آیات تربیتی قرآن، این موضوع اثبات شده است که محور تربیت بر مبنای آموزه‌های قرآنی، اندیشیدن بوده است و برای شروع، شیوع و نهادینه‌کردن تربیت و هدایت انسان‌ها به‌سمت کمال و رستگاری راهی جز تقویت تفکر بشری وجود ندارد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - maaref-tafsir PG - 43 PT - Research YR - 2019