:: دوره 6، شماره 23 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 6 شماره 23 صفحات 158-141 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبرد تربیتی آزمایش الهی در آیات قرآن
حمیدرضا حاجی بابایی*
داشگاه تهران ، hajibabaeei@ut.ac.ir
چکیده:   (3454 مشاهده)

هدف مقاله حاضر بررسی فلسفه وجودی آزمایش الهی و نقش آن به‌عنوان یک راهبرد تربیتی در آیات قرآن است. برای تحقق هدف، باید انسان‌شناختی، هستی‌شناختی و رابطه مفهومی آنها در آیات قرآن بررسی شود تا بر اساس تحلیل محتوا و استنتاج به تعریف تربیت و اصول آن دست یافت و از ملاک‌ها و معیار‌های رسیدن به این هدف به عنوان راهبرد‌ تربیتی استفاده کرد. بر اساس این تحلیل رابطه انسان و خداوند رابطه ربوبی است، خداوند انسان را آفریده و هدفی را برای او تعیین نموده است که از طریق رابطه ربوبی انجام می‌پذیرد؛ یعنی بر اساس شناختی که از ربوبیت خدا و مربوبیت انسان حاصل می‌گردد که همان تربیت، باید‌ها و نباید‌هایی است که در قالب تکلیف و هدایت تشریعی قرار می‌گیرد و بر اساس این تکلیف و هدایت، استعداد‌های نهفته انسان به فعلیت می‌رسد و قابلیت ثواب و عقاب پیدا می‌کند. آزمایش الهی سنتی حتمی، قطعی، همگانی و دارای مراتب است و استعداد‌های نهفته و بالقوه، معیار لیاقت و شایستگی نیستند بلکه باید بر اساس آزمایش الهی به فعلیت برسند. با این توصیف هدف و فلسفه آزمایش الهی رساندن انسان به قرب الهی؛ یعنی مربوبیت و عبودیت عبد بر اساس راهبرد تربیتی است.

واژه‌های کلیدی: آزمایش الهی، اهداف آزمایش الهی، راهبرد تربیتی، انسان شناختی، هستی‌شناختی
متن کامل [PDF 231 kb]   (875 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/7/3 | پذیرش: 1394/1/27 | انتشار: 1396/2/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 23 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها