شأن تعلیمی روایات تفسیری از دیدگاه علامه طباطبایی
و اصول تفسیری برگرفته از آن در المیزان
|
مجید معارف، شادی نفیسی، زهرا مقیمی |
دانشگاه تهران |
|
چکیده: (2798 مشاهده) |
یکی از مبانی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، نگاه تعلیمی به روایات تفسیری است. علامه برای اهلبیت^ به دو شأن درباره تفسیر قرآن قائل است. شأن تفصیل احکام و بیان جزئیات شریعت و شأن تعلیمی روش فهم و تفسیر در خلال روایاتی که بهنوعی به تفسیر قرآن مربوط میشود. توانمندی روایات تفسیری در ارائه روش مناسب تفسیر قرآن، آموزش روش تفسیری قرآن به قرآن، عرضه روایات به قرآن و اعتنا به روایات موافق قرآن، ارجاع متشابه به محکم، محور قرار دادن غرر آیات در تفسیر برخی از آیات، توسعه معنایی آیات، برداشتهای متفاوت از آیات با در نظر گرفتن سیاق و تقطیع سیاق، معناداری فرازهای مستقل قرآنی، اعتبار نزول قرآن بر «إیاک أعنی و اسمعی یا جاره» و جری و تطبیق، ازجمله اصولی هستند که با نگاه تعلیمی به روایات تفسیری، بهعنوان اصول تفسیری، در المیزان بهکار گرفته شده است. |
|
واژههای کلیدی: روایات تفسیری، شأن تعلیمی روایات، اصول تفسیری، تفسیر المیزان |
|
متن کامل [PDF 313 kb]
(927 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/4/10 | پذیرش: 1395/10/2 | انتشار: 1397/2/30
|
|
|
|