تحلیل سیر اندیشه مفسّران در تفسیر «وَ عَلَّمَ آدَمَ الأَسْماءَ کُلَّها»
|
احمد آقاییزاده ترابی |
دانشگاه علوم پزشکی مشهد |
|
چکیده: (3093 مشاهده) |
در آیه 31 سوره بقره، موضوع تعلیم اسماء به آدم مطرح شده است و مفسّران طی قرون متمادی، آراء مختلفی را ذیل آیه ارائه کردهاند که نیازمند تحلیل و بررسی است. این پژوهش با مطالعه تاریخمند دیدگاههای تفسیری ـ از قرن نخست تا قرن پانزدهم ـ بر آن است تا سیر اندیشه مفسّران را ذیل آیه مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهد و نشان دهد که تفسیر صحابه و تابعان ذیل آیه اغلب با نوعی سادهانگاری همراه بوده است و این نگاه در تفاسیر قرن دوم و سوم ادامه یافته است تا اینکه طبری در قرن چهارم، نگاه نقادانه و موشکافانهای را در تفسیر این آیه بهکار برده است و مسیر را برای مفسّران پس از خود گشوده است تا کموبیش ابعاد جدیدی از فهم آیه را شناسایی کنند. اوج این ژرفکاوی در قرن 14 و 15 قابل مشاهده است که دیدگاهها دقیقتر و هماهنگتر با سیاق آیات شده و با تفسیر اهل بیت^ نیز قرابت بیشتری یافته است. |
|
واژههای کلیدی: آیه 31 بقره، سیر تفسیر آیه، تعلیم اسماء، آفرینش آدم× |
|
متن کامل [PDF 286 kb]
(715 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/1/14 | پذیرش: 1396/8/25 | انتشار: 1397/2/27
|
|
|
|