AU - emami, masoome AU - hasani baferani, talat TI - An Interpretive Analysis of the Verses of the Embodiment of Human Deeds in the Commentaries of Al-Mizana and Min Wahy-i al-Qur'an PT - JOURNAL ARTICLE TA - maaref-tafsir JN - maaref-tafsir VO - 12 VI - 48 IP - 48 4099 - http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1691-fa.html 4100 - http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1691-fa.pdf SO - maaref-tafsir 48 AB  - تجسٌم، تجسّد و یا تمثّل عمل، تعابیری است که گرچه مضمون آن با صراحت در آیات و روایات مطرح شده اما این اصطلاح در متون روایی و آیات قرآن دیده نمی‌شود. طبق آیات قرآن کریم، مراد از تجسم اعمال این است که جزای اعمال انسان‌ها، صورت باطنی و ملکوتی همان اعمال دنیوی آنهاست و جزا و عمل اتحاد و عینیت دارند. اهمیت این موضوع را می‌توان از دو جهت بررسی کرد؛ یکی از جهت پاسخگویی به شبهاتی که با معاد و عدل الهی در کیفر گناهان مرتبط است و جهت دیگر، اثر تربیتی آن است؛ بدین‌صورت که انسان اگر ایمان داشته باشد که عمل وی از بین نرفته و از او جدا نخواهد شد، مراقبت بیشتری بر اعمالش خواهد داشت. این نوشتار به طرح دیدگاه دو مفسر معاصر؛ علامه طباطبایی و علامه فضل‌الله به‌عنوان دو تن از موافقان و مخالفان نظریه تجسم اعمال، به روش تطبیقی پرداخته و با نقد و بررسی ادله آنها در نهایت دیدگاه علامه طباطبایی را تقویت می‌کند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - maaref-tafsir PG - 258 PT - Research YR - 2022