بررسی مقصود از زینت در آیات 31 و 32 سوره اعراف
|
مهدی افتخار* |
دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، em45sh@yahoo.com |
|
چکیده: (2685 مشاهده) |
درباره مقصود از چیستی زینت در آیات 31 و 32 اعراف: «یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ ... قُل مَن حَرَّمَ زِینَۀَ اللهِ الَّتِی اَخرَجَ لِعِبادِه» میان مفسران دیدگاههای مختلفی وجود دارد؛ برخی از مفسران از آیات فوق مباح بودن تجملگرایی یا مستحب بودن آن در نماز را فهمیدهاند. از بررسی سه دسته از تفاسیر که جنبههای: صوری، معنوی و هر دو جنبه صوری و معنوی آیات را مدنظر قرار میدهند و نیز توجه به احادیث وارده در ذیل آیات، نتیجه آن میشود که چنین زینت نمیتواند لباسهای اهل تجمل باشد، بلکه مقصودِ آیه در وهله نخست پوشش نماز خواندن و سپس لباس سفید، تمیز و مرتب است و در نهایت خوب است نمازگزار در هنگام اعیاد، بهترین لباس موجود خود را بپوشد و بدیهی است که نباید این لباس، لباس شهرت یا تبذیر و زربفت و حریر (برای مردان) باشد. نمازگزار در کنار لباس ظاهری، باید در نماز و بهویژه در مسجد آرایههای باطنی و معنوی را با خود داشته باشد. لباس تقوا، اخلاق، درک حضور الهی و امثال آن از لوازم نماز است که نمازگزار باید نسبت به زینت گرفتن از آنها در نماز اهتمام ورزد. |
|
|
|
متن کامل [PDF 280 kb]
(927 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/4/3 | پذیرش: 1396/12/3 | انتشار: 1397/4/10
|
|
|
|