حیات معقول در قرآن با تأکید بر آثار تفسیری علامه جوادی آملی
|
علی غفارزاده* |
دانشگاه اصفهان ، a.ghafarzade@gmail.com |
|
چکیده: (1352 مشاهده) |
پژوهش حاضر به دنبال اثبات اصل حیات معقول از منظر قرآن، بیان چیستی حیات معقول و مرتبه نهایی آن، با تأکید بر آثار تفسیری علامه جوادیآملی است. ایشان معتقد است قرآن کریم برای انسان، غیر از حیات دنیوی مادی و حیات اخروی، حیات دیگری را مطرح کرده که اغلب از آن به حیات معقول یاد شده است. این حیات، غیر از حیات انسانی مصطلح؛ یعنی حیوان ناطق است. ایشان این حیات را، یک حیات آگاهانه و عاقلانه میداند که در آن از جهل علمی و جهالت عملی خبری نیست. حیاتی است که قوای ادراکی؛ قوّه حس، وهم و خیال کنترل و تعدیل و قوای تحریکی؛ شهوت و غضب، توسط عقل، عقال و تعدیل میگردد. بر پایه دیدگاه ایشان مرتبه حیات انسانی به سیر در حیات الهی و عالم ملکوت است که گاهی از آن به حیات متألّهانه نیز یاد میکند. |
|
واژههای کلیدی: تفسیر کلامی، حیات انسانی، حیات معقول، حیات متألهانه. |
|
متن کامل [PDF 360 kb]
(530 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/5/2 | پذیرش: 1400/1/26 | انتشار: 1400/4/28
|
|
|
|