:: دوره 11، شماره 42 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 11 شماره 42 صفحات 200-179 برگشت به فهرست نسخه ها
گفتمان‌سازی قرآن در جهت مبارزه با کم‌فروشی
معصومه میرزاجانی بیجارپسی* 1، رقیه صادقی نیری2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج ، m.mirzajani@kiau.ac.ir
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.
چکیده:   (2170 مشاهده)
پژوهش حاضر به شیوه اسنادی و روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی مراحل گفتمان‌سازی قرآن در باب مبارزه با مفسده اقتصادی کم‌فروشی پرداخته است. قرآن کریم کم‌فروشی را یکی از مهم‌ترین مفاسد برای اقتصاد جوامع معرفی نموده و نسبت به شیوع و ترویج آن در جوامع هشدار داده است. کم‌فروشی زمینه تجاوز به حقوق دیگران، برهم زدن مقیاس‌های اجتماعی و عیب گذاشتن بر اموال را فراهم می‌کند. گفتمان‌سازی، طراحی مطلوبیت‌های اقتصادی تشخیص‌داده‌شده بنابر آموزه‌های قرآن است که تلاش می‌کند این مطلوبیت‌ها را به یک نظام معرفتی غالب و همه‌گیر در جامعه تبدیل کند تا هنجارهای قرآنی در جامعه حفظ شود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که قرآن کریم، گام به گام، با برنامه‌ریزی و به فراخور شرایط زمانی و فکری موجود در جامعه، به طی مراحل سه‌گانه «توصیف»، «تفسیر و توضیح» و «مواجهه و مبارزه» می‌پردازد.
 
واژه‌های کلیدی: آیات تطفیف، تفسیر اجتماعی، گفتمان‌سازی، کم‌فروشی.
متن کامل [PDF 333 kb]   (540 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/10 | پذیرش: 1398/4/1 | انتشار: 1399/4/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 42 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها