:: دوره 13، شماره 49 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 13 شماره 49 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تفسیری آیات نسبت ضلالت به خدا و تنافی آن با اختیار انسان
علی رنجبر* 1، محمد حسن زمانی2
1- موسسه امام خمینی قم ، ali_ranjbar_59@yahoo.com
2- جامعه المصطفی| العالمیه
چکیده:   (818 مشاهده)
هدایت و اضلال الهی دارای دو نوع ابتدایی و جزایی است؛ هیچ‌یک از این دو نوع منافاتی با اختیار انسان ندارد؛ چراکه یا قابل استناد به خداوند نیست و یا اگر هست، اختیار انسان را سلب نمی‌کند. اما هدایت ابتدایی که به معنای نشان دادن راه کمال و سعادت به انسان است و هدایت جزایی که نتیجه بهره گرفتن اختیاری انسان از اسباب هدایت ابتدایی خداوند است و نیز اضلال جزایی که نتیجه سوءاختیار خود انسان است، با وجود قابل استناد بودن این سه قسم، به خداوند اما منافاتی با اختیار انسان ندارد، اما اضلال ابتدایی قابل استناد به خداوند نیست. بحث هدایت و اضلال الهی از آن جهت دارای اهمیت است که شبهه معروف جبر در هدایت و ضلالت را پاسخی درخور می‌دهد؛ چرا که ظاهر اضلال و هدایت الهی این است که انسان اختیاری در گمراه شدن نداشته و خداوند افراد را وادار به راه درست یا نادرست می‌نماید. این پژوهش ثابت می‌کند که هدایت و ضلالت انسان به اختیار خود اوست.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: تفسیر کلامی، آیات هدایت و اضلال، جبر و اختیار، اضلال ابتدایی، اضلال جزایی.
متن کامل [PDF 316 kb]   (408 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/15 | پذیرش: 1399/10/29 | انتشار: 1401/1/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 49 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها