:: دوره 4، شماره 16 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 4 شماره 16 صفحات 40-23 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد دیدگاه تفسیری فخر رازی، سیوطی، آلوسی و زحیلی در تفسیر آیه تبلیغ
هادی رزاقی*
‌گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده:   (2185 مشاهده)
تفسیر و شأن نزول آیه تبلیغ مورد اختلاف مفسران فریقین است. مفسران شیعه با استناد به آیات دیگر قرآن و روایات تفسیری، آیه را مرتبط با امامت امام علی× در روز غدیر خم می‌دانند اما جمعی از مفسران اهل‌سنت درباره تفسیر و شأن نزول آیه، دارای دیدگاه‌های متعددی می‌باشند و در این زمینه چندین شأن نزول را برای آیه تبلیغ بیان کرده‌اند. مقاله حاضر ضمن بیان دیدگاه‌های تفسیری فخر رازی، سیوطی، آلوسی و زحیلی، از مفسران اهل‌سنت، به بررسی آنها می‌پردازد. اقوال آنان در تفسیر آیه تبلیغ مردد میان: حراست از پیامبر اکرم| توسط عباس، اظهار عیب‌جویی و بیان لغزش‌های یهود، ابلاغ مطلق اوامر الهی و جانشینی حضرت علی× می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: آیه تبلیغ، آیه 67 مائده، ولایت امام علی×، تفسیر تطبیقی
متن کامل [PDF 298 kb]   (928 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/3/8 | پذیرش: 1392/8/9 | انتشار: 1392/12/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 16 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها