AU - Nazari, Ahmad TI - A Study of the Most Fundamental Agents of Educationin the Five Surahs Descended Firstly PT - JOURNAL ARTICLE TA - maaref-tafsir JN - maaref-tafsir VO - 8 VI - 32 IP - 32 4099 - http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-815-fa.html 4100 - http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-815-fa.pdf SO - maaref-tafsir 32 AB  - زبان قرآن، زبان آموزش تربیت‌مدار با نگاه تربیت عملی است. هدف نزول قرآن تربیت و تحول فرهنگی همه جانبه است. تربیت، دارای ابعاد، اصول، فروع، عوامل و لوازمی است. در تربیت قرآنی فقط به جنبه شکوفایی فرد و جامعه توجه نشده، بلکه برای به بار نشستن انسان و کمال یافتن او، به چالش‌های پیش‌رو، آفت‌ها و آسیب‌ها و روش‌های تربیت و آماده‌سازی رهبر جامعه و مبلغان نیز عنایت تمام شده است؛ زیرا امر تربیت با همه این‌ها پیوند دارد و محققان باید تلاش کنند تا آنها را از لابه‌لای آیات و سوره‌ها استخراج نمایند. در این مقاله تلاش شده، بنیادی‌ترین عوامل تربیت در پنج سوره آغازین نزول مورد بررسی قرار گیرد. رابطه متقابل انسان با خدا، تقوا، اصلاحات فردی و اجتماعی، انذار و بشارت، تذکر و یادآوری، رابطه فقر مطلق با غنی مطلق، پیش‌بینی تهدیدها و راهکارهای مقابله با آن، توجه ویژه به راهنما در مراحل گوناگون، از جمله عواملی است که به آن توجه شده است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - maaref-tafsir PG - 145 PT - Research YR - 2018